FR-E-dokumenti-Parlament-Organizacije/savezi-Sudovi-Policija FR-LE MONDE 20.X.EUROPOL FRANCUSKALE MONDE20. X. 1999.Europol, nepoznata izraslina Europske unije"U času kada Paavo Lipponen, službeni predstavnik Ministarskoga vijeća
Europske unije, na nedavnom susretu na vrhu u Tampereu najavljuje jačanje ovlasti Europola, europske policije, oprez glede poštivanja ljudskih prava nedvojbeno je najvažnija zadaća.Takav oprez nije suvišan. Zahvaljujući bogatstvu europskih propisa, jedan je članak iz dokumenta Ministarskoga vijeća (koji ima snagu zakona) prošao nezapaženo, što je neobično. U tom se tekstu kaže da 'Europol utvrđuje mogu li se podaci u svezi s podrijetlom, vjerskim i drugim uvjerenjima, političkim mišljenjem, seksualnim životom i zdravljem, uvrstiti u analitički dosje.'Taj članak upućuje na skretanje čije uzroke Europol krije u sebi, budući da je izvan svakog parlamentarnog i pravosudnog nadzora. On, u širem smislu, svjedoči o nedostatku demokracije u Europi koju države još drže u nejasnom području međuvladinih procedura, zaobilazeći opće izbore.Članak o kojemu je riječ ne podrazumijeva nikakvo obavješćivanje ni
FRANCUSKA
LE MONDE
20. X. 1999.
Europol, nepoznata izraslina Europske unije
"U času kada Paavo Lipponen, službeni predstavnik Ministarskoga
vijeća Europske unije, na nedavnom susretu na vrhu u Tampereu
najavljuje jačanje ovlasti Europola, europske policije, oprez
glede poštivanja ljudskih prava nedvojbeno je najvažnija zadaća.
Takav oprez nije suvišan. Zahvaljujući bogatstvu europskih
propisa, jedan je članak iz dokumenta Ministarskoga vijeća (koji
ima snagu zakona) prošao nezapaženo, što je neobično. U tom se
tekstu kaže da 'Europol utvrđuje mogu li se podaci u svezi s
podrijetlom, vjerskim i drugim uvjerenjima, političkim
mišljenjem, seksualnim životom i zdravljem, uvrstiti u analitički
dosje.'
Taj članak upućuje na skretanje čije uzroke Europol krije u sebi,
budući da je izvan svakog parlamentarnog i pravosudnog nadzora. On,
u širem smislu, svjedoči o nedostatku demokracije u Europi koju
države još drže u nejasnom području međuvladinih procedura,
zaobilazeći opće izbore.
Članak o kojemu je riječ ne podrazumijeva nikakvo obavješćivanje ni
dogovaranje s Europskim parlamentom, kao ni odobravanje u
parlamentima pojedinih država. On se tiče svih ovlasti Europola:
trgovine drogom, nuklearnom i radioaktivnom opremom, terorizma,
ali i nezakonitog useljavanja, krađe automobila, zloporabe ljudi,
pranja novca i svih 'sličnih prekršaja'. Ovlasti Europola mogu se,
uz to, mijenjati jednostavnim postupkom koji Vijeću pruža
mogućnost da izbjegne novo odobravanje.
Smjera se, među ostalim, na osobe koje su 'osumnjičene da su
počinile prekršaj (...), ili ako postoje osnovani razlozi da se
povjeruje, vodeći računa o državnim zakonima, kako će one počiniti
takav prekršaj'. Dakle, nije riječ o iznimnom postupku za osobe
koje su utvrđene kao opasne: čak i sama sumnja može opravdati izradu
takvog dosjea. K tome, ti podaci s osobnim značajkama 'ne mogu se
prikupljati više od tri godine', ali 'taj rok ponovno počinje teći
od dana kada se dogodi događaj koji će biti povod za novo
prikupljanje podataka', što zapravo znači izradu stalnih dosjea.
(...)
Zanemarivanje želja parlamentaraca to je teže što je i pravosudna
vlast odbačena na rub: sud europskih zajednica ustvari ima tek
mogućnost predsudbenog nadzora - tj. a posteriori - i to samo ako
države članice priznaju njegove ovlasti (neke države poput
Francuske postavile su određene uvjete).
Osim toga, Europol je neovisna međunarodna organizacija. Ona je
institucionalno sasvim neovisna i uživa pravni imunitet, napose
ako je riječ o nedopuštenoj ili netočnoj obradi podataka, a njezini
članovi imaju diplomatski imunitet.
Nakon uspostave prostora slobodnog kretanja robe, usluga i osoba
(Jedinstveni dokument) kojim se ukida kontrola na granici, države
članice EU-a odlučile su stvoriti sustav suradnje između državnih
policija. Konvencija o Europolu potpisana u srpnju 1995.,
međunarodni je ugovor, što znači da se pri određivanju njegovih
ovlasti nije surađivalo ni s jednom demokratskom instancijom. Iako
konvenciju moraju potvrditi državni parlamenti, ona je iznimno
nejasna i ostavlja velik manevarski prostor za provedbu o kojoj
odlučuje samo Ministarsko vijeće Unije.
U Francuskoj Narodna skupština mora potvrditi svaku promjenu
sadržaja policijskih dosjea, a Narodno povjerenstvo za informatiku
i slobode (CNIL) pazi da se nijedan podatak koji narušava
privatnost, ne može rabiti u izradi dosjea (osim iznimnih slučajeva
i posebnih postupaka). (...)
Europa još suviše podsjeća na zvečku kojom obitelj država stalno
maše nad kolijevkom naroda, a ovi ju nikada neće moći uhvatiti.
Tampere je još jedan dokaz tomu. Lako je upozoravati na jaz koji
dijeli Europu od njezinih građana, žaliti zbog velikog neodziva na
europskim izborima dok nema načina da narod djelotvorno nadzire hod
i smjernice naše zajedničke budućnosti.
Kao europski zastupnici, teško nam je reći da je naša vlast
nedostatna da bi se oduprla pogibeljnom dokumentu kao što je ovaj o
Europolu. Zadnja mogućnost koja nam preostaje, jest upozorenje:
samo javnost i građansko društvo kadri su izvršiti pritisak na
vlade da povuku ovaj članak i da općenito promijene djelovanje
instancija ove europske policije. Građani, udruge i političke
skupine moraju krenuti u akciju: u pitanju je budućnost naše
Europe", pišu Alima Boumediene-Thiery i Daniel Cohn-Bendit,
zastupnici (stranka Zelenih) u Europskom parlamentu.