US-YU-IQ-AKCIJE-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi-Ratovi US 2. IX. IHT HOAGLAND SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE2. IX. 1999.Nedovršeni američki ratovi - neuspjeh diplomacije"Tri mjeseca nakon što je zračni rat
NATO-a slomio ubilačku vladavinu na Kosovu, postalo je jasno da se Amerikanci približavaju globalnoj ulozi koju, kako govore ispitivačima javnog mišljenja i političarima, izbjegavaju, a radi se o ulozi svjetskog policajca", piše Jim Hoagland."Gorko razočaranje iz korejskoga rata oduzelo je vjerodostojnost 'policijskoj akciji' kao prihvatljivom izrazu za međunarodnu intervenciju. Danas nijedan američki predsjednik ne bi priznao da kreće u takav pothvat. No, današnji svijet rascjepkanih državnih ciljeva i velike neravnoteže moći ohrabruje policijske akcije za obnovu reda u susjedstvu.To samo po sebi ne bi smjelo biti znak za uzbunu. Brze, djelotvorne međunarodne policijske akcije koje mogu zaustaviti masovna ubojstva i pustošenja zasigurno su opravdane i potrebne. Kosovo je bilo u toj kategoriji.No, zabrinjavaju strateška nedosljednost, nedostatak iskrenosti i pad kreativne diplomacije koji prate uporabu američke vojne sile u
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
2. IX. 1999.
Nedovršeni američki ratovi - neuspjeh diplomacije
"Tri mjeseca nakon što je zračni rat NATO-a slomio ubilačku
vladavinu na Kosovu, postalo je jasno da se Amerikanci približavaju
globalnoj ulozi koju, kako govore ispitivačima javnog mišljenja i
političarima, izbjegavaju, a radi se o ulozi svjetskog policajca",
piše Jim Hoagland.
"Gorko razočaranje iz korejskoga rata oduzelo je vjerodostojnost
'policijskoj akciji' kao prihvatljivom izrazu za međunarodnu
intervenciju. Danas nijedan američki predsjednik ne bi priznao da
kreće u takav pothvat. No, današnji svijet rascjepkanih državnih
ciljeva i velike neravnoteže moći ohrabruje policijske akcije za
obnovu reda u susjedstvu.
To samo po sebi ne bi smjelo biti znak za uzbunu. Brze, djelotvorne
međunarodne policijske akcije koje mogu zaustaviti masovna
ubojstva i pustošenja zasigurno su opravdane i potrebne. Kosovo je
bilo u toj kategoriji.
No, zabrinjavaju strateška nedosljednost, nedostatak iskrenosti i
pad kreativne diplomacije koji prate uporabu američke vojne sile u
inozemstvu u policijske svrhe. Svi su ti trendovi očiti u zbrci koja
je uslijedila nakon kratkoga NATO-ova rata na Kosovu.
Snage NATO-a odlučile su ne mijenjati politički okvir u kojem je
kosovski rat započeo. Poput policajaca u obilasku, oni su
primjenjivali silu potrebnu da se zaustave ubojstva koja su u
tijeku i da se počinitelje otjera od žrtava.
Poput predsjednika Busha u Iraku, predsjednik Bill Clinton odlučio
je da se u Srbiji neće boriti do kraja. U prvim danima sukoba,
Clintonov savjetnik za državnu sigurnost Samuel (Sandy) Berger,
odlučno je rekao novinarima da neće biti nikakvog generala Douglasa
MacArthura koji u Beogradu poslije borbi uzima stvari u svoje
ruke.
Za Ameriku više ne dolazi u obzir da porazi, zauzme i ponovno stvori
društvo svojega vojnog protivnika, kao što je to general MacArthur
učinio u Japanu, natuknuo je Berger. Ograničeni ciljevi i sredstva
koja je Clinton dao bili su sve što bi javnost tolerirala, tj. sve
što je potrebno, kaže Berger.
Kao posljedica toga, postoji opasnost da će Clinton sada oponašati
Busha u Iraku i da će svom nasljedniku i svijetu dopustiti da
naslijedi problem slomljenog, ali i dalje prkosnoga totalitarnog
poretka, poput onoga koji je jedan američki predsjednik jednom
osudio kao utjelovljenje zla.
Nedovršeni rat karakteristična je značajka svjetske politike
devedesetih. To vrijedi i za Rusiju, ali u drukčijem obliku: kad je
Sovjetski Savez propao, i Bush i Clinton odlučili su poduprijeti
Kremlj, radije nego da traže potpunu pobjedu. Ta je odluka, kao i
odluka o intervenciji u Iraku i Srbiji, bila ispravna. No, politika
i diplomacija koji su uslijedili ne dosežu mudrost te odluke.
Odgovornosti i troškovi preuzimanja brige za gubitnika u sukobu
postali su prevelik rizik u izbornom računu američkih političara.
To vodi zbrci i nedosljednostima, uporabi gospodarskih sankcija da
se građane kazni jer nisu svrgnuli ranjene poretke i drugim
kompromisima povezanim s postavljanjem prema djelomično poraženim
neprijateljima. To se čini politički prihvatljivim u vrijeme kad
pažnja naroda traje kratko, a birači teže lagodnosti i bogatstvu.
Nezavršeni je rat udobniji. Zapadne vlade vojne policajce u
obilasku koriste kako bi držali stvari u miru (opetovani američki
zračni napadi na Irak, mirotvorci NATO-a na Kosovu) a istodobno se,
u nadi da će nešto iskrsnuti, ne žele pozabaviti političkim okvirom
koji je stvorio sukob.
Vlade NATO-a i dalje priznaju Miloševićev poredak kao zakonitu i
suverenu vlast na Kosovu, iako su se potrudile da se on tim
suverenitetom ne može služiti. Sjedinjene Države ista su
proturječna stajališta prihvatile i prema Sadamu Huseinu u vezi s
Kurdistanom, pred završetkom Zaljevskog rata, i još ih se drže.
To je neuspjeh i diplomacije i maštovitosti. Srbija bi ove zime
mogla otvrdnuti u tvrdokornu zbrku poput Iraka, ne pritisnu li
vlade NATO-a Miloševića da se povuče s vlasti. Možda bi trebalo
preispitati mogućnost dogovora koji Miloševiću jamči da neće biti
gonjen zbog ratnih zločina, a zauzvrat od njega traži odlazak u
progonstvo i nestanak njegova poretka, budući da ne postoji
alternativa poput MacArthura koja bi ga dovela pred sud.
Nije previše vjerojatno da bi George W. Bush, Bushov biološki sin, i
Al Gore, Clintonov politički sin, postupali drukčije na mjestu
novoga vrhovnog zapovjednika.
Njihovi bi ih suparnici trebali navesti da progovore o trendu u
državnoj sigurnosti - uporabi američkih snaga za međunarodne
policijske akcije."