FR-intervencije FR 24.9.LIBERATION UVOĐENJE DEMOKRACIJE FRANCUSKALIBERATION24. IX. 1999.Balkanu treba demokracija"Mir se vratio na Balkan. Hoće li biti trajan, ili je to obično primirje između dviju krvavih epizoda? Što učiniti da
prva mogućnost nadvlada ovu drugu? Previše se često objašnjavalo ratove koji su izmučili narode bivše Jugoslavije nekakvim geopolitičkim pseudo-istinama, tj. da je strateška nestabilnost oduvijek bila glavna karakteristika Balkana.Od pradavnih vremena Balkan je, kažu, bio područje kriza i ratova, a ta se pojava pojačala krajem XIX. stoljeća i poslije Prvoga svjetskoga rata. No, je li to zaista istina, da je ta regija u svojoj povijesti uvijek bila nestabilnija od npr. francusko-njemačke granice? Zapravo je, od podjele carstva Karla Velikoga na tri dijela, i od stvaranja nestabilne Lotarove države te određivanja granica između Francuske i Njemačke, na jednoj strani, te Italije i njezinih sjevernih susjeda, na drugoj, tamo oduvijek bilo problema, i to sve do nedavno. Od prohtjeva Burgundije Karla Smjeloga do habsburškoga okruživanja Francuske, od ratova Luja XIV. do revolucija ili napoleonskih ratova pa do dva svjetska rata,
FRANCUSKA
LIBERATION
24. IX. 1999.
Balkanu treba demokracija
"Mir se vratio na Balkan. Hoće li biti trajan, ili je to obično
primirje između dviju krvavih epizoda? Što učiniti da prva
mogućnost nadvlada ovu drugu? Previše se često objašnjavalo ratove
koji su izmučili narode bivše Jugoslavije nekakvim geopolitičkim
pseudo-istinama, tj. da je strateška nestabilnost oduvijek bila
glavna karakteristika Balkana.
Od pradavnih vremena Balkan je, kažu, bio područje kriza i ratova, a
ta se pojava pojačala krajem XIX. stoljeća i poslije Prvoga
svjetskoga rata. No, je li to zaista istina, da je ta regija u svojoj
povijesti uvijek bila nestabilnija od npr. francusko-njemačke
granice? Zapravo je, od podjele carstva Karla Velikoga na tri
dijela, i od stvaranja nestabilne Lotarove države te određivanja
granica između Francuske i Njemačke, na jednoj strani, te Italije i
njezinih sjevernih susjeda, na drugoj, tamo oduvijek bilo
problema, i to sve do nedavno. Od prohtjeva Burgundije Karla
Smjeloga do habsburškoga okruživanja Francuske, od ratova Luja
XIV. do revolucija ili napoleonskih ratova pa do dva svjetska rata,
primjera zaista nije malo. Isto vrijedi i za sjevernu Italiju, od
lombardijskih ratova, rata za neovisnost o Austro-Ugarskom Carstvu
do Prvoga svjetskog rata. Unatoč tome, ta se područja danas
smatraju najstabilnijima i najmiroljubivijima u svijetu.
Sigurno je da će mnogi savjetodavci, osobito oni iz anglosaksonskih
država, sa sporazumima o pomoći u džepu, reći da je dovoljno u te
države uvesti tržišno gospodarstvo i zdravo kapitalističko vođenje
gospodarstva pa da se one ipso facto pretvore u demokratske
države.
No, karikaturalni primjer Rusije, koja je progutala goleme svote
novca bez ikakva rezultata, a novac je izgubljen i u Bjelorusiji,
Ukrajini, Moldaviji, Uzbekistanu i Turkmenistanu, trebao bi nas
navesti na malo nijansiranije i bolje razmišljanje. Sve dok ne budu
ispunjeni politički uvjeti za pametno trošenje toga novca, bilo
kakva veća pomoć za uvođenje tržišnoga gospodarstva u tim državama
mora propasti.
Tko bi, npr. želio ulagati u Jugoslaviju sve dok je Milošević na
vlasti? Cipar je na kraju shvatio da ne može priželjkivati pristup
Europskoj uniji i istodobno surađivati s njezinim najgorim
neprijateljima. Čini se da je čak i ruska mafija shvatila da se u
Jugoslaviju ne isplati ulagati. Istina je da balkanskim državama
treba tržišno gospodarstvo, ali politički uvjeti u državama bivše
Jugoslavije još nisu ispunjeni pa financijska pomoć još ne može
biti djelotvorna. Najprije treba uspostaviti demokraciju, a ne
tržište.
A najpotrebnija je pomoć oporbenim političkim snagama u tim
državama, i to svim sredstvima kojima raspolažemo (pomoć lokalnim
zajednicama, političkim strankama itd.) kako bi one mogle
djelotvorno voditi borbu protiv autoritarnih snaga koje imaju
državni proračun, javne medije i sredstva za represiju.
Nestabilnost će potrajati sve dok se u tim državama ne promijeni
vlast.
Lijepo smo vidjeli kako su se napetosti između Rumunjske i Mađarske
ili Slovačke i Mađarske odjednom ublažile ili čak nestale, onoga
dana kad su reformisti i pravi demokrati na vlasti zamijenili
nacionalističke režime. Ista će se pojava dogoditi i na Balkanu
onoga dana kad pobijedi demokracija. Jer, pomoć koju demokratske
države pružaju tim snagama sada je ili minimalna, ili uopće ne
postoji. A baš se to mora najžurnije učiniti. Svote koje su u
pitanju zapravo su smiješne u usporedbi s cijenom ratovanja, a da i
ne pričamo o cijeni koja se plaća u ljudskim životima, ili o onoj u
obliku gospodarske pomoći za obnovu regije. Demokracija nema
cijene. Promicanje demokracije, političkim sredstvima, stajalo bi
vrlo malo", pišu Pascal Boniface, ravnatelj IRIS-a (Institut za
međunarodne odnose i strategiju) i Axel Queval, voditelj
međunarodne suradnje Zaklade Jean-Jaures.