YU-AT-PROMET-RJEČNA_PLOVIDBA-POLITIKA-Promet-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije AU 18.X.PR: BGD UCJENJUJE DUNAVOM AUSTRIJADIE PRESSE18. X. 1999.Dunav kao adut Beograda: "Slobodan Milošević nas ucjenjuje""Europske rijeke teku
od sjevera prema jugu ili od juga prema sjeveru - uz jednu iznimku: Dunav, druga po veličini europska rijeka, povezuje zapad s istokom, srednju Europu s Crnim morem. Od 1992. kanal Rhein-Main-Dunav produljuje 2379 kilometara dug plovni put sve do Sjevernoga mora; izgradnja planiranog kanala prema Odri i Labi uključila bi u taj prometni sustav i Baltičko more.Pritom valja napomenuti da je plovni put na Dunavu i bez priključka za Baltičko more jedna od najvažnijih i najjeftinijih prometnica na Kontinentu - kada je promet moguć. Trenutačno nije: NATO-ovo bombardiranje u Jugoslaviji razorilo je ili oštetilo pet od ukupno 11 mostova na Dunavu u toj zemlji. No, riječnu plovidbu priječe samo ruševine mosta u Novom Sadu, tvrdi Robert Karas, stručnjak u bečkom ministarstvu vanjskih poslova, zadužen za Dunav. Mostovi između Erduta i Bugojna, kod Bačke Palanke i između Smedereva i Kovina nisu ozbiljne zapreke.Suprotno ugovornim obvezama, Jugoslavija ne želi ukloniti ruševine niti ponovno osposobiti riječni put, zabranjujući plovidbu i
inancije
AUSTRIJA
DIE PRESSE
18. X. 1999.
Dunav kao adut Beograda: "Slobodan Milošević nas ucjenjuje"
"Europske rijeke teku od sjevera prema jugu ili od juga prema
sjeveru - uz jednu iznimku: Dunav, druga po veličini europska
rijeka, povezuje zapad s istokom, srednju Europu s Crnim morem. Od
1992. kanal Rhein-Main-Dunav produljuje 2379 kilometara dug plovni
put sve do Sjevernoga mora; izgradnja planiranog kanala prema Odri
i Labi uključila bi u taj prometni sustav i Baltičko more.
Pritom valja napomenuti da je plovni put na Dunavu i bez priključka
za Baltičko more jedna od najvažnijih i najjeftinijih prometnica na
Kontinentu - kada je promet moguć. Trenutačno nije: NATO-ovo
bombardiranje u Jugoslaviji razorilo je ili oštetilo pet od ukupno
11 mostova na Dunavu u toj zemlji. No, riječnu plovidbu priječe samo
ruševine mosta u Novom Sadu, tvrdi Robert Karas, stručnjak u bečkom
ministarstvu vanjskih poslova, zadužen za Dunav. Mostovi između
Erduta i Bugojna, kod Bačke Palanke i između Smedereva i Kovina nisu
ozbiljne zapreke.
Suprotno ugovornim obvezama, Jugoslavija ne želi ukloniti ruševine
niti ponovno osposobiti riječni put, zabranjujući plovidbu i
ostalim, uglavnom teško pogođenim zemljama kroz koje Dunav
prolazi. 'Jugoslavija nas ucjenjuje', ističu u austrijskom
ministarstvu vanjskih poslova. Slična ljutnja prožima i očitovanja
predstavnika Bugarske, Rumunjske i Ukrajine. Sve te države
svakodnevno gube milijunske iznose u obliku prihoda od transporta -
što, naravno, vrijedi i za sve države koje su proteklih godina
Dunavom prevozile svoju robu. Danas ugovori o isporuci propadaju,
teret trune, a transport se mora prebaciti na skupe zaobilazne
cestovne prometnice. Samo Jugoslavija ništa ne gubi: njezina je
izvozna privreda beznačajna - i na Dunavu i općenito.
Dunav ima status međunarodne vodene prometnice od 1856. (sukladno
Pariškom miru nakon Krimskoga rata). Povremeno je instancija
ovlaštena za plovidbu Dunavom bila čak potpuno neovisna o državama
kroz koje ta rijeka prolazi, imala je vlastitu riječnu policiju,
vlastita suverena prava na ubiranje pristojbi, vlastite
namještenike. Ta su lijepa vremena prošlost. No, Konvencija o
Dunavu, donesena 1948., predviđa i danas status međunarodne rječne
prometnice za tu rijeku i brani ometanje riječne plovidbe.
Svaka država, zastupljena u Konvenciji o Dunavu (Njemačka,
Austrija, Slovačka, Mađarska, Hrvatska, Jugoslavija, Bugarska,
Rumunjska, Ukrajina, Rusija kao nasljednica SSSR-a, Moldovija),
obvezna je neodgodivo na vlastiti trošak ukloniti zapreke na dijelu
Dunava pod njezinim suverenitetom.
No, o tome ne može biti ni govora. Milošević ne dopušta uklanjanje
ruševina, braneći taj posao i ostalim državama koje bi to bile
spremne učiniti. Kada je nedavno trebalo razgledati štetu i
planirati nužne mjere, Beograd je odobrio vizu samo ukrajinskim
stručnjacima dok su Austrijanci morali ostati kod kuće. Kao naknadu
za dopuštenje deblokade Dunava Beograd zahtijeva ne samo obnovu
razorenih mostova već i ukidanje sankcija. Bugarska je nedavno
prijeteći upozorila na član 4 Konvencije o Dunavu koji predviđa
poduzimanje mjera i protiv volje Jugoslavije. Doduše, ta se nada ne
ispunjava: naime, član 4 sporazumno utvrđuje samo da se od svake
države koja ne može sama izvesti radove obnove riječnog puta,
'očekuje' da dopusti drugim potpisnicima Konvencije da ih obave.
Dakle, na pomolu nije invazija kranova i autogenih aparata za
zavarivanje.
Beograd je brodarima koji plove po Dunavu i ugroženi su ruševinama
zabranio i u početku naizgled obećavajući izlaz: Mali kanal. Naime,
ta mala riječna prometnica, koja je nekoć nosila naziv Kanal Franza
Josefa da bi kasnije bila preimenovana u Kanal kralja Aleksandra,
odvojak je Velikoga kanala, koji od Dunava vodi prema Tisi. Mali
kanal počinje u blizini Sombora i utječe istočno od Novog Sada
ponovno u Dunav, te dakle zaobilazi zapreke u obliku ruševina.
No, troškovi održavanja kanala toliko su visoki da treba ubirati
odgovarajuće pristojbe, tvrdi Beograd. Kanali, naravno, nemaju
status međunarodnih rječnih prometnica već su potpuno podređeni
suvernoj vlasti Jugoslavije. 'Milošević ima adut', ističe ljutito
Karas. Dunav, koji je prije rata na Kosovu bio obećavajuće područje
potencijalnoga gospodarskog rasta, teče danas trom, siv i
neiskorišten prema istoku i zalog je režima koji koristi svoju
izolaciju kako bi zadržao vlast", napominje na kraju članka Irene
Miller.