FR-BL-IT-dokumenti-Organizacije/savezi-Obrana-Makrogospodarstvo-Vlada FR-LE MONDE 14.X.BARNIER I POVELJA EU FRANCUSKALE MONDE14. X. 1999.Michel Barnier predlaže Temeljnu povelju EU-a"Je li europski 'motor' prilagođen budućem
proširenju Unije na dvadeset, pa i dvadeset i pet zemalja? Nakon ugovora iz Maastrichta (1993.), petnaestorica su, znajući da ništa od toga nije istina, predvidjela da se na međuvladinoj konferenciji (CIG) započne reforma europskih ustanova koja je bila zanemarena u času zaključivanja ugovora iz Amsterdama (1997.). S otvaranjem novog kruga trgovinskih pregovora koncem studenoga u Seattleu (SAD) i pripremom terena za zajedničku obranu, riječ je o jednom od najvažnijih pitanja europske građevine.Michel Barnier, europski povjerenik za nadzor nad revizijom rada Unije (i regionalnu politiku), želi, zajedno s Romanom Prodijem, predsjednikom Europskog povjerenstva, da se CIG ne ograniči na tehnička pitanja. Europa, rekao je jednom u razgovoru za 'Le Monde', mora imati 'veće ambicije' i ne smije propustiti prigodu koja joj se pruža na susretu na vrhu u Helsinkiju (10. i 11. studenoga), na kojoj će CIG započeti s radom.CIG će, zacijelo, svoje napore usmjeriti na tri glavna pitanja sa
FRANCUSKA
LE MONDE
14. X. 1999.
Michel Barnier predlaže Temeljnu povelju EU-a
"Je li europski 'motor' prilagođen budućem proširenju Unije na
dvadeset, pa i dvadeset i pet zemalja? Nakon ugovora iz Maastrichta
(1993.), petnaestorica su, znajući da ništa od toga nije istina,
predvidjela da se na međuvladinoj konferenciji (CIG) započne
reforma europskih ustanova koja je bila zanemarena u času
zaključivanja ugovora iz Amsterdama (1997.). S otvaranjem novog
kruga trgovinskih pregovora koncem studenoga u Seattleu (SAD) i
pripremom terena za zajedničku obranu, riječ je o jednom od
najvažnijih pitanja europske građevine.
Michel Barnier, europski povjerenik za nadzor nad revizijom rada
Unije (i regionalnu politiku), želi, zajedno s Romanom Prodijem,
predsjednikom Europskog povjerenstva, da se CIG ne ograniči na
tehnička pitanja. Europa, rekao je jednom u razgovoru za 'Le
Monde', mora imati 'veće ambicije' i ne smije propustiti prigodu
koja joj se pruža na susretu na vrhu u Helsinkiju (10. i 11.
studenoga), na kojoj će CIG započeti s radom.
CIG će, zacijelo, svoje napore usmjeriti na tri glavna pitanja sa
svog dnevnog reda - reformu glasačkog sustava, proširenje
kvalificirane većine i sastav Povjerenstva - koja g. Barnier ovako
sažima: 'Postupiti tako da Unija djeluje, da kvalificirane većine
doista to i budu s demografskog i demokratskog stajališta, postići
da zemlje budu zastupljene prema njihovoj važnosti, stvoriti,
napokon, mogućnost da se glasuje kvalificiranom većinom, umjesto
jednoglasno.'
Oko tih će pitanja politička borba, kaže, podijeliti one koji
Europu žele ograničiti na 'veliko jedinstveno i ustrojeno tržište'
i one koji žele 'probleme institucionalne mehanike uključiti u
ambicioznija očekivanja'. Za bivšeg senatora iz Savoje, ta borba
mora imati najmanje dvije zadaće: približiti Europu građanima i
dati joj zajedničku obranu. Kada je riječ o 'manjku demokracije' u
Europi, nema dvojbe: 'Već četrdeset godina Unija postoji za
građane, ali bez građana. Vidio sam kako su se postizali sporazumi:
ministri se nagode, a nakon potpisivanja, nitko nikome ništa ne
obrazlaže, prelazi se na druge stvari. U Francuskoj, primjerice,
vlada odobrava programe bez ikakva tumačenja europskih prilika;
taj refleks ne postoji, kao da su europski poslovi još 'vanjski'!
No, može li se Europa učiniti 'jasnijom'? 'Može, ali ne treba
vjerovati ljudima koji traže jednostavnu Europu, zato što bi takva
Europa bila jednolična. Treba prihvatiti i tražiti stanovitu
zamršenost.' Iako ne može biti riječi o čudotvornom lijeku,
povjerenik za regionalnu politiku zauzima se da se 'ugovorima dadu
značajke ustava'. Riječ je o tomu da se u jednom tekstu - koji bi
države članice jednoglasno prihvatile - obuhvati sve što se tiče
temeljnih vrijednosti Unije, njezinih ustanova i njihova rada, i da
se pripremi 'jednostavan, razumljiv tekst pristupačan ljudima, tj.
Temeljna povelja Europske unije'. U drugom tekstu bilo bi sadržano
sve što se tiče zajedničkog, pravnog i zakonodavnog djelokruga, tj.
cjeline koja bi se mogla mijenjati a da 'ne izaziva pretjerivanja
svaki put kada se dira u ugovore'. Taj bi prijedlog, među ostalim,
trebao biti predmet prvog 'rasvjetljavanja' izvješća skupine za
proučavanje reforme ustanova kojom predsjeda bivši belgijski
premijer Jean-Luc Dehaene, a koji će se 14. listopada predati
Romanu Prodiju.
No, i druge bi se teme trebale naći na međuvladinoj konferenciji.
Napose treba pripremiti proširenje Unije, a da se na koncu ne
izložimo pogibelji od 'paralize'. Dobro bi bilo, misli Michel
Barnier, da 'pojačana suradnja' bude popustljivija, tj. da 'zemlje
koje žele biti prethodnica mogu iznositi prijedloge i u ime Unije
voditi politiku, a da se druge zemlje tomu ne protive i da se sve
zemlje mogu pridružiti toj prethodnici.'
Iako razmišljanje o 'mogućnostima zajedničke obrane' govori
najprije o sve većoj svijesti šefova država i vlada, zahvaljujući
izjavama (francusko-britanskim) iz Saint-Maloa, francusko-
njemačkom i francusko-talijanskom dogovaranju, prije ili kasnije,
u ugovore će se morati unijeti posljedice koje za europske ustanove
ima 'organiziranje u sklopu Sjevernoatlantskog saveza mogućnosti
za djelovanje Europljana, makar i za zadaće koje su već predviđene,
tj. za zadaće u svezi s očuvanjem mira i humanitarnim djelovanjem'.
Kao jednu od nužnih faza, g. Barnier spominje osnutak strategijskog
vijeća za europski kontinent, spajanje dužnosti glavnog tajnika
ZEU-a (Zapadnoeuropska unija) s dužnosti 'g. PESC-a' (zajednička
vanjska i sigurnosna politika), osnutak zajedničkoga stožera,
jačanje Europske agencije za naoružavanje itd.
Kada je, s druge strane, riječ o regionalnoj politici, Michel
Barnier podsjeća da je sustav pomoći potvrdilo Europsko vijeće u
Berlinu. 'Raspodjela je, dakle, u pisanom obliku, ističe, i ja je
sada moram protumačiti, pazeći budno na uporabu zajmova i procjenu
programa.' Čim neka zemlja dostigne prosječnu zajedničku razinu (u
smislu gospodarskog razvitka), ona napušta tzv. 'jedinstvenu'
politiku. Ova 'napreduje' budući da je 'prosječna razina zemalja s
jedinstvenom politikom ŠŠpanjolska, Portugal, Irska i GrčkaĆ
porastao deset posto za deset godina' prema bruto domaćem proizvodu
Unije.
'Moramo ići dalje, sve dok dotične zemlje ne prijeđu na pravu stranu
i pripremiti se da učinimo isto za one koje će se priključiti Uniji'
nakon proširenja. Iako želi sačuvati 'identitet regija', Michel
Barnier je nepovjerljiv prema zamisli regionalne Europe: 'Jako je
opasno, za ljudsku i političku zajednicu koju želimo izgraditi u
Europi, da ukinemo države, ističe. Dapače, uvijek sam mislio da
treba ojačati državu u borbi protiv nacionalizma...'", piše
Laurent Zacchini.