GB-HR-POVJERENSTVA BBC 21.X. RAZG. S PRAVOBRAN. KLARIĆEM BRITANSKI RADIO - BBC21. X. 1999.Oporba je nedavno iznijela nov prijedlog o osnivanju povjerenstva za kontrolu praćenja predizborne kampanje u elektronskim medijima, koju bi
činilo pet članova, a na njezinu čelu bi bio pučki pravobranitelj Ante Klarić. Ako HDZ do petka prihvati oporbeni zahtjev, izvijestili su lokalni mediji, oporbena šestorka prihvatit će konsenzus o izbornom zakonu i jedinicama i odustati od zahtijeva za ostavkom urednika Hrvatske radiotelevizije. Pučki pravobranitelj Ante Klarić rekao je da bi se prihvatio predloženog posla, ali je imao i neke rezerve:= Izborna pravila su ona isključivo koja se određuju Zakonom. Prema tome ako nema u Zakonu takve mogućnosti, onda je izlišno govoriti o nečemu što bi trebalo biti neko paraparlamentarno tijelo ad hoc, koje bi kontroliralo elektronske medije, koje bi kontroliralo uopće čitavi sustav elektronskog informiranja. A drugo, trebalo bi ako se to odredi i zakonom, ako se zakon koji se nažalost još nalazi u proceduri, onda bi trebalo odrediti pravila ponašanja, osim onih dispozicija trebalo bi odrediti i sankcije o kojima se govori jer izvan Zakona se to ne može normirati ni ugovarati, ni odobravati ni osnivati.
BRITANSKI RADIO - BBC
21. X. 1999.
Oporba je nedavno iznijela nov prijedlog o osnivanju povjerenstva
za kontrolu praćenja predizborne kampanje u elektronskim medijima,
koju bi činilo pet članova, a na njezinu čelu bi bio pučki
pravobranitelj Ante Klarić. Ako HDZ do petka prihvati oporbeni
zahtjev, izvijestili su lokalni mediji, oporbena šestorka
prihvatit će konsenzus o izbornom zakonu i jedinicama i odustati od
zahtijeva za ostavkom urednika Hrvatske radiotelevizije. Pučki
pravobranitelj Ante Klarić rekao je da bi se prihvatio predloženog
posla, ali je imao i neke rezerve:
= Izborna pravila su ona isključivo koja se određuju Zakonom. Prema
tome ako nema u Zakonu takve mogućnosti, onda je izlišno govoriti o
nečemu što bi trebalo biti neko paraparlamentarno tijelo ad hoc,
koje bi kontroliralo elektronske medije, koje bi kontroliralo
uopće čitavi sustav elektronskog informiranja. A drugo, trebalo bi
ako se to odredi i zakonom, ako se zakon koji se nažalost još nalazi
u proceduri, onda bi trebalo odrediti pravila ponašanja, osim onih
dispozicija trebalo bi odrediti i sankcije o kojima se govori jer
izvan Zakona se to ne može normirati ni ugovarati, ni odobravati ni
osnivati.
- Shvaćate li zapravo da takvo povjerenstvo ne bi imalo velike
koristi ako ne bi imalo neke ingerencije da nekoga kazni.
= Sigurno da ne bi imalo neke koristi. Ne bi to trebao biti dekor, to
bi zaista trebalo imati određene ovlasti. Međutim, po propisima
izbornog sustava, u pravilima izbora postoje komisije izbornih
jedinica, odbori koji kontroliraju, zatim postoji državna
komisija, postoji Ustavni sud i ne znam kako bi se preklapale te
ingerencije, i bi li ta treća ili četvrta ili peta komisija ili
povjerenstvo, kakve bi imali ovlasti i kakve bi sankcije trebalo s
njihove strane da se primjenjuju, sa strane povjerenstva. Drugo,
postavlja se pitanje bi li bili u koliziji s drugim kontrolama
izbora koji odlučuju o prigovorima, o raznim zloporabama unutar
izbora, od državne komisije pa do Ustavnog suda.
- Sam prijedlog oporbe, ja bih rekla, upućuje na to da oporba nema
povjerenja u ono što postoji, budući da je sad i izbor novih članova
Ustavnog suda?
= Nažalost, takva je hrvatska politička scena, još uvijek u zamahu,
razvitku, politički akteri nemaju jedni u druge povjerenje i onda
se u toj izbornoj utakmici izmišljaju i takve paralelne moguće
kontrole samih izbora, odnosno i medija koji bi trebali pratiti
izbore u Hrvatskoj.
- Vi ste rekli da bi trebala postojati neka zakonska osnova za takvo
povjerenstvo. Ali bojim se da nema vremena, budući da će izbori biti
potkraj prosinca.
= Evo, čuli smo sinoć od potpredsjednika Sabora da će se danas znati
datum izbora. Pandan tome - nemamo izborni zakon, izborna pravila.
I što da vam kažem drugo?
- Da li Vi kao pučki pravobranitelj, na neki način ste se ipak
prihvatili nekog posla kontrole, budući da nije sasvim jasno tko bi
onda mogao biti neovisan, tko će kontrolirati?
= Ja sam spreman prihvatiti svaku obavezu koju mi nametne
parlament. Jasno samo da je to u okviru Zakona, u okviru određenih
pravila, u okvirima nečeg što je dopušteno u suglasju s pravnim
sustavom, pozitivnim zakonodavstvom itd. U svakom slučaju se nadam
da će parlament donijeti o tome ozbiljnu odluku, ili će unijeti
takve mogućnosti u sam tekst zakona ili će odbiti takovo još jedno
tijelo.
(BBC)