DE-E-KONGRESI-Politika NJ 10.XI.-SZ-TREĆI KOLOSJEK NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG10. XI. 1999.Treći kolosijek"Socijaldemokrati imaju u Europi većinu, ali nemaju oblikovanu većinu. Prije godinu dana, poslije promjene vlade u Bonnu, neki
su sanjali o 'lijevoj Europi'. To je odavno prošlo. Prevelike su razlike između francuskih socijalista i New Laboura u Velikoj Britaniji, a da se i ne govori o raskolima unutar SPD-a koji si je za vrijeme svoje kratke vladavine već dopustio primjernu promjenu po načelu uradi sam. Parole o 'novoj sredini' ili 'trećem putu' tako su neobvezatne kao i predodžbe koje se iza toga skrivaju.Kongres Socijalističke internacionale u Parizu manifestirao je probleme identiteta socijalista i socijaldemokrata na Starom Kontinentu. U biti se radilo uvijek o ispravnom postupku s gospodarstvom, točnije: o tomu kakvu ulogu u njemu mora imati tržište. Izaslanici su usvojili 'Parišku izjavu' u kojoj se zalažu za 'socijalnu dimenziju' globalizacije. Francuski je premijer Lionel Jospin na klasičan način formulirao socijaldemokratski problem: tržište je 'instrument koji je važan i djelotvoran, ali nije više doli instrument'. Tržište se mora regulirati i 'staviti u
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
10. XI. 1999.
Treći kolosijek
"Socijaldemokrati imaju u Europi većinu, ali nemaju oblikovanu
većinu. Prije godinu dana, poslije promjene vlade u Bonnu, neki su
sanjali o 'lijevoj Europi'. To je odavno prošlo. Prevelike su
razlike između francuskih socijalista i New Laboura u Velikoj
Britaniji, a da se i ne govori o raskolima unutar SPD-a koji si je za
vrijeme svoje kratke vladavine već dopustio primjernu promjenu po
načelu uradi sam. Parole o 'novoj sredini' ili 'trećem putu' tako su
neobvezatne kao i predodžbe koje se iza toga skrivaju.
Kongres Socijalističke internacionale u Parizu manifestirao je
probleme identiteta socijalista i socijaldemokrata na Starom
Kontinentu. U biti se radilo uvijek o ispravnom postupku s
gospodarstvom, točnije: o tomu kakvu ulogu u njemu mora imati
tržište. Izaslanici su usvojili 'Parišku izjavu' u kojoj se zalažu
za 'socijalnu dimenziju' globalizacije. Francuski je premijer
Lionel Jospin na klasičan način formulirao socijaldemokratski
problem: tržište je 'instrument koji je važan i djelotvoran, ali
nije više doli instrument'. Tržište se mora regulirati i 'staviti u
službu zajednice'.
Uvijek kad se socijaldemokrati bave svojim identitetom, zapnu na
temi tržište i država. Socijalizam je u svojim početcima na početku
XIX. stoljeća bio proizvod građanske revolucije i prosvjed protiv
njezinih ekonomskih rezultata. Radnički pokret borio se za slobodu
i istodobno se bunio protiv nejednakosti koju donosi sloboda. Rani
socijalisti, a kasnije Karl Marx, htjeli su jednostavno ukinuti
tržište i nadomjestiti ga planskim gospodarstvom, kooperacijom ili
nečim sličnim. Slobodarski je socijalizam - u Saveznoj Republici
obilježen Godesbergerovim programom SPD-a - prihvatio tržište u
načelu, ali ga je pokušao obuzdati državnom intervencijom.
Sada, budući da je taj uzorak - među ostalim i zbog državnih dugova -
dostigao svoje granice, postavlja se pitanje što treba sređivati o
tržištu a što ne. Socijaldemokrati su u Europi postigli većinu u
trenutku kad globalna tržišta iz temelja mijenjaju nacionalna
društva. Tržišno upravljanje prodire na područja na koja do prije
nekoliko godina nitko još nije mislio: telekomunikacije,
elektrika. Pod pritiskom tržišta kapitala poduzeća se raskoljuju i
sama postaju tržištima. Razvitak izaziva strah da bi država, dakle
demokratski izabrani političari, mogli izgubiti sve kompetencije
oblikovanja. Oduzeti tržištima 'socijalnu komponentu', dakle
njihove rezultate korigirati u duhu gubitnika utakmice, bilo bi
stoga sve teže.
Jospinova kompromisna formula ostavlja otvorenima mnoga
tumačenja. Da je tržište samo 'instrument', ne može se poreći, ali
je trivijalno. Sve su ustanove na posljetku nekako nastale kao
instrumenti za postizanje nadređenih ciljeva. Problematična je
formula, jer dopušta zaključak da bi društva po želji mogla
tržištima upravljati ili ne - kako se političarima upravo svidi.
To je u prošlosti bio glavni problem radničkih stranaka: uvijek su
ponovno previđale funkciju tržišta u stvaranju slobode i
blagostanja. Tržišta kao kulturni proizvodi doista trebaju
stvaralački okvir - što danas previđaju mnogi tržišni radikali. No
taj okvir treba osigurati funkciju tržišta a ne ju ometati. Često su
lijeve vlade došle u teškoće jer su oholo previđale signale tržišta
ili su prebrzo tražile zakazivanje tržišta. Ako socijaldemokrati
danas uče precizno govoriti o tržištima, u buduće će im biti lakše
ne ponoviti takve pogrješke" - piše Nikolaus Piper.