DE-VLADA-LJUDSKA_PRAVA-POLITIKA-Vlada-Ljudska prava-Diplomacija NJ 6.XI.WELT:LJUDSKA PRAVA-REALPOLITIKA NJEMAČKADIE WELT6. XI. 1999.Došašće ljudskih prava?"Nikada nije bio fundamentalist kada se radilo o ljudskim pravima -to je jedan
od razloga zašto se Gerhard Schroeder vjerojatno nije osjećao neugodno u Kini. Ljubitelj automobila, koji na svojoj odjeći još nosi tragove materijalizma iz doba studija prava, vjerojatno je dijelio sa svojim kineskim domaćinima sklonost stajalištu da je osnova jako važna, a nadogradnja relativno nevažna. Schroeder vjerojatno smatra da su montažne trake atraktivnije od deklaracija o ljudskim pravima.No, je li kancelar bio ravnodušan prema obvezujućem europskom humanističkom naslijeđu? Ponio se realno i sasvim u tradiciji dosadašnjih njemačkih vlada. Promjena kroz trgovinu - kancelar je toj staroj čarobnoj formuli dao novu dimenziju. Izostavio je patos, govorio minimalistički o pravnoj državi - koja je, doduše, nedjeljiva, istaknuo je - i istaknuo sasvim neodređeno da sloboda privrede treba imati svoj pandan negdje drugje - zapravo posvuda.Čovjek može ostati kod kuće. No, kada putuje u Kinu, ne može se prikazati u dobrom svjetlu. Naša ideja o građanskom društvu odbija
NJEMAČKA
DIE WELT
6. XI. 1999.
Došašće ljudskih prava?
"Nikada nije bio fundamentalist kada se radilo o ljudskim pravima -
to je jedan od razloga zašto se Gerhard Schroeder vjerojatno nije
osjećao neugodno u Kini. Ljubitelj automobila, koji na svojoj
odjeći još nosi tragove materijalizma iz doba studija prava,
vjerojatno je dijelio sa svojim kineskim domaćinima sklonost
stajalištu da je osnova jako važna, a nadogradnja relativno
nevažna. Schroeder vjerojatno smatra da su montažne trake
atraktivnije od deklaracija o ljudskim pravima.
No, je li kancelar bio ravnodušan prema obvezujućem europskom
humanističkom naslijeđu? Ponio se realno i sasvim u tradiciji
dosadašnjih njemačkih vlada. Promjena kroz trgovinu - kancelar je
toj staroj čarobnoj formuli dao novu dimenziju. Izostavio je patos,
govorio minimalistički o pravnoj državi - koja je, doduše,
nedjeljiva, istaknuo je - i istaknuo sasvim neodređeno da sloboda
privrede treba imati svoj pandan negdje drugje - zapravo posvuda.
Čovjek može ostati kod kuće. No, kada putuje u Kinu, ne može se
prikazati u dobrom svjetlu. Naša ideja o građanskom društvu odbija
se od nadmoćne stvarnosti velikog carstva u kojem liberalizam nije
čak ni sićušna biljčica. Schroedera se danas može kritizirati kao
što se donedavno kritiziralo Kohla. No, može se i istaknuti da su
obojica na svoj način pokušala u Kini upozoriti na ne samo
materijalnu privlačnost Zapada.
Stvarni problem crveno-zelene politike u sferi ljudskih prava
krije se negdje drugdje. Naime, ta je politika - kao i ona svih
ljevičarskih vlada u Europi - izložena naglom procesu gubitka
iluzija. Kako je ambiciozno, velikodušno i glasno sve počelo!
Tvrdilo se da nakon 16 godina sudioništva s diktatorima ovoga
svijeta napokon počinje razdoblje u kojem će ljudska prava biti
prioritet. No, tko želi odgovorno govoriti o ljudskim pravima, mora
bezuvjetno priznati načelnu dilemu. Naime, s jedne su strane
ljudska prava univerzalistička, vrijede uvijek i svuda. S druge pak
strane veliki dio svijeta nije tako ustrojen da bi taj
univerzalizam mogao odnijeti pobjedu. U pitanju ljudskih prava
valja biti i jedno i drugo - neumoljiv i fleksibilan,
fundamentalistički i realpolitički nastrojen - prvo je posve
beznačajno bez onog drugog.
Zbog svoje povijesno dobro utemeljene antropološke skepse
konzervativna politika nema uzvišenu predodžbu o čovjekovim
moralnim sposobnostima. Iz tog razloga a i zato što stabilnost
smatra visokom vrijednošću ta je politika katkad sklona previše
tihim nastupima u pitanjima ljudskih prava. Ljevičarska je pak
politika zbog svoje optimistične vjere u napredak sklona
naglašenim utopijskim predodžbama koje redovno padaju na ispitu
stvarnosti, završavajući povremeno i u političkom nihilizmu.
Razmotrimo li ih obje, opisane politike opisuju dilemu koju nikad
nije moguće potpuno izbjeći.
Zato CDU/CSU ne bi trebali previše oštro kritizirati realnu
manjkavost crveno-zelene politike u sferi ljudskih prava. Crveno-
zelena koalicija trebala bi se pak spustiti na zemlju i priznati da
ni djelovanje aktualne vlade ne označava početak došašća ljudskih
prava. Naime, u stvarnosti se javljaju brojna proturječja.
Primjerice, Pinochetovo uhićenje u Londonu oduševljeno su
pozdravili njemački političari koji su dobro znali da ih taj slučaj
nikada neće doticati. Kada su ti isti političari mogli uhvatiti
Oecalana, nonšalantno su odustali od izvršenja zapovijedi o
uhićenju (...) U slučaju Kosova Nijemci su (...) ustrajali na
nedjeljivosti ljudskih prava i ni u kom slučaju nisu bili spremni
tolerirati protjerivanje i istrebljenje. U slučaju Čečenije, gdje
se danas događa upravo to, njemački političari, doduše, očituju
protivljenje, ali naglašavaju - diplomatskim rječnikom - da su im
ruke vezane.
Riječ je o ružnom plesu po žici. No, razlog takvog ponašanje nije
sposobnost ili nesposobnost njemačke vlade već sama priroda stvari
(...)", napominje Thomas Schmid na kraju uvodnika.