FR-savezi-Organizacije/savezi-Vlada-Izbori-Političke stranke FR-MONDE 6.11.UVODNIK O FRANC.POLITICI FRANCUSKALE MONDE6. XI. 1999.Pravo lice kohabitacije"Krinka je pala. Pod grubim svjetlom 'afera' pojavilo se pravo lice kohabitacije.
Ne, nije to idilično upravljanje zemljom koje jednom taboru (ovaj put desnici) omogućuje da spriječi drugi (ljevicu) u zloporabi vlasti koju su im povjerili birači. To nije iskren savez koji Francuskoj pruža mogućnost da jednoglasno nastupa izvan svojih granica. To nije sustav koji jamči donošenje najvažnijih odluka neovisno o strančarskim podjelama. To nije francuski oblik snažnog saveza koji narodu sačinjenom od suparničkih skupina nudi vlast što nadvisuje razlike. Ta je kohabitacija ponajprije borba prnjara. Najgora moguća borba jer svaki protivnik može rabiti i zlorabiti svoj utjecaj na državni aparat i prikriti se iza svoje dužnosti kako bi jače napao suparnika.Naredba za prekid vatre koju su oglasile trublje iz Elizeja i Matignona, neće ništa promijeniti. Neprijateljstva će se nastaviti uz sumnjičave poglede sugovornika Jacquesa Chiraca i Lionela Jospina. Što će misliti mladi marokanski kralj koji je ovih dana pribivao utrci Jacquesa Chiraca koji je pretekao Lionela Jospina
FRANCUSKA
LE MONDE
6. XI. 1999.
Pravo lice kohabitacije
"Krinka je pala. Pod grubim svjetlom 'afera' pojavilo se pravo lice
kohabitacije. Ne, nije to idilično upravljanje zemljom koje jednom
taboru (ovaj put desnici) omogućuje da spriječi drugi (ljevicu) u
zloporabi vlasti koju su im povjerili birači. To nije iskren savez
koji Francuskoj pruža mogućnost da jednoglasno nastupa izvan
svojih granica. To nije sustav koji jamči donošenje najvažnijih
odluka neovisno o strančarskim podjelama. To nije francuski oblik
snažnog saveza koji narodu sačinjenom od suparničkih skupina nudi
vlast što nadvisuje razlike. Ta je kohabitacija ponajprije borba
prnjara. Najgora moguća borba jer svaki protivnik može rabiti i
zlorabiti svoj utjecaj na državni aparat i prikriti se iza svoje
dužnosti kako bi jače napao suparnika.
Naredba za prekid vatre koju su oglasile trublje iz Elizeja i
Matignona, neće ništa promijeniti. Neprijateljstva će se nastaviti
uz sumnjičave poglede sugovornika Jacquesa Chiraca i Lionela
Jospina. Što će misliti mladi marokanski kralj koji je ovih dana
pribivao utrci Jacquesa Chiraca koji je pretekao Lionela Jospina
kako bi prvi stigao u Rabat? Što će reći drugi šefovi vlada Europske
unije kada sredinom prosinca budu gledali kako zajedno sjede
dvojica ljudi koji su se nedavno optuživali za najsramotnija djela?
Kako će Predsjednik Republike i premijer moći zajedno predsjedati
istom Unijom kada Francuska preuzme tu dužnost u drugom polugodištu
2000., prije općinskih izbora u 2001. i parlamentarnih i
predsjedničkih u 2002? Već je u ožujku nastojanje ove dvojice da ne
dopuste protivniku da se prikaže kao bolji zaštitnik seoske
sredine, prisililo francusko izaslanstvo da zaoštri svoje
stajalište tijekom reforme zajedničke agrarne politike.
Demokracija ima neka pravila. Ona traži da većina koju su izabrali
građani, može nesmetano provoditi svoju politiku samo uz
poštivanje Ustava. To nije moguće kada je predsjednik države
istodobno i vođa oporbe. Ustanove za koje se zalagao Charles de
Gaulle ne dopuštaju da se Elizejem služimo kao pariškom općinom. On
je od predsjedništva republike načinio temelj izvršne vlasti. To
onemogućuje kohabitaciju.
Trajanje trećeg ovakva iskustva čini ga još nepodnošljivijim.
Zemljom se ne može upravljati još više od dvije godine u ovako
nejasnim okolnostima. No, ima načina da se problem, makar i
djelomice, riješi: petogodišnji mandat. Donošenje odluke o toj
važnoj reformi ponajprije je na Jacquesu Chiracu, ali i na Lionelu
Jospinu. Bila bi to velika usluga narodu", piše u uvodniku lista.