ES-INTERVENCIJE ES EL PAIS 20.9. INTERVENCIJE ŠPANJOLSKAEL PAIS20. IX. 1999.S najboljim namjeramaOd završetka hladnoga rata, međunarodna zajednica, sa SAD-om na čelu, sve više intervenira i na vojnom i na diplomatskom polju. No, iako
ima opravdanja za postojanje takvih tendencija, one svejedno imaju svoje mračne i neželjene aspekte. Često se te intervencije poduzimaju loše ili prekasno, a kad su već u tijeku, zbog nepromišljenosti ili loše pripreme, unatoč najboljim namjerama, uzrokuju nevolje onima kojima bi trebale pomoći. U ovom našem svijetu postoje sve veće mogućnosti za provođenje intervencija, ali još nema instrumenata, institucionalnih i ostalih, nužnih za rješavanje takvih situacija prije nego sve krene po zlu, ili čak za njihovo sprječavanje. S time u vezi, slučaj Istočnoga Timora mogao bi biti paradigmatičan. UN potiče i organizira održavanje referenduma o neovisnosti te bivše portugalske kolonije, a kad dobijemo rezultat, suprotan onome što su očekivali u Jakarti, događa se ono čega smo se plašili. Proindonezijske milicije počinju terorizirati, ubijati i proganjati stanovništvo, a UN nije poduzeo nikakve sigurnosne mjere kako bi se to izbjeglo, vjerujući da će to
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
20. IX. 1999.
S najboljim namjerama
Od završetka hladnoga rata, međunarodna zajednica, sa SAD-om na
čelu, sve više intervenira i na vojnom i na diplomatskom polju. No,
iako ima opravdanja za postojanje takvih tendencija, one svejedno
imaju svoje mračne i neželjene aspekte. Često se te intervencije
poduzimaju loše ili prekasno, a kad su već u tijeku, zbog
nepromišljenosti ili loše pripreme, unatoč najboljim namjerama,
uzrokuju nevolje onima kojima bi trebale pomoći. U ovom našem
svijetu postoje sve veće mogućnosti za provođenje intervencija,
ali još nema instrumenata, institucionalnih i ostalih, nužnih za
rješavanje takvih situacija prije nego sve krene po zlu, ili čak za
njihovo sprječavanje. S time u vezi, slučaj Istočnoga Timora mogao
bi biti paradigmatičan. UN potiče i organizira održavanje
referenduma o neovisnosti te bivše portugalske kolonije, a kad
dobijemo rezultat, suprotan onome što su očekivali u Jakarti,
događa se ono čega smo se plašili. Proindonezijske milicije počinju
terorizirati, ubijati i proganjati stanovništvo, a UN nije poduzeo
nikakve sigurnosne mjere kako bi se to izbjeglo, vjerujući da će to
učiniti indonezijska vojska, koja je i sama upletena u sve to. Kasno
stižu međunarodne snage kako bi rasplele taj čvor. Mnogo se zla već
dogodilo. I na Kosovu se dogodilo nešto slično, iako su to dva posve
različita slučaja. NATO-ova je intervencija najprije izazvala
ubrzavanje etničkoga čišćenja zato što prije nisu bile poduzete
nikakve mjere. A samo početak te intervencije, kad se konačno
počela provoditi, posve je opravdan i ne moramo ulaziti posebno u
pojedinosti u vezi s činjenicom da je nije odobrilo Vijeće
sigurnosti. Ali i dalje možemo vjerovati da se sve to, vođenjem neke
druge politike, moglo izbjeći. Isto bi bilo i sa Zaljevskim ratom da
smo uvjerili Iračane da ne mogu nekažnjeno napasti Kuvajt.
Ako računamo samo operacije koje je odobrio ili vodio UN, za
četrdeset godina, koliko je trajao hladni rat, od 1948. do 1989.,
poduzeto je 15 vojnih intervencija. U deset godina poslije pada
Berlinskoga zida bilo je 30 intervencija. Istina je da je završetak
hladnoga rata poslužio za oživljavanje UN-a i njegova Vijeća
sigurnosti, ali su vrlo brzo UN-ove operacije, ili one kojima je UN
upravljao, ustuknule pred međunarodnim operacijama, s mandatom
(ponekad) Vijeća sigurnosti, kao što je to u Timoru. UN više ne može
obavljati takve zadatke zbog nedostatka sredstava, i zbog nesloge i
nedjelotvornosti njegova vodstva. I neki drugi elementi pojačavaju
taj intervencionizam, a jedan je od njih i stalni porast utjecaja
medija, svih ovih godina, a to smo već počeli nazivati ?efektom CNN-
a?, što je usko povezano s konceptom prava ili dužnosti upletanja
zbog humanitarnih razloga.
Dakle, humanitarni razlozi, kaže Britanac Adam Roberts, često
služe kao vodič za traženje rješenja u situacijama koje su postale
veoma zapletene zbog nepostojanja prevencije. A to je tako zato što
je ?državama često lakše dogovoriti se o nekoj pristranoj
humanitarnoj akciji nego o prihvaćanju prave politike za
rješavanje nekoga sukoba?. U takvim se slučajevima intervenira
kasnije zato što nije bilo prethodnoga dogovora, a to nikako ne
povećava mogućnost za postizanje uspjeha. Očito je da taj novi
intervencionizam može odvraćati od ulaska u nove sukobe, ali isto
tako jedna nova dimenzija toga problema, a zove se Međunarodni
kazneni sud, treba postici sličan učinak već sada, a ne ?a
posteriori?. Tu bi se mogli ubrojiti i nepredvidljivi učinci bilo
koje vojne intervencije kojom se pokušava pojednostavniti ono što
je posebno jako zamršeno, a uglavnom je riječ o građanskim
ratovima. No, čak i bez svega ovoga promišljanja, može se
zaključiti da nas ovaj novi intervencionizam vodi u situacije koje
bi mogle postati jako česte, a na svim mjestima na kojima su
intervencije ili mirovne misije bile ?uspješne?, bez obzira radi li
se o Zaljevu, Bosni, Kosovu ili, možda, sada u Timoru, međunarodne
su snage morale ostati, dugo ostati kako bi jamčile mir. Do kada? I
gdje će sve to morati činiti??, pita Andres Ortega.