ZAGREB, 24. rujna (Hina) - Iako broj kreditnih kartica u Hrvatskoj svake godine raste pa time i kartični oblik plaćanja postaje sve uobičajeniji, hrvatski se trgovci, posebice oni manji, žale na previsoke provizije koju su im
nametnule kartične kuće.
ZAGREB, 24. rujna (Hina) - Iako broj kreditnih kartica u Hrvatskoj
svake godine raste pa time i kartični oblik plaćanja postaje sve
uobičajeniji, hrvatski se trgovci, posebice oni manji, žale na
previsoke provizije koju su im nametnule kartične kuće.#L#
Po ocjeni Jadranke Drk, predsjednice Ceha trgovine Hrvatske
obrtničke komore (HOK) i Udruženja trgovaca Grada Zagreba, zbog
toga je smanjen broj trgovaca koji prihvaćaju kartice kao i zbog
loše isplate kartičnih kuća pojedinim trgovcima. U takvom slučaju
trgovci kreditiraju kartičare, a to im, kazala je Drk, u
trenutačnim gospodarskim uvjetima, kada trgovci rade s prosječnom
maržom od 16-17 posto, nije nimalo lako.
Stoga su trgovci započeli s pregovaranjem s najvećim izdavačima
kartica u Hrvatskoj oko daljnje suradnje te mogućnosti da se
provizija za sve trgovce smanji na tri posto koliko iznosi kod
velikih trgovačkih lanaca poput Konzuma ili Dione.
Po riječima Jadranke Drk, za plaćanje najzastupljenijim Diners i
American Express karticama provizija na bruto iznos s uračunatim
PDV-om iznosi 6-7 posto. No, na razliku iznosa, kada se oduzme
provizija, plaća se opet PDV pa se tako iznos provizije kod Diners
kartice penje na 8,13 posto, a kod American Expressa na 7,40 posto,
pojašnjava Drk.
Na upit zašto gotovo sve trgovine u Hrvatskoj ne prodaju cigarete na
kartice, Drk je odgovorila da je uz rabat od 8 posto koji daju
proizvođači duhana, besmisleno prodavati cigarete na kartice kada
iznos provizije hrvatskih kartičara nadilazi iznos rabata.
U Hrvatskoj trenutačno posluju četiri kartične kuće, a
najrasprostranjenija je kartica American Express, domicilne
Privredne banke Zagreb. Broj korisnika American Expressa veći je
200.000 i stalno raste, a kartica se, prema riječima predsjednice
Uprave Nine Oberiter-Gluhak, može koristiti na 22.000 prodajnih
mjesta.
Kartica Diners Cluba Adriatic, koja obilježava 30. godišnjicu
poslovanja u Hrvatskoj, može se koristiti na 28.000 prodajnih
mjesta, a broj korisnika premašio je 150.000, istaknula je
direktorica odjela marketinga DC Adriatic Adriana Korejzl
napomenuvši da je broj kartica od prošle godine povećan za 20
posto.
Zagrebačka banka ima nešto više od 80.000 korisnika kartice
Eurocard/Mastercard, a broj korisnika narastao je od prošle
godine, po riječima direktora Direkcije za kartično poslovanje
Nevena Kovačevića, za 32 posto. Korisnici Eurocard/Mastercard
kartice mogu je upotrijebiti na 24.000 prodajnih mjesta u Hrvatskoj
te na bankomatskoj mreži Zagrebačke banke u koju uskoro namjeravaju
uključiti i Visa karticu.
Visa, domicilne Splitske banke za sada se može koristiti na 11.500
prodajnih mjesta. Broj korisnika Visa kartice se, kako je istaknuo
voditelj Centra za kartično poslovanje Splitske banke Petar
Lisica, približio 90.000 dok provizija za plaćanje Visom iznosi 5
posto.
(Hina) kg ds