FR-US-DE-diplomati-Diplomacija-Organizacije/savezi-Obrana-Vlada FR-LE MONDE 19.X.EUROPSKA POLITIKA FRANCUSKALE MONDE19. X. 1999.Europa ima svoga ministra zajedničkih poslova"Zamisao da bi Europa jednom mogla imati zajedničku vanjsku
politiku još je nedavno izgledala tako neumjesna da su se na taj račun zbijale mnoge šale. Tako je poznato pitanje Henryja Kissingera - 'koji broj telefona ima Europa?' - kao i priče s nekih europskih sjednica. Kada je Povjerenstvo bilo pozvano da komentira djelovanje Unije na vanjskom polju, povjerenik zadužen za vanjske poslove odlazio bi na aperitiv, povjerenik za pomoć u razvoju na predjelo, povjerenik za trgovinske pregovore na glavno jelo i tako sve do kave... U Santerovu je Povjerenstvu najmanje pet povjerenika imalo posla, više ili manje, s nekim oblikom vanjske politike, a nije sasvim sigurno je li novi ustroj Prodijeva Povjerenstva omogućio veću racionalizaciju.Svrha uvođenja visoke dužnosti za zajedničku vanjsku politiku i sigurnost ('g. Pesc'), potvrđene ugovorom iz Amsterdama, jest unijeti malo reda u tu zbrku i vanjskom djelovanju Unije dati 'jasnoću, djelotvornost, sklad i kontinuitet', kao što su u svom pismu finskom predsjedateljstvu ('Le Monde' od 14. X.) podsjetili
FRANCUSKA
LE MONDE
19. X. 1999.
Europa ima svoga ministra zajedničkih poslova
"Zamisao da bi Europa jednom mogla imati zajedničku vanjsku
politiku još je nedavno izgledala tako neumjesna da su se na taj
račun zbijale mnoge šale. Tako je poznato pitanje Henryja
Kissingera - 'koji broj telefona ima Europa?' - kao i priče s nekih
europskih sjednica. Kada je Povjerenstvo bilo pozvano da komentira
djelovanje Unije na vanjskom polju, povjerenik zadužen za vanjske
poslove odlazio bi na aperitiv, povjerenik za pomoć u razvoju na
predjelo, povjerenik za trgovinske pregovore na glavno jelo i tako
sve do kave... U Santerovu je Povjerenstvu najmanje pet povjerenika
imalo posla, više ili manje, s nekim oblikom vanjske politike, a
nije sasvim sigurno je li novi ustroj Prodijeva Povjerenstva
omogućio veću racionalizaciju.
Svrha uvođenja visoke dužnosti za zajedničku vanjsku politiku i
sigurnost ('g. Pesc'), potvrđene ugovorom iz Amsterdama, jest
unijeti malo reda u tu zbrku i vanjskom djelovanju Unije dati
'jasnoću, djelotvornost, sklad i kontinuitet', kao što su u svom
pismu finskom predsjedateljstvu ('Le Monde' od 14. X.) podsjetili
Jacques Chirac i Gerhard Schroeder. Prvi obnašatelj dužnosti
imenovan je u lipnju, na sjednici Europskoga vijeća u Koelnu, a
dužnost je trebao preuzeti u ponedjeljak 18. listopada. Riječ je o
Javieru Solani, čiji je izbor brzo prihvaćen. Jednodušnost
petnaestorice u korist Španjolca nije bila očita.
U početku, sve države članice nisu imale isto mišljenje o 'profilu'
g. Pesca. Neki su htjeli utjecajnoga političara koji će na gotovo
ravnoj nozi moći razgovarati s Predsjednikom Sjedinjenih Država.
Francuska je uvijek branila takvo stajalište, za razliku od drugih
partnera koji bi se rado zadovoljili visokim dužnosnikom koji neće
pobuditi nepovjerenje ministara vanjskih poslova. Bivši šef
njemačke diplomacije Klaus Kinkel glasovit je sa svoje izjave koju
je opetovao više puta: 'Ne želim europskoga ministra vanjskih
poslova!', kojoj je jednom dodao: 'Ne želim nikakvog Solanu!'
Javier Solana nametnuo se kao najbolji kandidat upravo iz razloga
koji su izazvali gnjev Klausa Kinkela: on je političar koji ima
iskustva s vanjskim poslovima budući da je bio šef španjolske
diplomacije, i koji je, kao bivši glavni tajnik NATO-a, znao
pomiriti stajališta šesnaest (zatim devetnaest) različitih
država. U Koelnu su se neki predsjednici vlada pitali je li uistinu
uputno da prvi g. Pesc dolazi iz NATO-a koji je tek nedavno izišao iz
rata. Oni bi imenovanje g. Pesca rado bili odgodili na dugi rok.
Njihovi su sramežljivi prigovori brzo ustuknuli pred potrebom da
Europa napokon dobije svoj glas.
Što će učiniti i što će reći tim glasom? To je drugo pitanje koje
ugovorima nije riješeno. Na neslužbenoj sjednici u Saariselki
(Finska) u rujnu, Javier Solana upitao je petnaestoricu ministara
vanjskih poslova što očekuju od njega. Odgovor je bio više nego
neodređen. Nalazeći se između predsjednika Povjerenstva,
različitih povjerenika koji su mjerodavni za vanjske poslove,
predsjedništva Vijeća i različitih posebnih izaslanika koje je
Unija razbacala po svijetu, u nedostatku politike (Bliski istok,
Balkan itd.), g. Pesc će morati izbjeći dvije opasnosti: opasnost
od sukoba s postojećim obnašateljima dužnosti i opasnost da ga
proguta europska birokratska mašinerija koja bi od njega načinila
dodatnog čimbenika u vanjskim poslovima, povećavajući zbrku
umjesto da je smanji.
Podsjetivši da su Francuska i Njemačka prije više godina iznijele
zamisao o g. Pescu, Jacques Chirac i Gerhard Schroeder htjeli su
ukloniti te opasnosti. U pismu finskom predsjedateljstvu oni su
dali šire tumačenje te dužnosti. Prema želji Javiera Solane,
prikazuju ga kao koordinatora cjelokupne vanjske politike i
politike sigurnosti Unije, uključujući i gledišta za koja je
mjerodavno Povjerenstvo. Visoki predstavnik treba predsjedati
Odborom za politiku i sigurnost koji se mora osnovati u sklopu EU-a,
a bio bi ovlašten za buduću politiku europske obrane, budući da će
on istodobno biti glavni tajnik ZEU-a (Zapadnoeuropske unije), sve
dok se ta vojna europska organizacija ne pripoji Uniji. On će biti
posrednik između EU-a i vanjskog svijeta, između EU-a i NATO-a,
primjerice, koji za sada nemaju nikakvih službenih veza, iako su
njihova sjedišta u istom gradu, Bruxellesu, ali i između različitih
europskih ustanova, Povjerenstva, Vijeća, Parlamenta. On se ne
treba zadovoljiti time da odražava zajednička stajališta;
sudjelovat će u njihovu utvrđivanju, podnoseći Vijeću sintetsko
izvješće o međunarodnim prilikama. U ovom času, dok raspravljaju o
međunarodnim temama, ministri i šefovi vlada vrlo često rabe
desetke 'izvješća' iz zemalja članica, Povjerenstva, glavnog
tajništva itd.
Čini se da je takav status u skladu sa željom da Unija dobije vanjsku
politiku i službenog predstavnika koji će biti povlašten ili jedini
na tom području. No, on nailazi na mnoga negodovanja. Povjerenika,
a napose predsjednika Povjerenstva Romana Prodija koji ne žele
imati sporedne uloge; Chrisa Pattena, povjerenika za vanjske
poslove koji ima neodređene ovlasti na gospodarskom, financijskom,
trgovinskom i humanitarnom polju; 'malenih' zemalja čiji ugled
raste zahvaljujući smjeni predsjedateljstva EU; 'velikih' zemalja
čiji ministri vanjskih poslova ni u jednom trenutku ne pomišljaju
da dio vlasti prepuste europskom 'kolegi'...
Dakle, Javier Solana treba izvesti vježbu iz visoke akrobatike. On
želi poći na istok, na jug i na Balkan kako bi tamo donio radosnu
europsku vijest, znajući da ne može reći ništa što prije toga nije
odobrilo petnaest vlada", piše Daniel Vernet.