FR-RU-reforme-Vlada-Kriminal-Makrogospodarstvo-Tržište/cijene FR-LIBERATION 1.11.REFORME U RUSIJI FRANCUSKALIBERATION1. XI. 1999.Reforme koje se mogu provesti u Rusiji"Tko je odgovoran za gospodarsko uništenje Rusije nakon 1990.?
Nesposobni politikanti, oligarsi, pokvareni birokrati, mafija, Međunarodni monetarni fond? Optužbe pljušte, a činjenice su još nejasne. Novo istraživanje McKinseyja trebalo bi pomoći da se one rasvijetle i da rasprava uznapreduje.Svrha tog istraživanja (dostupnog na www.mckinsey.com) bila je jednostavna: do pojedinosti proučiti stanje u deseterim sektorima djelatnosti. Zaključci su također jednostavni: u deseterim sektorima produktivnost je u prosjeku 19 posto američke proizvodnje. Uzrok te vrlo slabe produktivnosti isti je u svim sektorima. Zamršen sustav tajnih pomoći, upravnih zabrana i razlika u cijenama štiti bivša državna poduzeća - sa slabom produktivnosti - i priječi osnutak novih poduzeća koja bi imala puno veću produktivnost.Istraživanje svakog sektora omogućuje da se bolje shvati priroda tog sustava pomoći. Gdjekad su postupci jasni. U sektoru graditeljstva, čak i kada bi natječaji trebali biti otvoreni svima,
FRANCUSKA
LIBERATION
1. XI. 1999.
Reforme koje se mogu provesti u Rusiji
"Tko je odgovoran za gospodarsko uništenje Rusije nakon 1990.?
Nesposobni politikanti, oligarsi, pokvareni birokrati, mafija,
Međunarodni monetarni fond? Optužbe pljušte, a činjenice su još
nejasne. Novo istraživanje McKinseyja trebalo bi pomoći da se one
rasvijetle i da rasprava uznapreduje.
Svrha tog istraživanja (dostupnog na www.mckinsey.com) bila je
jednostavna: do pojedinosti proučiti stanje u deseterim sektorima
djelatnosti. Zaključci su također jednostavni: u deseterim
sektorima produktivnost je u prosjeku 19 posto američke
proizvodnje. Uzrok te vrlo slabe produktivnosti isti je u svim
sektorima. Zamršen sustav tajnih pomoći, upravnih zabrana i
razlika u cijenama štiti bivša državna poduzeća - sa slabom
produktivnosti - i priječi osnutak novih poduzeća koja bi imala
puno veću produktivnost.
Istraživanje svakog sektora omogućuje da se bolje shvati priroda
tog sustava pomoći. Gdjekad su postupci jasni. U sektoru
graditeljstva, čak i kada bi natječaji trebali biti otvoreni svima,
ugovori jednostavno odlaze starim poduzećima. Druga se moraju
unedogled boriti da dobiju dopuštenje za gradnju ili da utvrde
vlasnička prava na području na kojemu će se graditi.
Subvencije katkad poprimaju tajne oblike. Mnoga bi se poduzeća
morala zatvoriti da energiju plaćaju po tržišnoj cijeni. Ona
plaćaju zamjenom robe za robu, rabeći dobra koja gotovo nemaju
vrijednosti (primjerice, nenastanjene zgrade) kako bi platile
svojim dobavljačima.
Razlike se na tome ne zaustavljaju. Da bi spriječili dobavljače
nafte da svoju energiju prodaju po tržišnoj cijeni, vlada ometa
izvoz i gradnju novih naftovoda prema Zapadu. Rezultat svih tih
mjera jest održavanje neproduktivnih poduzeća na životu,
nedovoljna transparentnost koja ide na ruku najgorim zloporabama i
korupciji, gubitak mogućih prihoda od izvoza koji bi, na ovom
stupnju, bili jako dragocjeni za razvitak Rusije.
Zašto takva sustavna i gotovo samoubilačka diskriminacija prema
novim poduzećima? Je li to zbog političkog utjecaja direktora novih
poduzeća? Ili zbog želje tamošnjih vlada da izbjegnu porast
nezaposlenosti ako dođe do zatvaranja velikih poduzeća? Je li to
posljedica opće pokvarenosti u kojoj svaki mogući poduzetnik zna da
će dobit, kakva god bila, nestati u porezima i mitu? U svim tim
tumačenjima ima zrnce istine, a nude, ako ne čaroban lijek, ono
barem reforme. Zbog veza između različitih razina u vladi, lokalne
vlade danas nemaju puno koristi od povećanja gospodarskog rasta na
mjesnoj razini. Omogućiti im da bolje iskoriste mjesni gospodarski
rast, značilo bi potaknuti osnutak novih poduzeća - barem onih koja
ne prijete zaposlenosti drugih mjesnih poduzeća - i nadzor nad
korupcijom u mjesnoj birokraciji. McKinseyevo istraživanje
pokazuje kako je to provedeno na području Novgoroda. Rezultati su
dojmljivi i daju razloga za nadu. U Rusiji danas postoje reforme
koje su istodobno politički provedive i gospodarski poticajne",
piše Olivier Blanchard, profesor na Massachusetts Insitute of
Technology.