FR-GB-IT-katolička_crkva-Vjerovanja-Vjerske zajednice-Ljudska prava FR LE MONDE 27.X.KARDINAL MARTINI FRANCUSKALE MONDE27. X. 1999.Koncil o kojemu sanja kardinal Martini"'Usnuo sam jedan san.' Započevši ovim riječima svoj govor na
europskoj biskupskoj sinodi koja je završena u Vatikanu, kardinal Carlo-Mario Martini, milanski nadbiskup, dozvao je nazočnima u sjećanje Basila Humea, kolegu iz Westminstera, uglednog benediktinca čiju je smrt u lipnju u Londonu oplakivala čitava anglikanska zajednica u Velikoj Britaniji. Kardinal Hume uvijek je osude uvijao u 'snove': 'I had a dream...' Britanac uvjerenjem i humorom, kojeg su štovali diljem zemlje i u Crkvi, bio je suviše neovisan da bi dospio na liste 'papabilija' koje su redovita poslastica razgovora u Rimu.S kardinalom Martinijem stvar je drugačija. Sedamdesetdvogodišnji jezuit, nadbiskup najveće biskupije u svijetu, bivši rektor uglednog rimskog Gregorijanskog sveučilišta, teško se nosi sa svojim ugledom protivnika - što je jako pretjerano - i možebitnog nasljednika Ivana Pavla II. Kao sudionik talijanske političke pozornice pridonio je otvaranju katolicizma koji se poistovjećuje samo s kršćanskom demokracijom. Njegova velika duhovnost, prisan
FRANCUSKA
LE MONDE
27. X. 1999.
Koncil o kojemu sanja kardinal Martini
"'Usnuo sam jedan san.' Započevši ovim riječima svoj govor na
europskoj biskupskoj sinodi koja je završena u Vatikanu, kardinal
Carlo-Mario Martini, milanski nadbiskup, dozvao je nazočnima u
sjećanje Basila Humea, kolegu iz Westminstera, uglednog
benediktinca čiju je smrt u lipnju u Londonu oplakivala čitava
anglikanska zajednica u Velikoj Britaniji. Kardinal Hume uvijek je
osude uvijao u 'snove': 'I had a dream...' Britanac uvjerenjem i
humorom, kojeg su štovali diljem zemlje i u Crkvi, bio je suviše
neovisan da bi dospio na liste 'papabilija' koje su redovita
poslastica razgovora u Rimu.
S kardinalom Martinijem stvar je drugačija. Sedamdesetdvogodišnji
jezuit, nadbiskup najveće biskupije u svijetu, bivši rektor
uglednog rimskog Gregorijanskog sveučilišta, teško se nosi sa
svojim ugledom protivnika - što je jako pretjerano - i možebitnog
nasljednika Ivana Pavla II. Kao sudionik talijanske političke
pozornice pridonio je otvaranju katolicizma koji se poistovjećuje
samo s kršćanskom demokracijom. Njegova velika duhovnost, prisan
odnos sa Židovima (želi da ga pokopaju u Jeruzalemu), zauzetost za
pomirbu dviju odijeljenih Crkava, poznavanje desetak jezika,
glasoviti su kao i njegova liberalna stajališta koja odudaraju od
konzervatizma Rimske kurije.
'San' koji je kardinal službeno glasno iznio u sklopu vatikanske
sinode, samo opetuje ono što je on izjavio već puno puta, pa i u
glasilima. Da bi Crkva u XXI. stoljeću ojačala, vrijeme je da se
'razriješe neka stegovna i doktrinarna pitanja koja se redovito
vraćaju kao bolne točke' i ometaju njezinu zadaću. Da bi se u tome
uspjelo, kardinal Martini priželjkuje 'sveopće sučeljavanje svih
biskupa'. Prema njegovu mišljenju, sinoda neće biti dovoljna.
'Potrebne su, kaže, sveobuhvatnije zajedničke mjere koje će imati
ugled.' Milanski nadbiskup sanja o novom koncilu - iako tu riječ
nije izgovorio.
Koncil je rijedak događaj. Katolička Crkva imala ih je samo tri u
zadnja četiri stoljeća. Ovlasti koncila - skupštine na kojoj se
donose odluke - jednake su papinim ovlastima. Zadnji, Drugi
vatikanski koncil kojeg je 1959. sazvao Ivan XXIII., a zaključio
Pavao VI. 1965., star je svega četrdeset godina i ni izdaleka nije
ostvario sve zadaće. Danas su biskupi dvaput brojniji nego u doba
vatikanskog koncila. Gdje bi se, kako i kada mogla održati takva
skupština s pet tisuća biskupa?
Kardinal Martini svjestan je mogućih prigovora. No, njegov san ne
obuhvaća tako golemo područje kao što je bilo ono koje je početkom
60-ih otvorio Ivan XXIII., odlučan pokretač posadašnjenja čitave
Crkve. Njegov je dnevni red više ograničen. 'Stegovna i doktrinarna
pitanja' koja želi razriješiti milanski nadbiskup tiču se položaja
žene u Crkvi koji više ne odgovara potrebama suvremenog društva;
krize svećenićkih zvanja koja pogađa sve laicizirane zemlje u
Europi i u Americi; podjele 'odgovornosti u Crkvi' između svećenika
i laika; bračne stege, napose glasovite podjele sakramenata onima
koji su u drugom braku, koja je sada nemoguća. (...)
Njegov prijedlog o koncilu poziv je da se o svim tim pitanjima
zajednički raspravlja, a ne više samo unutar rimskih ustanova. To
je poziv da Crkva iziđe iz svog zatvorenog sustava i obnovi
zajedništvo (ravnotežu ovlasti između rimskog sjedišta i mjesnih
biskupa) koje sinoda više ne može jamčiti. Kardinalu Martiniju
zamjerit će se da je podmetnuo bombu u nezgodnom trenutku, dok su
napori njegove Crkve i odvažnog Pape kojega nagriza bolest
usmjereni na pripravu Jubileja 2000. godine. No, to je glas
slobodna čovjeka.
Iako je Katolička Crkva danas stekla ugled svojom borbom za ljudska
prava i demokraciju, jaz koji je dijeli od suvremene kulture može se
također pripisati njezinu načinu djelovanja. On je obilježen
'nepomirljivošću' iz XIX. stoljeća i ne ostavlja puno prostora
zahtjevima za unutarnje dogovaranje i raspravu. Paradoks je to veći
što je Crkva bila prva u Europi koja je prihvatila pravila
demokratskog vijećanja (izbor poglavara redovničkih zajednica) i
što je izumila načela poput supsidijarnosti. (...)
Kao što je pokazao primjer Ivana XXIII. koji je bio izabran 1958. u
77. godini, a za pet godina je promijenio Crkvu više nego njegovi
prethodnici za pet stoljeća, sedamdesetogodišnji papa ne mora biti
zapreka, već može potaknuti promjene.
Nitko ne zna podsjeća li izjava kardinala Martinija na zadnju bitku
čovjeka koji je već podnio ostavku ili na izazov budućnosti. No
veliki su izgledi da sljedeća konklava bude za ili protiv
Martinija. Za ili protiv novog koncila. Za ili protiv reforme
papinstva. Za ili protiv povratka na 'koncilijarnost' koja je
nekada vladala sudbinom Crkve (koncili iz Konstance i Basela u XV.
stoljeću). Umjesto da bude neprijeporni 'papabile', kardinal
Martini će biti veliki izbornik na sljedećoj konklavi", piše Henri
Tincq.