HR-US-IZBORI-Organizacije/savezi-Vlada-Političke stranke VOA 7. XI. RAZGOVOR S PUSIĆ GLAS AMERIKE - VOA7. XI. 1999.'Neizvjesnost, strah i panika zbog bolesti predsjednika Tuđmana -rezultat neizgrađenosti političkih institucija u
Hrvatskoj'; razgovor s profesoricom sociologije Vesnom Pusić vodio je Željko Matić. - Gospođo Pusić, bolest predsjednika Tuđmana ovoga je tjedna gotovo jedina tema u javnom životu države, gotovo kao što je to bilo u komunističkim sustavima kada bi oboljeli tadanji lideri. = Hrvatska u prvom koraku nije uspjela provesti tranziciju u punom smislu, u onom u kojem su to uspjele Poljska, Češka i Mađarska, nego ide kroz dvostepenu tranziciju, i to se na ovom primjeru možda najbolje pokazuje. Činjenica jest da je pod vlašću HDZ-a u zadnjih devet godina Hrvatska bila partijska država, da je de facto glavnu ulogu igrala jedna stranka i da postoji gotovo potpuno identifikacija države i te stranke, a onda i te stranke s ličnošću Predsjednika. Ta situacija s Predsjednikom to točno pokazuje - nema institucija, nema zakona, nema formalnih instrumenata, kojima bi se mogla spriječiti, recimo, ovakva situacija raspada i krize, koju, s jedne strane, izaziva bolest Predsjednika, a s druge strane, koja onda nužno dovodi i do manipuliranja činjenicom
GLAS AMERIKE - VOA
7. XI. 1999.
'Neizvjesnost, strah i panika zbog bolesti predsjednika Tuđmana -
rezultat neizgrađenosti političkih institucija u Hrvatskoj';
razgovor s profesoricom sociologije Vesnom Pusić vodio je Željko
Matić.
- Gospođo Pusić, bolest predsjednika Tuđmana ovoga je tjedna gotovo
jedina tema u javnom životu države, gotovo kao što je to bilo u
komunističkim sustavima kada bi oboljeli tadanji lideri.
= Hrvatska u prvom koraku nije uspjela provesti tranziciju u punom
smislu, u onom u kojem su to uspjele Poljska, Češka i Mađarska, nego
ide kroz dvostepenu tranziciju, i to se na ovom primjeru možda
najbolje pokazuje. Činjenica jest da je pod vlašću HDZ-a u zadnjih
devet godina Hrvatska bila partijska država, da je de facto glavnu
ulogu igrala jedna stranka i da postoji gotovo potpuno
identifikacija države i te stranke, a onda i te stranke s ličnošću
Predsjednika. Ta situacija s Predsjednikom to točno pokazuje - nema
institucija, nema zakona, nema formalnih instrumenata, kojima bi
se mogla spriječiti, recimo, ovakva situacija raspada i krize,
koju, s jedne strane, izaziva bolest Predsjednika, a s druge
strane, koja onda nužno dovodi i do manipuliranja činjenicom
bolesti.
- Posebno je zanimljivo kako je jaki čovjek stranke Vladimir Šeks
elegantno odbio i mogućnost da se Sabor ne raspusti do 27.
studenoga, kojega je, čini se, već bio prihvatio nominalno drugi
čovjek države, predsjednik Sabora Vlatko Pavletić.
= Budući da postoji jedinstvo između stranke i države, a znamo da
ako ista organizaciju i neke efikasne forme djelovanja onda
posjeduje stranka, a država samo toliko koliko joj stranka to
dozvoli. U tom slučaju, kada dođe do panike ili pritiska - a mi smo
sigurno danas u takvoj situaciji, u najmanju ruku, vladajuća
stranka je u takvoj situaciji - onda padaju i ove marke koje smo do
sada imali barem formalnog respektiranja državnih institucija i
naprosto postaje ne samo poznato, nego i vidljivo, javno, očito i
vidljivo da se odluke ne donose u institutima države nego u
patijskim odborima i na partijskim sastancima i ovo je konačno
zadnji primjer, a to je da potpredsjednik Sabora dezavuira javnu
izjavu predsjednika Sabora, koji ustavno de facto vrši dužnost šefa
države, ukoliko je šef države na bilo koji način u tome onemogućen.
Kod nas se pokazalo da je partijska funkcija nadređena funkciji u
državi, prema tome, formalno potpredsjednik Sabora dezavuira
predsjednika Sabora zato što mu je partijski šef.
- Vidite li izlaz iz sadašnje i sličnih situacija?
= Rješenje ovog problema su izbori - izdržati u relativno mirnoj
situaciji do izbora. Dugoročnije rješenje je sigurno reduciranje
ovlasti predsjednika Republike, institucije predsjednika
Republike na, recimo, ceremonijalne ovlasti i ovlasti simboličke
naravi.
(VOA)