RU-YU-US-savezi-Diplomacija-Organizacije/savezi-Ljudska prava-Oružani sukobi RU-N.GAZETA 5.11.NATO-SVJETSKI POREDAK RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA5. XI. 1999.Novo središte svjetske vlasti"Na redovitu 54. sjednicu Glavne skupštine
Ujedinjenih naroda, koja je u rujnu započela u New Yorku, pristigla je jako ugledna publika: 39 državnih poglavara, 25 premijera i ministri vanjskih poslova.Visoki su dužnosnici pohitali na posljednju sjednicu u ovom stoljeću i tisućljeću, kako ne bi propustili jedinstvenu prigodu da se pojave pred međunarodnom zajednicom (...).Riječ je o tome da Sjedinjene Države i njihovi partneri otvoreno postavljaju pitanje o novom sadržaju, zapravo o preinaci temeljnih načela univerzuma: državnog suvereniteta, nepovredivosti državnih granica, neupletanju u nutarnje stvari države, neprimjeni sile i prijetnje itd.Sve to treba uzmaknuti pred bezuvjetnim načelom vlasti prava čovjeka i pojedinca. Radi toga se zanemaruje državni suverenitet i dopušta se miješanje u unutarnje stvari države, a državne granice koje je potvrdila povijest i međunarodni ugovori nisu zapreka za upletanje izvana ako se tu, prema mišljenju velike države ili
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
5. XI. 1999.
Novo središte svjetske vlasti
"Na redovitu 54. sjednicu Glavne skupštine Ujedinjenih naroda,
koja je u rujnu započela u New Yorku, pristigla je jako ugledna
publika: 39 državnih poglavara, 25 premijera i ministri vanjskih
poslova.
Visoki su dužnosnici pohitali na posljednju sjednicu u ovom
stoljeću i tisućljeću, kako ne bi propustili jedinstvenu prigodu da
se pojave pred međunarodnom zajednicom (...).
Riječ je o tome da Sjedinjene Države i njihovi partneri otvoreno
postavljaju pitanje o novom sadržaju, zapravo o preinaci temeljnih
načela univerzuma: državnog suvereniteta, nepovredivosti
državnih granica, neupletanju u nutarnje stvari države, neprimjeni
sile i prijetnje itd.
Sve to treba uzmaknuti pred bezuvjetnim načelom vlasti prava
čovjeka i pojedinca. Radi toga se zanemaruje državni suverenitet i
dopušta se miješanje u unutarnje stvari države, a državne granice
koje je potvrdila povijest i međunarodni ugovori nisu zapreka za
upletanje izvana ako se tu, prema mišljenju velike države ili
skupine država koje se s njome slažu, javljaju unutarnji procesi
koji odgovaraju definiciji etničkog čišćenja i progona nacionalnih
manjina.
To se, očito, ne odnosi na samu veliku državu i njezine partnere.
Smatra se da su tu humanitarna pitanja u redu i nikome se neće
dopustiti da dirne u njihov državni suverenitet. (...)
U nastupima na sjednici Glavne skupštine UN-a, visoki dužnosnici iz
NATO-a nastojali su tom običaju prihvaćanja vrlo važnih
međunarodnih odluka kojim su označili početak raketno-bombaških
napada, uglavnom američkih, na Jugoslaviju, u ožujku ove godine,
dati izgled doktrine.
Mijenja se uloga UN-a i Vijeća sigurnosti. Donošenje i usklađivanje
odluka zapravo se seli u drugo središte vlasti usporedno s UN-om.
Točnije, u NATO. Rusiju, naravno, isključuju iz tog drugog središta
vlasti. Isto kao Kinu koja je stalna članica Vijeća sigurnosti. Kao
i druge ugledne države koje nisu članice NATO-a. A da i ne govorimo o
drugim srednjim, malim i jako malim zemljama koje su tako izdvojene
iz brzog tijeka svjetske politike. Tako se stvaraju uvjeti za
napetost, nepovjerenje, sukobe.
Predsjednik Clinton nastupio je na sjednici sa sigurnošću
domaćina. Nije puno govorio o Kosovu. Čemu trošiti riječi. On je
pobjednik. Ono što je nedorečeno, doreći će njegovi partneri. Osim
toga, stvar s Kosovom toliko je nepravedna da se američki
Predsjednik radije nije doticao te teme. Ideološku preinaku
svjetskog poretka pokazivao je uglavnom na primjeru Bogom danog
Istočnog Timora. Nije smetalo što je Kosovo - Kosovo, a Timor je
nešto drugo. Na kraju svijeta. Tu je potreba upletanja bila potpuno
jasna, sukladno slovu i duhu UN-a. Isto kao što nema, ili gotovo
nema, ništa zajedničko između Kosova i Ruande gdje bi Tutsi nestali
u divljačkom genocidu da se - uz odobrenje UN-a - nije umiješao
savez afričkih država. (...)
Nova strategija 'humanitarnog upletanja' u potpunosti se može
primijeniti na Europu, da ne govorimo o Africi ili Aziji. 'Kosovska
žeravica' tinja na području bivše Jugoslavije. U mnogim se mjestima
može dogoditi Kosovo-2, Kosovo-3 itd. Jak muslimanski val koji
nadire s juga Europe, mogao bi u sljedećih pet do deset godina
zahvatiti balkanske i istočnoeuropske zemlje s velikim turskim
enklavama.
Pred ruskom je diplomacijom težak problem. U svom nastupu u New
Yorku, ministar vanjskih poslova Igor Ivanov uglavnom se ograničio
na neka razmišljanja o tome da međunarodna zajednica može
primjenjivati silu u skladu s Poveljom UN-a i uz odluku Vijeća
sigurnosti.
To je, tobože, teoretski imperativ. No s 'humanitarnim upletanjem'
već smo opekli prste u Čečeniji. U međuvremenu, sve veći politički
zaokret SAD-a, NATO-a i Europske unije ide pravcem zabrinutosti
zbog razmjera 'humanitarne katastrofe' u Čečeniji i na susjednom
ruskom području, kamo se ljudi moraju preseljavati bježeći od
čečenskih bandita. No moglo bi se dogoditi da stvar ne ostane na
tome.
Kosovo je potaknulo žučnu raspravu. Sjednica će se završiti 5. IX.
2000. Istog će ju dana zamijeniti 'susret tisućljeća na vrhu' uz
sudjelovanje šefova država članica UN-a. Za nepunu godinu dana
treba obaviti velik posao u kojemu će Rusija imati jednu od glavnih
uloga. Preinaka svjetskog poretka i reforma UN-a očito su na
pomolu, ali ne uz zvuk 'humanitarnih', već drugih upletanja", piše
Boris Pjadišev.