US-YU-MOSTOVI-Promet-Ratovi-Diplomacija-Organizacije/savezi US 6. X. CSM DUNAVSKI PROMET SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR6. X. 1999.Dunavski promet zapriječen zbog mostova"Tri novosadska mosta sad su tek spomenici
kaznenom bombardiranju koje je NATO 11 tjedana vodio protiv Jugoslavije", piše Lucian Kim."Slomljeni i urušeni izravnim pogocima savezničkih bomba, ti mostovi nemoćno leže u vodi, odvajajući dvije strane grada i zaprečujući riječni promet na najvažnijim vodenim putevima jugoistočne Europe. (...)Kao rezultat, mađarski i slovački teglenjaci zapeli su u ukrajinskim i rumunjskim lukama, dok bugarski brodovi trate vrijeme u budimpeštanskim pristaništima.No neće biti dovoljne dizalice i buldožeri da pročiste blokadu u Novom Sadu. Bit će potrebna velika politička prekretnica.Bankrotirana jugoslavenska vlada zahtijeva da NATO, koji je prouzročio štetu, pomogne u financiranju čišćenja i obnove novosadskih mostova. Tako dugo dok je predsjednik Milošević na vlasti, Zapad se ne želi obvezati na pomoć u obnovi mostova u Novom Sadu niti uključiti Jugoslaviju u svoj 'Stabilizacijski sporazum
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
6. X. 1999.
Dunavski promet zapriječen zbog mostova
"Tri novosadska mosta sad su tek spomenici kaznenom bombardiranju
koje je NATO 11 tjedana vodio protiv Jugoslavije", piše Lucian
Kim.
"Slomljeni i urušeni izravnim pogocima savezničkih bomba, ti
mostovi nemoćno leže u vodi, odvajajući dvije strane grada i
zaprečujući riječni promet na najvažnijim vodenim putevima
jugoistočne Europe. (...)
Kao rezultat, mađarski i slovački teglenjaci zapeli su u
ukrajinskim i rumunjskim lukama, dok bugarski brodovi trate
vrijeme u budimpeštanskim pristaništima.
No neće biti dovoljne dizalice i buldožeri da pročiste blokadu u
Novom Sadu. Bit će potrebna velika politička prekretnica.
Bankrotirana jugoslavenska vlada zahtijeva da NATO, koji je
prouzročio štetu, pomogne u financiranju čišćenja i obnove
novosadskih mostova. Tako dugo dok je predsjednik Milošević na
vlasti, Zapad se ne želi obvezati na pomoć u obnovi mostova u Novom
Sadu niti uključiti Jugoslaviju u svoj 'Stabilizacijski sporazum
Balkana'.
Susjednim zemljama čekanje donosi užasne gospodarske posljedice.
'Nikakav regionalni razvoj nije moguć bez Jugoslavije', kaže
bugarski diplomat smješten u Beogradu. 'Nisam optimist što se tiče
ovoga poretka. No Jugoslavija mora biti član Stabilizacijskoga
sporazuma i procesa europskih integracija.'
Prošloga tjedna, ministri prometa Bugarske, Rumunjske i Ukrajine
pozvali su Europsku uniju da financira uklanjanje riječnih nanosa.
Dunavsko povjerenstvo sa sjedištem u Budimpešti procjenjuje da bi
popravci mogli stajati čak 92 milijuna dolara i trajati čak četiri
godine.
Za siromašnije zemlje duž donjeg Dunava, rijeka je najjeftiniji
prometni put do tržišta zapadne Europe. Budući da je Dunav
zapriječen u Novom Sadu, njihova krhka gospodarstva trpe goleme
gubitke. Rumunjska tvrdi da njezini gubici iznose 90 milijuna
dolara, dok je Ukrajina izgubila 70 milijuna dolara, a Bugarska 100
milijuna dolara. Procjenjuje se da je otpušteno 3.000 rumunjskih
radnika, a bugarska državna otpremnička kompanija morala je
otpustiti 500 zaposlenika.
'Dunavski promet jedan je od navažnijih izvora gospodarskog
rasta', kaže Aleksandar Kovačević, neovisni ekonomski analitičar
iz Beograda. 'Bruto nacionalni proizvod u Srbiji ne može rasti ako
se promet na Dunavu ne povećava.'
Ista korelacija između riječnog prometa i gospodarskog rasta
postoji u Bugarskoj, Rumunjskoj i Ukrajini, kaže Kovačević.
Postoji obilazni kanal oko Novoga Sada, no Jugoslavija kaže da je on
samo za domaću uporabu. Njime su prolazili ruski i ukrajinski
teglenjaci jer su se te zemlje suprotstavile napadima NATO-a. No
Rumunjska, Bugarska i nova članica NATO-a Mađarska NATO-u su
dopustile uporabu svoga zračnog prostora. Rumunjski teglenjaci
osvetili su se zabranivši jugoslavenskim teglenjacima prolaz kroz
kanal Dunav - Crno more.
Beogradski analitičar Kovačević, koji se dosta bavio problemima
plovidbe Dunavom, kaže da je za zapadnu Europu, a posebno Njemačku,
blokada rijeke zapravo korisna. Kao prvo, povećava se aktivnost
Rajne i atlantskih luka. A konkurentnost srednjoeuropskih
industrija, tradicionalno ovisnih o sirovinama koje su se
prevozile Dunavom, se smanjuje.
'Stvarni je problem Stabilizacijskog sporazuma da on ne daje
tehničke odredbe', dodaje Kovačević. Plovidba rijekom još se
oslanja na zastarjelu Dunavsku konvenciju, koju je uvelike
diktirao Sovjetski Savez poslije Drugog svjetskog rata. 'Ako
propustite ovu prigodu da odredite regulacija o Dunavu, nećete
imati regionalnu stabilnost', kaže on.
To nije prvi put da je metež na Balkanu zadao teškoće gospodarstvima
donjeg Dunava.
Kad su Beogradu 1992. nametnute sankcije zbog njezine potpore
bosanskim Srbima, vitalni kopneni i vodeni putovi kroz Jugoslaviju
strogo su se nadzirali, što je vodilo velikom padu trgovine.
Embargo je također proizveo široku mrežu organiziranog kriminala u
regiji - možda ostavštinu balkanskih ratova koja će najduže
trajati.
'Nije tajna da su čak za vrijeme embarga, gorivo i druga roba išli iz
Bugarske i Rumunjske u Jugoslaviju', kaže bugarski diplomat.
'Embargo je bio katalizator za pojavu organiziranog kriminala u
Bugarskoj.'
Iako je Zapad obećao pomoći slabunjavim gospodarstvima jugoistočne
Europe, mnogi u regiji ostaju sumnjičavi prema tome kakva će pomoć
stvarno stići.
U Rumunjskoj i Bugarskoj postoji ogorčenost jer gubici zbog
jugoslavenskog embarga nikad nisu potpuno nadoknađeni. Iako su
njihove vlade podupirale savezničke zračne napade, obje pokazuju
znakove razočaranja zbog sporog ritma ulaganja i integracija u
europske strukture.
Prošloga je tjedna bugarski premijer Ivan Kostov na sastanku sa
svojim makedonskim kolegom izjavio da 'sumnjičavost bugarske vlade
prema stvarnoj provedbi sprazuma raste', i da će se 'ne bude li
uskoro napretka, sumnjičavost pretvoriti u razočaranje.'"