S-SVIJET ESP/PAIS/4.11./KRAJ SVIJETA ŠPANJOLSKAEL PAIS4. XI. 1999.Kraj svijeta"'Nikada nisu međusobno zaratile dvije zemlje u kojima postoji McDonalds', kaže Thomas Friedman u svojoj knjizi 'The Lexus and the olive tree'. No ipak: u
ratu na Kosovu i jedni i drugi znaju što znači imati McDonaldsa u susjedstvu. Je li zato Friedman, koji je dvaput dobio Pulitzerovu nagradu, nemjerodavan da govori o globalizaciji?'Lexus' je tip Toyotina automobila, a 'olive tree' je drvo masline. Prvi je pojam referenca na opće mjesto univerzalne želje kao što su automobili. Dok maslina, s druge strane, podsjeća na drvo koje pokazuje sklonost plemenskome. Emocionalna dinamika svijeta danas se kreće između između planetarne homogenizacije i sklonosti individualnom. A u gospodarstvu s jedne je strane sve više fuzija velikih poduzeća, a s druge se pojavljuju tržišne mikroavanture na području obrta. S jedne strane se šire transnacionalne grupacije, a s druge se pojavljuju etnički i nacionalistički rascjepi.Thomas L. Friedman je postigao međunarodni uspjeh zahvaljujući svom djelu 'Lexus i maslina' u kojem je prikazao panoramu našega
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
4. XI. 1999.
Kraj svijeta
"'Nikada nisu međusobno zaratile dvije zemlje u kojima postoji
McDonalds', kaže Thomas Friedman u svojoj knjizi 'The Lexus and the
olive tree'. No ipak: u ratu na Kosovu i jedni i drugi znaju što
znači imati McDonaldsa u susjedstvu. Je li zato Friedman, koji je
dvaput dobio Pulitzerovu nagradu, nemjerodavan da govori o
globalizaciji?
'Lexus' je tip Toyotina automobila, a 'olive tree' je drvo masline.
Prvi je pojam referenca na opće mjesto univerzalne želje kao što su
automobili. Dok maslina, s druge strane, podsjeća na drvo koje
pokazuje sklonost plemenskome. Emocionalna dinamika svijeta danas
se kreće između između planetarne homogenizacije i sklonosti
individualnom. A u gospodarstvu s jedne je strane sve više fuzija
velikih poduzeća, a s druge se pojavljuju tržišne mikroavanture na
području obrta. S jedne strane se šire transnacionalne grupacije, a
s druge se pojavljuju etnički i nacionalistički rascjepi.
Thomas L. Friedman je postigao međunarodni uspjeh zahvaljujući
svom djelu 'Lexus i maslina' u kojem je prikazao panoramu našega
postmodernizma. Od 1946. do 1989. prevladavao je dvojni model
hladnoga rata, dok se od 1990. do kraja stoljeća razvija model
globalizacije. Prvi je karakterizirala suprotstavljenost
velesila, a sadašnji definira podjela vlasti. U onom se moglo
govoriti o dvije ili više kultura, a u ovom se osjeća sklonost prema
stvaranju jedinstvene kulture i načina razmišljanja koji se
međusobno poklapaju sa sjevernoameričkim carstvom i vladavinom
tržišta. Uz jedan dodatak: tržište se ne pojavljuje samo kao
alternativa planiranju, nego se pretvara u apsolutan vodič Istine,
Ljubavi, Pravde ili Ljepote. Ignacio Ramonet u jednoj polemici s
Friedmanom u 'Le Monde Diplomatiqueu' tvrdi da je tržište danas
organizacijsko načelo koje odgovara bogovima u antičkim vremenima
ili onome što predstavlja Razum od razdoblja prosvjetiteljstva.
Homologacija, tržišno načelo, fuzije, fizije, integracija. Druge
okolnosti u kojima se razvija postmoderno društvo su, po
Friedmanovoj procjeni, zamjena sukoba nejasnom ravnodušnošću,
zamjena čvrstoga Berlinskog zida virtualnom mrežom i konceptima
opterećenim brzinom. Vrijeme hladnoga rata najbolje ilustriraju
sumo borbe - dva golema tijela koja se susreću prijeteći jedno
drugom, ali nikad se ne dodirujući, iako su uvijek u smrtonosnom
zagrljaju. Današnju stvarnost najbolje prikazuje utrka na 100
metara koja se neprekidno ponavlja i u kojoj izgubiti za stotinku
sekunde znači izgubiti život i vratiti se na početak. Brzina
trgovine, putovanja, inovacija, ali i nepostojanost radnih mjesta,
gubljenje kontakata i boravišta, 'prenosiva' egzistencija - sve to
povećava broj čvorova od kojih je satkana mreža.
U tom novom univerzumu, u kojem se energija raspršuje na podanke,
lice moći ne javlja se u obliku velikih formacija. Nije lako licem u
lice suočiti političke sile jer se širom planeta ponavlja samo
jedno. Nije lak ni sukob između nacija jer se često svode na isti
konglomerat. Nije moguća, napokon, ni borba između dvije tvrtke jer
su često, izravno ili neizravno, dio istoga trusta.
Sad se već, kao u srednjem vijeku, možemo bojati nekih pojedinaca i
vidjeti svijet u njihovim rukama. Napredak? Nazadak? Imovina 358
najbogatijih osoba na svijetu više vrijedi nego godišnji prihod
2.600 milijuna stanovnika. Ili: zbroj bruto nacionalni proizvod
svih nerazvijenih zemalja (600 milijuna stanovnika) ne doseže
bogatstvo tri najbogatija čovjeka na svijetu. Stvarnost? Fikcija?
Kraj suvremenoga svijeta? Kraj svijeta?" - pita se Vicente Verdu.