IT-ID-intervencija-nemiri IT-9.IX.-LA STAMPA- PACIFISTI I INTERVENCIJA ITALIJALA STAMPA9. IX. 1999.Kada pacifist postane ratni huškač"Ponovno počinje? Da, možda opet počinje. Intervencionisti protiv neintervencionista, zagovornici
'humanitarne ovlaštenosti' protiv tumača političkog realizma, stjegonoše 'etičkog rata' protiv svećenika radikalnoga pacifizma. Umrijeti za Istočni Timor kao i za Kosovo, Indonezija kao Srbija, svim sredstvima zaustaviti ruku krvnika etničkog čišćenja ili pak ne dodavati užase užasima? Da, možda opet počinje. No s jednom novošću prema onom otprije nekoliko mjeseci kada su zrakoplovi NATO-a bombardirali beogradske mostove; sada se čini kao da pratimo gotovo okretanje uloga, s jučerašnjim pacifistima koji, paradoksalno, postaju današnji intervencionisti. I obratno, kako bi se poštovala simetrija podjele.Ima onih koji drže da Timor i Kosovo nisu ista stvar. Čitatelji 'Stampe' već znaju da je na stupcima ovih novina veleposlanik Boris Biancheri, svojedobno pristaša vojne intervencije na Kosovu, upozorio na improviziranje analogija, pozivajući se na tvrdi zakon realpolitike: 'kome je pri srcu zaštita ljudskih prava, ne može ne
ITALIJA
LA STAMPA
9. IX. 1999.
Kada pacifist postane ratni huškač
"Ponovno počinje? Da, možda opet počinje. Intervencionisti protiv
neintervencionista, zagovornici 'humanitarne ovlaštenosti'
protiv tumača političkog realizma, stjegonoše 'etičkog rata'
protiv svećenika radikalnoga pacifizma. Umrijeti za Istočni Timor
kao i za Kosovo, Indonezija kao Srbija, svim sredstvima zaustaviti
ruku krvnika etničkog čišćenja ili pak ne dodavati užase užasima?
Da, možda opet počinje. No s jednom novošću prema onom otprije
nekoliko mjeseci kada su zrakoplovi NATO-a bombardirali beogradske
mostove; sada se čini kao da pratimo gotovo okretanje uloga, s
jučerašnjim pacifistima koji, paradoksalno, postaju današnji
intervencionisti. I obratno, kako bi se poštovala simetrija
podjele.
Ima onih koji drže da Timor i Kosovo nisu ista stvar. Čitatelji
'Stampe' već znaju da je na stupcima ovih novina veleposlanik Boris
Biancheri, svojedobno pristaša vojne intervencije na Kosovu,
upozorio na improviziranje analogija, pozivajući se na tvrdi zakon
realpolitike: 'kome je pri srcu zaštita ljudskih prava, ne može ne
razumjeti da njih treba braniti intervenirajući silom kada je to
moguće, i u granicama mogućeg, ne upuštajući se u bilo kakav pothvat
ako se zna da ne može biti uspješan'. Problem je što je upravo
argument 'inteligentne' uporabe sile, prema Mauriziju Matteuzziju
iz 'Manifesta', primjer toga 'dvostrukog etičko-političkog
mjerila Zapada', na temelju kojega je jedna stvar 'humanitarna
katastrofa' Albanaca na Kosovu, vrijednih znatne vojne potpore
'zemaljskih moćnika', a druga su stvar pokolji nad stanovništvom
Istočnog Timora koje provode proindonezijske milicije; Zapad je
uvijek štitio 'svoga' Suharta.
To je strašna sumnja, za koju bi bilo loše da je zagovornici
'etičkog rata' na Kosovu bahato preskoče. Antonio Tabucchi, u listu
'Corriere della Sera', pita Kofija Annana: 'Ustanovili ste
međunarodne sudove za bivšu Jugoslaviju i Ruandu. Zašto UN nije
nikada osnovao međunarodni sud za genocid u Istočnom Timoru?'. Da,
zašto? Nastavlja Matteuzzi: 'Etičkim ratom u korist Kosova
humanitarni čelnici Zapada govorili su nam i ponavljali da se
Nepravda treba kazniti, Zlo zaustaviti, Čovječanstvo ne može
ostati ravnodušno. Niti će ikada više biti ravnodušno. Njihova
riječ'. Istina je, nije li se za nedjela Beograda kazalo 'nikada
više', nikada više nekažnjenih zločina protiv čovječanstva? Eto, u
Istočnom Timoru čine se zločini protiv čovječanstva. Što kažu
'humanitarni' čelnici? No, nameće se jedno pitanje 'Manifestu': da
li bi Zapad, kako bi održao riječ, trebao vojno intervenirati? Ako
treba intervenirati, gdje završavaju razlozi proturatnih načela,
koje su podupirali pacifisti protivni bombardiranju Beograda? A
kada bi pod možebitnim 'humanitarnim' bombardiranjima u Istočnom
Timoru poginule nedužne civilne žrtve, da li bi Michele Santoro
otišao tamo saslušati drugu stranu?
Zapletena stvar, splet etičkih pitanja, ali i političkih
neslaganja. Zašto je prema Tabucchiju, prema 'Manifestu', ali i
prema Micheleu Serri, razlog zašto Zapad ne voli previše govoriti o
Istočnom Timoru taj što ima nečistu savjest jer je branio krvnika
poput Suharta koji je u Indoneziji masakrirao stotine tisuće
komunista. 'Timor je udaljen, a njegova težnja za neovisnošću, zbog
povijesnih i zemljopisnih razloga, snosi krivnju što je snažno
marksistički obilježena', zaključuje Serra. Suprotno tumačenje
onog Antonija Soccija u 'Giornaleu': 'Tabucchi izbjegava
podsjetiti tko ubija i zašto. Možda je politički nepravilno kazati
da muslimani istrjebljuju katolike?'.
Ostaju apokaliptički razmjeri pokolja koji su, prema Noamu
Chomskom u 'Repubblici', sa svojih 250.000 ubijenih, po broju
žrtava 'razmjerno broju stanovnika, veći od holokausta'. Chomsky
je bio protiv rata na Kosovu (kao i Tabucchi i Matteuzzi); sada je za
rat u Istočnom Timoru. Maurizio Maggiani je u 'Stampi' napisao:
'Intervencijom na Kosovu počelo je novo doba, vjerovao sam u riječi
svojeg predsjednika vlade, jer bi inače bio nadjačan golemošću
alternativa. Neka danas održi svoju riječ'. Je li uistinu počelo
'novo doba'?" - piše Marcello Pacini.