IT-crkva-društvo IT-20. X.-LA REPUBBLICA-KATOLIČANSTVO I ISLAM ITALIJALA REPUBBLICA20. X. 1999.Crkva pod opsadom islamskog napredovanja"Migracija ljudi i ideja, koja preokreće suvremeni svijet, odjednom počinje zadavati novi osjećaj
straha u europske katoličke crkve, koje će u subotu zaključiti Sinod svojih biskupa: strah da će izgubiti svoje teritorije, no još više strah da će izgubiti dušu. (...) Kuran koji se čita u podrumima koji služe kao džamije, odzvanja mnogo opasnije od melodija New agea, glazbene pratnje konzumizma. Tako je sredinom tijeka Sinoda, koji je počeo prijavom sve šireg ravnodušja, tolikog da čak izaziva i strah od rizika kontinentalnog odricanja od vjere, došlo do zaokreta. Istini za volju, temu je već uveo kardinal Paul Poupard, prefekt vijeća Svete Stolice za kulturu: 'Islam Europi i zapadu postavlja opasan izazov, veliki problem kršćanskoj nadi'. S jedne je strane, dakle, islam koji se smatra istodobno 'vjerom, kulturom i društvom, načinom života, mišljenja i ponašanja te nam sadašnje stanje potvrđuje da se taj islam ne mijenja'. S druge su strane u Europi kršćani 'spremni na marginalizaciju svoje crkve, i oni će zanemariti korizmu, ocjenjujući je prevladanom, ali će biti zainteresirani,
ITALIJA
LA REPUBBLICA
20. X. 1999.
Crkva pod opsadom islamskog napredovanja
"Migracija ljudi i ideja, koja preokreće suvremeni svijet,
odjednom počinje zadavati novi osjećaj straha u europske katoličke
crkve, koje će u subotu zaključiti Sinod svojih biskupa: strah da će
izgubiti svoje teritorije, no još više strah da će izgubiti dušu.
(...) Kuran koji se čita u podrumima koji služe kao džamije,
odzvanja mnogo opasnije od melodija New agea, glazbene pratnje
konzumizma. Tako je sredinom tijeka Sinoda, koji je počeo prijavom
sve šireg ravnodušja, tolikog da čak izaziva i strah od rizika
kontinentalnog odricanja od vjere, došlo do zaokreta. Istini za
volju, temu je već uveo kardinal Paul Poupard, prefekt vijeća Svete
Stolice za kulturu: 'Islam Europi i zapadu postavlja opasan izazov,
veliki problem kršćanskoj nadi'. S jedne je strane, dakle, islam
koji se smatra istodobno 'vjerom, kulturom i društvom, načinom
života, mišljenja i ponašanja te nam sadašnje stanje potvrđuje da
se taj islam ne mijenja'. S druge su strane u Europi kršćani
'spremni na marginalizaciju svoje crkve, i oni će zanemariti
korizmu, ocjenjujući je prevladanom, ali će biti zainteresirani,
ako ne i zadivljeni, ramadanom'. (...)
Ozračje se dalje zagrijava raspravom na sinodu monsinjora
Bernardinija, iz male katoličke zajednice u Smirni, u Turskoj.
'Kako bih bio kratak i jasan, ispričat ću vam tri slučaja za koje, s
obzirom na porijeklo, smatram da su se stvarno dogodili'. Vrijedi
opširno nabrojiti te optužbe, koje su, po njegovu vlastitom
priznanju, iz druge ruke, ali su unatoč tome objavljene na
istaknutom mjestu u 'Avvenireu'. Počinje se s anonimnim navodom
neke ugledne muslimanske ličnosti koja kršćanskim sugovornicima
obećaje: 'Zahvaljujući vašim demokratskim zakonima, mi ćemo
napraviti invaziju na vas, zahvaljujući našim vjerskim zakonima
vladat ćemo nad vama'. (...)
Slijedi komentar monsignora Bernardinija: 'Treba vjerovati, jer je
vlast već počela petrodolarima, koji se ne troše za stvaranje
radnih mjesta u sjevernoj Africi ili Bliskom istoku, nego za
gradnju džamija i kulturnih centara u kršćanskim zemljama s
muslimanskim useljenicima, uključujući i Rim, središte
kršćanstva. Kako da se u svemu tome ne može vidjeti jasan program
širenja i osvajanja?'. (...)
To nije sve. I beogradski nadbiskup, Franc Perko, novinarima
izjavljuje 'kako se ne čini moguće s muslimanskom zajednicom
provesti istinski dijalog'. Štoviše: 'Još nekoliko desetljeća,
možda jedno stoljeće, i islam će biti najveća opasnost za
kršćanstvo, posebno u Europi'. Opasnost koju je proviđenje poslalo
kako bi kaznilo podjelu među kršćanima 'jer nije slučajno da je
njegovo širenje počelo kada se prekinulo jedinstvo'.
Taj dugi popis prijava zaokružuje govor koji je na Sinodu održao
tradicionalistički francuski filozof Alain Besancon: 'Oko četiri
do pet milijuna muslimana, nazočnih samo u Francuskoj, brojka je
uporediva s onom praktičnih katolika. Povijest poučava kako je
miran suživot islama i kršćanstva nesiguran. Posljedično, Crkva
koja nije sigurna u svoju vjeru izlaže se riziku prijelaza na
islam'. (...)
Kao što se vidi, uvelike smo iznad jedne legitimne, jake
inicijative za obranu kršćana progonjenih od muslimana, u Timoru,
Sudanu, ili bilo kojemu drugom mjestu ovoga planeta. Ne ograničava
se na nastojanje da se posvuda uspostavi reciprocitet slobode
vjere. Naprotiv, čini se da se neki sektori europske crkve zanašaju
da se može vratiti identitet i energija, obnavljajući izazov
povijesnom neprijatelju, čija ih silovita, tajanstvena vitalnost i
fascinira.
I gradnja džamija i kulturnih središta na teritorijima kršćanskih
korijena, ali koje već nastanjuju milijuni useljenika, shvaća se
kao dijabolični plan, gotovo kao da preobraćenja i misionarstvo
nisu dio i kršćanske baštine.
Mnogo drukčiji su tonovi i ekumenske riječi Ivana Pavla II., možda
zato što je stari papa već odavno prestao identificirati Zapad i
Kršćanstvo, i znao je i drugdje, na jugu svijeta, tražiti težište
svoga Papinstva. No u međuvremenu se iza novih bojazni koje se šire
u europskoj crkvi, otkrivaju tradicionalističke nostalgije o
kojima Gianni Baget Bozzo teoretizira u knjizi 'Izgubljeni Bog',
sve do hvaljenja europskoga kolonijalizma koji je stvorio 'temelje
svjetske zajednice', kojega je na to nagnao njegov kršćanski
korijen, jedine moguće za Zapad, koji se doživljava kao kršćanski,
i protiv kojega se islam bori. Eto objašnjenja europske duhovne
krize: s jedne strane, 'Katolička crkva koja je pretrpjela novi val
protestantizma i prihvatila živjeti svoju sekularizaciju', a, s
druge, 'traženje vjere u postmaterijalističkom društvu' koje
odgovore traži u budizmu bez Boga ili u snažnom Bogu islama.
Samo što na taj način katolički tradicionalizam ne čini drugo nego
ponovno predlaže sukob civilizacija, koji je postao još
eksplozivniji zbog činjenice da je Europa već postala zajednički
teritorij, gdje smo svi pozvani izgraditi suživot, prihvaćajući
nadteritorijalnost vjerskih opcija. (...)
Katolička crkva već se dugo vremena nalazi na čelu procesa
pacifikacije na cijelom kontinentu, i uistinu nije zamislivo da će
strah na kraju omesti tu njezinu vrijednu funkciju.
Međutim, treba se bojati da njezina uznemirenost pruži neželjenu
izliku beskrupuloznim ličnostima koje nastoje ostvariti politički
uspon. U subotu je, na jednom trgu u Vicenzu, došlo do neugodnog
zagrljaja između Umberta Bossija i vođe austrijske ksenofobične
desnice Joerga Haidera, koji je upravo probudio masu pristaša
'Lege' vičući u mikrofon: 'Živjela Padanija'. Kako bi objasnio novi
sveti srednjoeuropski savez protiv globalizacije, koju traže
američki bankari, i protiv opasnosti od islamske invazije, Bossi je
izvukao svoje, odnedavno, sklonosti kršćanstvu: 'Sukob koji se
zbiva blisko se tiče i kršćanstva, odnosno dobra, napadnutog od zla
koje pokušava uništiti sve predmete drage čovjeku, kao što su
ljubav i obitelj' (...)", piše Gad Lerner.