DE-SIMPOZIJI NJ 14.X.-SZ-STRANCI NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG14. X. 1999.Stranci neka ostanu stranci"Tema neprijateljstva prema strancima - ne, molim vas, nemojte opet! Integracija, tolerancija, spremnost na razumijevanje: ne prevrću
samo Nijemci iznervirano očima kad ih obaspe takav dobronamjerni rječnik, nego i njihovi upućeni suvremenici koji bez prestanka imaju u ustima te pojmove čim se povede rasprava o neprijateljstvu prema strancima. No nije dvojbeno da su braća koja sjede za stolom takvih rasprava ona poštenija. No kako se barem malo pomaknuti s mjesta ako osim toga još imaju pravo? Kako, kad bi zdrav narodni osjećaj koji se ne može zadovoljiti tvrdnjom o netuđinstvu očitih tuđina ili sličnošću očito različitih, na koncu bio tako nezdrav kao što se često predstavlja u obliku govora i huškačkih parola?To su pitanja koja u biti ne zabranjuje samo ustrajanje na političkoj korektnosti. Teorija tu, želja za prigovorom tamo - uspjesi onih koji manje govore o integraciji nego učitelji, socijalni radnici, općinski političari ili građani privatno angažirani u radu sa strancima, koji se posve praktično za to trude,
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
14. X. 1999.
Stranci neka ostanu stranci
"Tema neprijateljstva prema strancima - ne, molim vas, nemojte
opet! Integracija, tolerancija, spremnost na razumijevanje: ne
prevrću samo Nijemci iznervirano očima kad ih obaspe takav
dobronamjerni rječnik, nego i njihovi upućeni suvremenici koji bez
prestanka imaju u ustima te pojmove čim se povede rasprava o
neprijateljstvu prema strancima. No nije dvojbeno da su braća koja
sjede za stolom takvih rasprava ona poštenija. No kako se barem malo
pomaknuti s mjesta ako osim toga još imaju pravo? Kako, kad bi zdrav
narodni osjećaj koji se ne može zadovoljiti tvrdnjom o netuđinstvu
očitih tuđina ili sličnošću očito različitih, na koncu bio tako
nezdrav kao što se često predstavlja u obliku govora i huškačkih
parola?
To su pitanja koja u biti ne zabranjuje samo ustrajanje na
političkoj korektnosti. Teorija tu, želja za prigovorom tamo -
uspjesi onih koji manje govore o integraciji nego učitelji,
socijalni radnici, općinski političari ili građani privatno
angažirani u radu sa strancima, koji se posve praktično za to trude,
previše su očiti (a osim toga i statistički se mogu dokazati), da bi
ih se tek tako moglo ukloniti sa stola. No ipak ponegdje klija
neugodna slutnja koja baš u Njemačkoj možda ne pokazuje isključivo
ispravan put u poštivanju pravila suživota koja slove kao sveta u
idealu života punog razumijevanja s drugima i za druge.
Jasno: tu se, već stoga što prijeti oduševljeni pljesak s krive
strane, brzo dolazi na opasan teren. Ali i na napeti, kako pokazuje
simpozij na temu 'Globalizacija i neprijateljstvo prema strancima'
u dvorcu Elmau: 'Ranije sociološke teorije tvrdile su: što je
intenzivniji kontakt između različitih društvenih skupina, to među
njima nastaju srdačniji odnosi. Uzajamno razumijevanje stvara
temelj za međusobno ophođenje bez problema. No ako uzmemo do znanja
svjetske događaje, te se pretpostavke ne potvrđuju uvijek.'
Ma koliko su te skeptične rečenice izazvale znatiželju Kogile
Moodley, pedagoginje znanstvenice koja poučava u Južnoj Africi,
toliko su oprezno zvučale u usporedbi s drugim tezama iznijetim u
Elmau. Najdalje se odvažio izraelski sociolog Natan Sznaider
svojim opisom društva novo doseljenih u Izrael, koji je svoj
vehementni pledoaje namijenio protiv multikulturalizma i
'ideologije mjesta sretanja'. Ortodoksni ruski Židovi i novo
doseljeni Rusi, koje rabini ne priznaju kao Židove, orijentalni
Židovi i nežidovski Arapi, etiopski doseljenici koji se pokušavaju
uzdići kriterijem svoje krvi od Krista, sve više gastarbajtera iz
Gane, Tajlanda, istočne i južne Europe: 'Što sve njih drži na
okupu?', pitao je Sznaider i smjesta dao iznenađujući odgovor: 'U
svakom slučaju duboka uzajamna nesklonost, koja se čak pretvara u
mržnju'.
Provokacija? Nipošto. Sznaider je mislio posve ozbiljno kad je
nastavio: 'Može li ta nesklonost pridonijeti integraciji nekog
društva? S pogledom na Izrael želio bih pokušati na to pitanje
odgovoriti potvrdno.' Pokušaj mu je posve i sjajno uspio, iako ili
možda baš stoga što ga je nosio neizgovoreni koncept koji slovi
gotovo kao utopijski: vjera u individualnost čovjeka i uvjerenje da
sposobnost za život nekog društva ovisi o mjeri u kojoj svojim
članovima i podskupinama dopušta individulano međusobno
razgraničenje.
Neočekivano su ta razmišljanja temu zasjedanja u Elmau dovela do
kritične točke. 'Globalizacija i neprijateljstvo prema
strancima': to zvuči poput zadane zadaće koja već sadrži rješenje.
Neprijateljstvo prema strancima u doba globalizacije jamačno
izgleda poput anakronizma koji priječi napredak - viđenje stvari
koja usput ima prednost da, čini se, elegantno pronalazi izlaz iz
svake moralizirajuće polarizacije stvari.
Domaćin Dietmar Mueller-Elmau i softverski poduzetnik Vijay Sondhi
(rođen u Keniji, kanadski državljanin indijskog podrijetla koji
radi u Njemačkoj, na neki način paradni globalist) neumorno su u
brojnim raspravama simpozija upozoravali na diskrepanciju koja i
dalje zjapi između njemačkih (i specifično bavarskih) želja za
osuvremenjivanjem i provincijski uskogrudnog neprijateljstva
prema strancima.
Globalizacija protiv neprijateljstva prema strancima, mora li to
dakle biti deviza? Tako puno pozitivnog mišljenja kritizirao je
trierski etnolog Christoph Antweiler. Globalizacija zapravo,
dakle sa stajališta njezine ekonomske svrhe, prije ide prema
prisilnom ujedinjavanju nego unaprjeđivanju mnogostrukosti.
Upravo zbog toga globalizacija i neprijateljstvo prema strancima
samo površno nisu spojivi. Svaka vrsta veseloga kozmopolitizma
koji s jedne strane doživljava multikulturalnost kao proširenje
gospodarskih mogućnosti stjecanja radne snage kao i tržišta, a s
druge strane kao bogaćenje vlastitih mogućnosti potrošnje i
shvaćanja, Antweiler je označio zločesto kao 'hibridnu svijest'
koja je na raspolaganju jedino 'međunarodnim gornjim klasama.'
Što, klasama? Da, klasama. Za razliku od onoga što se često tvrdi,
globalizacija prema Antweileru ne svladava polarizaciju društva,
nego ju čak zaoštrava. Nestala je tek spremnost za političko
shvaćanje i obradu sadržaja. Te su teze u oštroj suprotnosti s
tobože očajnički konvencionalnim pokušajima ponajprije
hamburškog orijentalista Ude Steinbacha i hanoverskog kriminologa
Christiana Pfeiffera koji neprijateljstvo prema strancima
pojašnjavaju kao etnički ili čak vjerski uvjetovanu pojavu.
Antweilerov je zaključak u svakom slučaju potvrđen dijagnozom
Heriberta Adama o aktualnom socijalnom stanju Južne Afrike: tamo se
porast kriminala na svim razinama ne može pripisati ni posljedicama
ni svršetku apartheida, nego 'golemom valu depolitizacije' sve do
potpune političke apatije, što se osjeća i u Capetownu. Da se takav
zaključak mogao bez muke donijeti usred Gornje Bavarske, možda
također pokazuje koliko je globalizacija već napredovala" - piše
Rainer Stephan.