FR-BL-izvješća-Organizacije/savezi-Kriminal FR MONDE 12.9.EU POVJERENSTVO FRANCUSKALE MONDE12. IX. 1999.Novi prigovori na rad Europskog povjerenstva"Vrlo negativna obojenost zaključaka drugog izvješća odbora neovisnih stručnjaka o
reformi Europskog povjerenstva, koje je objavljeno u petak 10. rujna, ne treba nas iznenaditi: ta je vježba iz kritike nastavak prvoga izvješća objavljenog u ožujku koji je doveo do zajedničke ostavke Santerova povjerenstva. Petorica 'mudraca' zaključili su tada da su optužbe zbog prijevare, lošeg rada i nepotizma nekih povjerenika, utemeljene.Umjesto da se istražuje ponašanje pojedinaca, ovaj se put donosilo općenito mišljenje o kulturi, običajima i postupcima Povjerenstva i preporuke radi svladavanja različitih skretanja i lošeg rada.'Mudraci' su ispunili svoju zadaću: njihovih 90 prijedloga svakako su konstruktivni, ali su zato vrlo strog sud o načinu rada europskog izvršnog tijela koje nije kadro da se reformira ni da se prilagodi zadaćama koje mu nameću integracija i proširenje Unije, koje sve manje poštuje osnovna pravila zdravog financijskog poslovanja i, napokon, dopušta sve veći broj prijevara i nepravilnosti. U velikoj se mjeri neizravno dovodi u pitanje nedostatak ugleda predsjednika
FRANCUSKA
LE MONDE
12. IX. 1999.
Novi prigovori na rad Europskog povjerenstva
"Vrlo negativna obojenost zaključaka drugog izvješća odbora
neovisnih stručnjaka o reformi Europskog povjerenstva, koje je
objavljeno u petak 10. rujna, ne treba nas iznenaditi: ta je vježba
iz kritike nastavak prvoga izvješća objavljenog u ožujku koji je
doveo do zajedničke ostavke Santerova povjerenstva. Petorica
'mudraca' zaključili su tada da su optužbe zbog prijevare, lošeg
rada i nepotizma nekih povjerenika, utemeljene.
Umjesto da se istražuje ponašanje pojedinaca, ovaj se put donosilo
općenito mišljenje o kulturi, običajima i postupcima Povjerenstva
i preporuke radi svladavanja različitih skretanja i lošeg rada.
'Mudraci' su ispunili svoju zadaću: njihovih 90 prijedloga svakako
su konstruktivni, ali su zato vrlo strog sud o načinu rada europskog
izvršnog tijela koje nije kadro da se reformira ni da se prilagodi
zadaćama koje mu nameću integracija i proširenje Unije, koje sve
manje poštuje osnovna pravila zdravog financijskog poslovanja i,
napokon, dopušta sve veći broj prijevara i nepravilnosti. U velikoj
se mjeri neizravno dovodi u pitanje nedostatak ugleda predsjednika
kojemu istječe mandat, Jacquesa Santera, u službama Povjerenstva.
No, sramota bačena na europsku upravu postavlja pitanje o
odgovornosti njezinih glavnih čelnika, počevši od glavnog tajnika
Povjerenstva Carla Trojana, ne oslobađajući od odgovornosti ni
vlade petnaestorice koje nisu bile spremne ispraviti sve očitije
nepravilnosti.
Odbor utvrđuje 'velik broj neispravnosti' u radu zajedničke uprave
koja želi 'dati prednost dužnostima koncepcije i pregovaranja, na
štetu upravljanja i nadzora koji se manje cijene. 'Uprava slijedi'
kao da je upozoravala uprava koja je mislila da je vizionarska,
umjesto upravna.' (...)
'Mudraci' žele da se imenuje 'neovisni europski povjerenik' koji bi
imao 'neograničene ovlasti' kada je riječ o kaznenim djelima koje
su počinili članovi i dužnosnici ustanova EU-a. U drugoj fazi
trebat će utemeljiti pravo 'jedinstveno i nedjeljivo europsko
tužiteljstvo' koje će biti zastupljeno u svakoj državi Unije.
Nije toliko riječ o promjeni statutarnog sustava, koliko o točnoj
provedbi pravila i načela, budući da bi sadašnji laksizam mogao
dovesti do 'ozbiljnih slabosti u ispunjavanju javne europske
dužnosti'. Isto tako, 'običaj da se otvaraju i čuvaju radna mjesta
koja nemaju prave zadaće, treba promatrati kao protivna ne samo
racionalnosti i djelotvornosti, već i načelu stjecanja svijesti o
odgovornosti'. U izvješću se ističe netransparentnost u odabiru
radnog osoblja i nutarnjeg promaknuća, kao i 'dosta teški propusti'
u imenovanju visokih dužnosnika. (...)
Neovisni stručnjaci na koncu nastoje na načelu osobne političke
odgovornosti povjerenika koja pada na predsjednika Povjerenstva.
On, kažu, 'mora imati ovlast da pojedinačno smjenjuje povjerenike,
da mijenja njihove ovlasti i donosi mjere glede sastava i ustroja
Povjerenstva koje su prema njegovu mišljenju potrebne radi jačanja
političke odgovornosti'", kaže se u napisu Laurenta Zecchinija.