ZAGREB, 27. listopada (Hina) - Kriza na svjetskom pomorskom tržištu te naslijeđena visoka zaduženost, po mišljenju Ministarstva pomorstva, prometa i veza, uzroci su u kojima treba tražiti razloge za poslovni kolaps "Croatia Line". A
"poremećaji na financijskom tržištu tranzicijskih zemalja" te proračunska ograničenja utjecali su na nemogućnost iznalaženje potrebnih sredstva za provedbu programa sanacije tvrtke i mjera za sprječavanje nekontroliranog stečaja. Takve ocjene mogu se iščitati iz opširnog odgovora Ministarstva pomorstva, prometa i veza na zastupničko pitanje Nikole Ivaniša o razlozima i odgovornosti za poslovni kolaps riječkog brodara.
ZAGREB, 27. listopada (Hina) - Kriza na svjetskom pomorskom tržištu
te naslijeđena visoka zaduženost, po mišljenju Ministarstva
pomorstva, prometa i veza, uzroci su u kojima treba tražiti razloge
za poslovni kolaps "Croatia Line". A "poremećaji na financijskom
tržištu tranzicijskih zemalja" te proračunska ograničenja
utjecali su na nemogućnost iznalaženje potrebnih sredstva za
provedbu programa sanacije tvrtke i mjera za sprječavanje
nekontroliranog stečaja. Takve ocjene mogu se iščitati iz opširnog
odgovora Ministarstva pomorstva, prometa i veza na zastupničko
pitanje Nikole Ivaniša o razlozima i odgovornosti za poslovni
kolaps riječkog brodara. #L#
Ocjenjujući da su grube pogreške u pretvorbi te pogrešna poslovna
politika uprave tog nekada najvećeg i u svjetskim brodarskim
krugovima uglednog hrvatskog linijskog brodara, kompaniju dovele u
nekontrolirani bankrot s nesagledivim gospodarskim i socijalnim
posljedicama, Ivaniš je pitao hoće li za to snositi odgovornost
Uprava i Nadzorni odbor poduzeća ili Hrvatski fond za
privatizaciju, pod čijom je ingerencijom "Croatia Line" bila
posljednjih šest godina.
Ministarstvo pomorstva, prometa i veza koje je pripremilo odgovor
na to pitanje, pak, drži kako su "Uprava i Nadzorni odbor društva
'Croatia Line-a' te Hrvatski fond za privatizaciju (HFP) u okviru
svojih mogućnosti i ovlasti poduzimali potrebne radnje za očuvanje
Croatia Linea kao linijskog brodara a zatim i kao brodara slobodne
plovidbe u vrlo nepovoljnom poslovnom okružju". "Za pad vozarina na
svjetskom tržištu kao generatora poslovnih gubitaka i za pad
tržišnih cijena brodova kao najvrednije imovine društva ne može se
držati odgovornim Uprava i Nadzorni odbor Croatia Linea ili HFP",
stoji u odgovoru Ministarstva, koje dalje navodi da je pored ovih
objektivnih okolnosti na svjetskom pomorskom tržištu, uzroke
kolapsa potrebno tražiti u naslijeđenoj visokoj kratkoročnoj i
dugoročnoj zaduženosti, a ne u pretvorbi tvrtke izvršenoj 1997.
godine.
Ministarstvo osporava ocjenu iz pitanja zastupnika Ivaniša kako je
1992. godine "Croatia Line" bila tržišno i financijski vrlo
stabilno brodarsko društvo, tvrdeći da se već tada riječka tvrtka
nalazila u velikim poslovnim i financijskim teškoćama. "One
datiraju još iz bivše države koja je 1989. godine ukinula
proračunske subvencije za tog teretnog linijskog brodara čime je
izostao značajan dotadašnji izvor financiranja njegovog
poslovanja". Raspadom bivšeg jugoslavenskog tržišta, na kojem je
ostvarivao više od trećine poslovnih prihoda, poljuljan je i
dotadašnji tržišni položaj riječkog brodara koji od 1990. godine
bilježi velike gubitke što je za posljedicu imalo nagli porast
kratkoročne i dugoročne zaduženosti. Godine 1992. procijenjena
tržišna vrijednost svih brodova tog brodara iznosila je 297
milijuna USD, a gotovo isto toliko iznosila je i njegova
zaduženost, tvrde iz Ministarstva.
Ivaniš, pak, napominje da je 1992. godine potvrđena procjena neto
(po odbitku svih dugoročnih i kratkoročnih potraživanja)
vrijednosti "Croatia Line-a" u visini od 262 milijuna dolara,
navodeći da je u to vrijeme kompanija po ukupnom prihodu bila među
pet najvećih u Hrvatskoj, imala u vlasništvu 50 brodova i vrijedne
nekretnine.
Ministarstvo odgovara da je tadašnja procjena vrijednosti od 262
milijuna USD bila nerealno visoka, a pored smanjivanja
procijenjene vrijednosti za iznos nepokrivenih gubitaka, kasnije
za oko sto milijuna USD utvrđena niža procijenjena vrijednost
Croatie Linea proizišla je i iz toga što do 1993. nije obavljena
konsolidacija bilanci niti revizija financijskih izvješća.
Zbog ratnih okolnosti, kaže se u odgovoru, Vlada tada nije bila u
mogućnosti osigurati adekvatnu financijsku potporu potrebnom
programu sanacije društva, a u takvim je okolnostima 1992.
imenovana nova Uprava (na čelu s Dariom Vukićem), koja se
"prihvatila iznimno teškog zadatka sanacije poslovanja Croatia
Linea bez financijske pomoći države". Kroz preustroj poslovanja u
razdoblju od 1993. do 1996. godine uz ostvarenu dobit u poslovanju
tvrtka je očuvala sva glavna inozemna tržišta i zadržala više od 80
posto prihoda iz linijskog brodarstva, navodi Ministarstvo,
dodajući da je, međutim, iako znatno smanjena, previsoka
kratkoročna i dugoročna zaduženost ostala najveća opasnost za
opstanak tvrtke. Uz to, u 1997. godini nastupila je na svjetskom
pomorskom tržištu najdublja kriza u posljednjih 20 godina, čija je
posljedica bio nagli pad vozarina i cijene brodova.
Nakon što je Croatia Line u 1997. godini iskazala gubitak u
poslovanju, njena Uprava i Nadzorni odbor uz potporu HFP-a u
travnju prošle godine uputili su Vladi RH prijedlog sanacijskog
programa čija je ukupna vrijednost iznosila 78,8 milijuna dolara.
Vlada je, navodi se, u lipnju donijela odluku o izdavanju 20
milijuna USD (od traženih 42,2 milijuna) državnih jamstava Croatia
Lineu te odobrila traženu pozajmicu od 5,5 milijuna dolara putem
HFP-a. S obzirom da su u međuvremenu angažirani američki
konzultanti u srpnju dali povoljno mišljenje o radu uprave i
predloženom sanacijskom programu, Vlada je u rujnu 1998. usvojila
cjelokupan sanacijski program.
Zbog, kako objašnjava Ministarstvo, poremećaja na financijskom
tržištu tranzicijskih zemalja, Uprava društva tek je djelomično
uspjela realizirati inozemne zajmove po izdanim državnim
jamstvima. Od odobrenih 42,2 milijuna USD državnih jamstava,
ukupno je realizirano 25 milijuna USD. Uprava društva za 1999.
godinu predložila je uvođenje subvencija za svoje linijske servise
u državnom proračunu što Vlada nije bila u mogućnosti realizirati
radi proračunskih ograničenja.
Potom je Uprava Croatia Linea posredstvom HFP-a i Ministarstva
privatizacije predložila Vladi donošenje žurnih mjera za
sprječavanje nekontroliranog stečaja tvrtke što se odnosilo na
financijsku pomoć od 40 milijuna dolara za transformaciju tvrtke u
brodara slobodne plovidbe te izdavanje mjenica u iznosu od 9,2
milijuna dolara za izmirenje dospjelih obvezan prema hrvatskim
bankama. Vlada je krajem veljače zadužila nadležna tijela državne
uprave da između izvore potrebnih sredstva, ali uz sve "poduzete
napore, osim pozajmice HFP-a od pet milijuna dolara, tražena
sredstva nije bilo moguće osigurati", zaključuje se u odgovoru
Ministarstva pomorstva prometa i veza.
(Hina) ds