US-ZLOČINI-Sudovi-Vlada-Ratovi US 22.9. CSM MEĐ.KAZN. SUD I AMERIKA SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR22. IX. 1999.Suzbijanje ratnih zločina"Od Sierra Leone preko Ruande do Kosova - i sada Istočnog Timora - nevini civili
postali su žrtve sustavnog raseljavanja, silovanja, mučenja, i ubijanja. I kao obično, svijet nemoćno promatra. Međunarodna zajednica reagira tek pošto humanitarna kriza ili genocid upropaste čitavo stanovništvo. No američkoj su javnosti malo poznati pokušaji razvijanja oruđa za borbu protiv tih zločina prije nego što do njih dođe: to je Međunarodni kazneni sud (ICC, International Criminal Court). Bit će to trajan sud, za razliku od ad hoc sudova za ratne zločine u Ruandi i Jugoslaviji, kojima upravlja UN. Sud, koji je još u fazi planiranja, imat će zadaću istraživanja i gonjenja najtežih ratnih zločina - zločina protiv čovječnosti i genocida. U srpnju 1998., 120 zemalja potpisalo je ugovor o stvaranju suda i potvrdilo da se pojedince može smatrati odgovornima za teror koji ima državnu potporu.Sjedinjene Države su - priključivši se takvim uzorima pravde kao što su Kina, Iran, Irak i Libija - glasovale protiv statuta.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
22. IX. 1999.
Suzbijanje ratnih zločina
"Od Sierra Leone preko Ruande do Kosova - i sada Istočnog Timora -
nevini civili postali su žrtve sustavnog raseljavanja, silovanja,
mučenja, i ubijanja. I kao obično, svijet nemoćno promatra.
Međunarodna zajednica reagira tek pošto humanitarna kriza ili
genocid upropaste čitavo stanovništvo. No američkoj su javnosti
malo poznati pokušaji razvijanja oruđa za borbu protiv tih zločina
prije nego što do njih dođe: to je Međunarodni kazneni sud (ICC,
International Criminal Court). Bit će to trajan sud, za razliku od
ad hoc sudova za ratne zločine u Ruandi i Jugoslaviji, kojima
upravlja UN.
Sud, koji je još u fazi planiranja, imat će zadaću istraživanja i
gonjenja najtežih ratnih zločina - zločina protiv čovječnosti i
genocida. U srpnju 1998., 120 zemalja potpisalo je ugovor o
stvaranju suda i potvrdilo da se pojedince može smatrati
odgovornima za teror koji ima državnu potporu.
Sjedinjene Države su - priključivši se takvim uzorima pravde kao
što su Kina, Iran, Irak i Libija - glasovale protiv statuta.
Kritičari tvrde da bi međunarodni sud bio nedjelotvoran i da bi ga
američki neprijatelji mogli zloporabiti u pokretanju parničnih
osveta protiv njih. Međutim, Bijela bi kuća trebala uvidjeti
prednosti koje joj Međunarodni kazneni sud nudi i uključiti
američke saveznice u postizanje promjena u ugovoru, koje bi sudu
donijele američku potporu.
Rat je pokušaj postizanja političkih ciljeva nasilnim sredstvima.
Zaraćene zemlje pravno su obvezne izbjeći usmjeravanje toga
nasilja prema civilima. Učiniti to nosi rizik međunarodnog
prijezira i protumjera koje mogu uništiti svaku političku prednost
koju se te zemlje nadaju postići. Ipak, u građanskim ratovima
međunarodna je zajednica vođama prešutno dala neograničenu slobodu
da pokrenu nesavjesna djela krvoprolića nad vlastitim
stanovništvom.
Međunarodni kazneni sud pokazat će tim budućim prekršiteljima da
međunarodna zajednica neće tolerirati genocid i da će pokušati
ograničiti i poništiti svaki politički dobitak postignut
nezakonitom uporabom sile. Jednom kad ih Međunarodni kazneni sud
optuži, orkestratori terora bit će politički izolirani i neće naći
utjehe kod međunarodne zajednice. Na posljetku, oni koji će
izazvati moć počinitelja, bit će članovi njihovih vlada. Treba samo
pogledati jugoslavenskog predsjednika Slobodana Miloševića da se
vidi kako izoliran i napušten vođa može postati. Čak ni Rusija ni
Kina nisu bile spremne zaštititi optuženoga ratnog zločinca.
Miloševićeva međunarodna imovina zamrznuta je, a njegova politička
potpora u Srbiji je rascjepkana. Njegovi dani na vlasti su, čini se,
odbrojani.
Međutim, ako vođa namjerava primijeniti nezakonitu uporabu sile za
političke dobitke, ne bi li imalo smisla ograničiti te dobitke
unaprijed i smanjiti poticaje umjesto da se bavimo zločinima pošto
se već dogode? Da je Milošević izračunao troškove svoga okrutnog
plana unaprijed - odbacivanje međunarodne zajednice i poticanje
njegova pada - možda ne bi toliko ustrajao na provođenju terora.
Slično, bi li indonezijski vođe slijedili plan razaranja Istočnog
Timora, pokolja tisuća i raseljavanja još većeg broja ljudi, da su
znali da će to potaknuti istragu koja će voditi njihovom otuđenju od
međunarodne zajednice i mogućim protumjerama?
Sadašnji ugovor sasvim sigurno nije savršen. Postoji opravdana
zabrinutost zbog mogućnosti politički motiviranih zloporaba -
istaknutih nerazboritim sugestijama srpskih i ruskih vlasti da je
NATO počinio ratne zločine za kosovskoga sukoba. No Međunarodni
kazneni sud je potencijalno previše važno oruđe protiv tiranije da
bi ga Sjedinjene Države jednostavno bacile u koš za smeće.
Sjedinjene Države trebale bi izraziti svoju provizornu potporu
sudu i snažno uključiti svoje saveznice kako bi osigurale da se
Međunarodni kazneni sud ne može okrenuti protiv onih koji se bore za
mir", piše M. Shane Smith, istraživač Vijeća za inozemne odnose u
Washingtonu.