PARIZ, 27. listopada (Hina) - Nova francusko-njemačka aeronautička kompanija EADS, nedavno nastala spajanjem Aerospatiale-Matre i DASA-e, pozvala je svoje britanske i španjolske partnere iz Airbusova konzorcija da unesu svoj kapital u
Airbusovu kompaniju, kao novu zajedničku dioničarsku tvrtku.
PARIZ, 27. listopada (Hina) - Nova francusko-njemačka aeronautička
kompanija EADS, nedavno nastala spajanjem Aerospatiale-Matre i
DASA-e, pozvala je svoje britanske i španjolske partnere iz
Airbusova konzorcija da unesu svoj kapital u Airbusovu kompaniju,
kao novu zajedničku dioničarsku tvrtku.#L#
Prvi potez buduće Airbus-kompanije bio bi što skorija
komercijalizacija proizvodnje novog europskog super-jamboa
"A3XX". Spajanjem Aerospatiale-Matre i DASA-e u francusko-
njemačku EADS (Europska tvrtka za proizvodnju aeronautičke,
obrambene i svemirske tehnologije) ostalo je, međutim, otvoreno
pitanje daljnjeg oblika sudjelovanja BAe (British Aerospace) u
budućem Airbusovom dioničkom društvu.
Airbus je stvoren kao konzorcij - "Skupina s gospodarskim
interesom"("GIA"), u kojoj sudjeluju četiri samostalne nacionalne
tvrtke: francuska Aerospatiale-Matra (s 37,9 posto kapitala),
njemačka DASA (37,9 posto), britanska BAe (20 posto) i španjolska
CASA (sa 4,2 posto). Pritom se uloga glavne uprave Airbusa svodila
samo na zajednički marketing, odnosno organizaciju prodaje
zrakoplova.
Pretvaranje Airbusa u dioničarsku tvrtku trebalo bi dati konačni
poticaj za početak proizvodnje europskog super-jumboa "A3XX",
kojim bi se izravno konkuriralo američkom Boeingu B-747. Prototip
"A3XX", u čiji je razvoj konzorcij Airbusa već uložio 12 milijardi
dolara, bio je ovog ljeta glavna atrakcija 43. Svjetskog salona
aeronautike u Le Bourgetu (pokraj Pariza).
Airbusov "A3XX" bi trebao letjeti s više putnika uz manji utrošak
goriva, odnosno uz 15 do 20 posto niže troškove eksploatacije od
Boeingovog super-jumba B-747-400.
Glavna tehnološka novost "A3XX" je u novoj konstrukcijskoj leguri ,
smjesi od staklenog vlakna i aluminija, a koja je čvršća i lakša od
aluminija. Predviđa se proizvodnja, u prvim verzijama s 550
putničkih mjesta, a u kasnijim i do 800 mjesta.
Španjolska CASA, koja je u 100-postotnom vlasništvu državnog
društva za ulaganja u industriju (SEPE), vjerojatno će prihvatiti
poziv da svoj udio iz Airbusovog konzorcija unese u kapital EADS-e,
koja bi tako kontrolirala 80 posto dionica budućeg dioničarskog
društva Airbus. CASA je već prije nekoliko mjeseci potpisala takav
sporazum s DASA-om, koji još samo čeka na formalnu potvrdu.
Glavni direktor Aerospatiale-Matre Philippe Camus, koji će
preuzeti ulogu francuskog supredsjednika EADS-e, izjavio je po
sklapanju sporazuma s njemačkim partnerom da Britanci ne pokazuju
interes za ulazak kapitalom u EADS, ali da je BAe i dalje
zainteresirana za nastavak industrijske kooperacije u proizvodnji
airbusova.
Camus drži da je i to prihvatljivo rješenje, budući da je "važnije
sačuvati suradnju britanske industrije, nego inzistirati na
povezivanju kapitala ili jednostavnom otkupu 20 postotnog
sudjelovanja BAe u Airbusu".
BAe, naime, raspolaže s jedinstvenim tehnološkim znanjem u Europi.
Britanska industrija pod kontrolom BAe proizvodi krila za sve
Airbusove tipove zrakoplova koja se samo ugrađuju u tvornicama za
finalnu montažu u Toulouseu ili Hamburgu.
Do stvaranja EADS-e došlo je nedavno potpisivanjem sporazuma u
Strasbourgu i nakon prvobitnih neuspjelih pokušaja njemačke DASA-e
za spajanje s BAe. Značaj tog događaja naglasili su svojom
nazočnošću u Strasbourgu francuski premijer Jospin i njemački
kancelar Schroeder.
EADS je, s objedinjenim ukupnim godišnjim prometom od 18,9
milijardi eura (od čega je 50 posto u Airbusu, trećina u vojnom
zrakoplovstvu, raketama i vojnoj elektronskoj opremi, a 15 posto u
proizvodnji svemirske tehnologije i francuske rakete Ariane),
izbila na vodeće mjesto u Europi i zauzela treće mjesto u svjetskoj
industriji aeronautike (potisnuvši s tih pozicija BAe-
GEC/Marconi). Na prvom i drugom su mjestu u svijetu američke
kompanije Boeing i Lockheed-Martin.
(Hina) mbo ds