US-S-SANKCIJE-Diplomacija US 15. IX. CSM: AMER. SANKCIJE SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR15. IX. 1999.Učinite američke sankcije preciznijima i manje nespretnima"Stalno se pokazuje da su unilateralne gospodarske sankcije
jedno od najmanje djelotvornih oruđa vanjske politike. One gotovo nikad ne mijenjaju ponašanje zemlje kojoj se nameću, a gotovo uvijek više izoliraju zemlju koja ih uvodi. S povećanom globalizacijom trgovine, komunikacija, proizvodnje i tehnologije, takav će se unilateralan pristup u budućnosti pokazati još manje djelotvornim", piše Brett Wagner, bivši istraživač Centra za strateška i međunarodna istraživanja u Washingtonu."Svejedno, Sjedinjene Države i dalje primjenjuju unilateralne sankcije češće od bilo koje zemlje. Između 1993. i 1996., Sjedinjene Države nametnule su unilateralne sankcije na području trgovine ili pomoći čak 60 puta protiv 35 zemalja; tako su sankcijama pokrile više od 40% svjetskoga stanovništva. Gotovo sve te akcije više su onemogućile američke ciljeve nego što su ih unaprijedile, pa ipak Washington to nije shvaćao - sve dosad.Kongres će ove jeseni razmatrati prijedlog zakona koji će, bude li prihvaćen, uvelike smanjiti učestalost i nedjelotvornost
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
15. IX. 1999.
Učinite američke sankcije preciznijima i manje nespretnima
"Stalno se pokazuje da su unilateralne gospodarske sankcije jedno
od najmanje djelotvornih oruđa vanjske politike. One gotovo nikad
ne mijenjaju ponašanje zemlje kojoj se nameću, a gotovo uvijek više
izoliraju zemlju koja ih uvodi. S povećanom globalizacijom
trgovine, komunikacija, proizvodnje i tehnologije, takav će se
unilateralan pristup u budućnosti pokazati još manje
djelotvornim", piše Brett Wagner, bivši istraživač Centra za
strateška i međunarodna istraživanja u Washingtonu.
"Svejedno, Sjedinjene Države i dalje primjenjuju unilateralne
sankcije češće od bilo koje zemlje. Između 1993. i 1996.,
Sjedinjene Države nametnule su unilateralne sankcije na području
trgovine ili pomoći čak 60 puta protiv 35 zemalja; tako su
sankcijama pokrile više od 40% svjetskoga stanovništva. Gotovo sve
te akcije više su onemogućile američke ciljeve nego što su ih
unaprijedile, pa ipak Washington to nije shvaćao - sve dosad.
Kongres će ove jeseni razmatrati prijedlog zakona koji će, bude li
prihvaćen, uvelike smanjiti učestalost i nedjelotvornost
unilateralnih sankcija.
U iznimnim slučajevima unilateralne sankcije postizale su svoje
ciljeve - no uglavnom se radilo o slučajevima u kojima je njihov
fokus bio uzak. Prijetnja američkim trgovinskim sankcijama 1993.
pomogla je uvjeriti Rusiju da zaustavi prijenos sofisticiranih
kriogenskih raketnih strojeva Indiji, a slična prijetnja
uskraćivanjem gospodarske pomoći navela je 1997. Južnu Afriku da
smanji dostave oružja Siriji.
Sveobuhvatne unilateralne sankcije, s druge strane, gotovo nikad
ne postižu svoje ciljeve. Druge države i dobavljači slobodni su
ispuniti svaku potrebu u izvozu, ulaganjima ili uslugama, stvorenu
američkim sankcijama, i obično to više nego rado čine. Pogledajte
Irak, čiji vođa nije mnogo trpio zbog širokih američkih sankcija;
ili Iran, u kojemu europske tvrtke traže nove zalihe nafte, umjesto
američkih tvrtka, kojima zakon ne dopušta takve aktivnosti.
Iako izgubljen utržak od izvoza, kao i gubici u radnim mjestima u
području izvoza i inozemnim ulagačkim prigodama možda izgledaju
skromno u usporedbi s američkim gospodarstvom u cjelini
(procjenjuje se godišnji gubitak u utršku od izvoza u visini od 15
milijarda dolara do 20 milijarda dolara, i 250.000 do 300.000
izgubljenih radnih mjesta), oni su često katastrofični za
pojedinačne poslove, mjesna gospodarstva i pojedine industrijske
sektore. Izgubljene prigode za ulaganje, koje je teško izraziti
brojkom, također se izražavaju u milijardama dolara - što potkopava
dugoročni američki gospodarski rast.
Iza gospodarskoga troška povezanog s unilateralnim sankcijama leži
golema patnja koju one često nanose širem puku, dok rijetko donose
znatnije patnje političkoj eliti zemlje kojoj se nameću. Američke
sankcije protiv Haitija početkom devedesetih, primjerice, zapravo
su izbrisale sav napredak koji je ta osiromašena zemlja postigla u
povišenju životnog standarda svojeg naroda, no imale su samo
ograničeni učinak na haićanske vojne vlasti.
Došlo je vrijeme da Washington provede reformu američke politike
sankcija. Umjesto da se toliko oslanja na sankcije - često kao na
prvo utočište - američka bi se diplomacija trebala temeljiti,
koliko je to moguće, na sveobuhvatnom i trajnom uključenju.
Kad sankcije postanu nužne, vanjskopolitički ciljevi trebali bi
unaprijed biti jasno određeni. Prečesto Sjedinjene Države nameću
sankcije bez pozornog razmatranja vanjskopolitičkih ciljeva koje
treba postići ili ukupnoga troška. Prije svakog ozbiljnog
razmatranja uvođenja sankcija treba provesti pažljivu i pomnu
raščlambu. A iznad svega kad se sankcije nametnu, one bi trebale
biti samo jedan dio čitavog spektra diplomatskog oruđa,
uključujući mjere mrkve i batine.
Konačno, predsjednik bi od početka trebao imati dovoljno političke
fleksibilnosti da može brzo reagirati - neometan pretjerano
ograničavajućim zakonom o sankcijama - na pozitivne ili negativne
promjene u zemlji kojoj se sankcije nameću. Da omogući tu
fleksibilnost, svaki bi cilj, po zakonu o sankcijama, trebao imati
svoj instrument, koji se može ukinuti ili nametnuti po potrebi. Te
ciljane akcije - poput obustave osobnih američkih bankovnih
povlastica za visoke dužnosnike, ili zabrane ulaska u Sjedinjene
Države za njih i njihove obitelji - treba birati što je brižljivije
moguće. Pritisak treba usmjeriti na vođe, a ne na čitavo
stanovništvo. Sankcije, čak i kad su sveobuhvatne, ne bi smjele
lišavati stanovništvo osnovnih prehrambenih namirnica i
lijekova.
Na sreću, u izvršnom tijelu i u Kongresu sve se više shvaća da je
američkoj politici sankcija žurno potrebna reforma. Prijedlog
zakona o reformama sankcija 1999., nedavno uveden u proceduru oba
doma Kongresa, mnogo će učiniti za provedbu tih nužnih promjena.
Nadajmo se da će ove godine taj zakon naći svoj put do
Predsjednikova radnog stola."