US-DE-GB-ŠPIJUNAŽA-Špijunaža ŠV 2. IX. WEW: ŠPIJUNI POSEBNO VOLE ŠPIJUNIRATI VLASTITI NAROD ŠVICARSKADIE WELTWOCHE2. IX. 1999.Tko je prijatelj? Tko je neprijatelj?"Pripadnici obavještajnih služba često su pravi majstori za
prerušavanje. Neki od njih nose sunčane naočale čak i u mračnoj sobi u želji da se maskiraju ili da skrenu pozornost na sebe. U njihovom je zanatu izvjesna samo neizvjesnost. 'Kad pripadniku obavještajne službe miriši cvijeće, on se ogledava za lijesom', izjavio je bivši visoki ravnatelj CIA-e. Tko se iz dana u dan bavi informacijama i dezinformacijama, pričama i glasinama, postaje majstorom 'arte della simulazione' (glumačke vještine - op. prev.). Zato i lijes pristaje uz cvijeće. Sve je to jedno te isto. Kad obavještajci organiziraju novu obavještajnu vojsku, uvježbavaju igru lopova i žandara te podižu tajna skladišta oružja, dakle kad igraju uzbudljive muške igre, je li riječ o nevažnoj ili o zastrašujućoj stvari? Svi veliki obavještajni aparati, legendarna Central Intelligence Agency (CIA), koju agenti nazivaju tvornicom krastavaca, britanska inozemna obavještajna služba MI 6, čije vrhunsko osoblje ima dozvolu za ubijanje, i tradicionalno pomalo nezgrapna njemačka Savezna obavještajna služba (BND -
ŠVICARSKA
DIE WELTWOCHE
2. IX. 1999.
Tko je prijatelj? Tko je neprijatelj?
"Pripadnici obavještajnih služba često su pravi majstori za
prerušavanje. Neki od njih nose sunčane naočale čak i u mračnoj sobi
u želji da se maskiraju ili da skrenu pozornost na sebe. U njihovom
je zanatu izvjesna samo neizvjesnost. 'Kad pripadniku obavještajne
službe miriši cvijeće, on se ogledava za lijesom', izjavio je bivši
visoki ravnatelj CIA-e. Tko se iz dana u dan bavi informacijama i
dezinformacijama, pričama i glasinama, postaje majstorom 'arte
della simulazione' (glumačke vještine - op. prev.). Zato i lijes
pristaje uz cvijeće. Sve je to jedno te isto. Kad obavještajci
organiziraju novu obavještajnu vojsku, uvježbavaju igru lopova i
žandara te podižu tajna skladišta oružja, dakle kad igraju
uzbudljive muške igre, je li riječ o nevažnoj ili o zastrašujućoj
stvari? Svi veliki obavještajni aparati, legendarna Central
Intelligence Agency (CIA), koju agenti nazivaju tvornicom
krastavaca, britanska inozemna obavještajna služba MI 6, čije
vrhunsko osoblje ima dozvolu za ubijanje, i tradicionalno pomalo
nezgrapna njemačka Savezna obavještajna služba (BND -
Bundesnachrichtendienst - op. prev.) nalaze se u dubokoj krizi,
vezanoj uz smisao vlastitoga postojanja. Činjenica da nastupaju
samo u vidu kratica simptomatična je za njihov fantomski karakter i
za njihovu sjenovitu egzistenciju. Urušavanje Istoka oduzelo im je
voljenoga starog neprijatelja. Misija je završena. Kraj. Kraj?
Obavještajne službe očajnički tragaju za novim zadaćama.
Teroristi, krijumčari nuklearnoga naoružanja, perači novca i
trgovci drogom, jer netko mora biti neprijatelj. No, u srcima
obavještajnih aparata već se odavno ugnijezdila egzistencijalna
dvojba, a veliki dio njihovih trenutnih aktivnosti usmjeren je na
borbu protiv slutnje. Samo u Americi i dalje oko stotinu tisuća
pripadnika obavještajnih službi radi za oko 30 raznih i često
međusobno sukobljenih obavještajnih organizacija. Svi oni zajedno
troše godišnje oko 40 milijardi franaka. Protiv nagrizajuće sumnje
u smisao djelovanja bore se novcem. 'Trošim novac, dakle jesam' - to
je dokaz njihova postojanja. Javnost ne zamjera obavještajcima
zbog njihovih opsesija. Osoblje i scenarij izazivaju nesmanjenu
znatiželju. Špijunski trileri omiljeno su štivo, a njihova radnja
budi zanimanje. No, je li i zanimljiva?
'Općenito gledajući', špijuni su 'besposličari i paraziti koji
žive na račun poreznog obveznika', ustvrdio je nedavno talijanski
pisac Umberto Eco. Onome tko ih plaća isporučuju informacije, koje
su sami izvukli iz novina. Istražuju tako što svoja poslijepodneva
provode u javnim novinskim arhivima. Možda je i univerzalni učenjak
Eco izvukao tu istinu iz novina, ali ne postoji nijedan povijesni
događaj u kojemu proteklih godina određena obavještajna služba
nije odigrala odlučujuću ulogu.
Prije pet godina u Duesseldorfu je agent Rainer Rupp, s tajnim
imenom 'Topas', osuđen na 12 godina zatvora zato što je najtajnije
vojne tajne NATO-a prenosio na Istok. U Virginiji je iste godine
bivši CIA-in čovjek Aldrich H. Ames dobio doživotnu zatvorsku kaznu
zato što je, kao dvostruki špijun, gotovo sve važne tajne svoje
tvrtke odavao ruskome KGB-u. Izručio je 20 do 25 CIA-inih ljudi
Moskvi, što je za neke suradnike završilo kobno. Takav je postupak
bio krajnje grub, ali sve u svemu, nije posebno naškodio Zapadu ni
pomogao Istoku. 'Pobjeda' ili 'poraz' nemaju u tim krugovima svoje
izvorno, nego i njemu suprotno značenje. (Pritom valja napomenuti
da sve obavještajne službe žive od noćne more - da će postići
bombastične uspjehe o kojima će htjeti pričati, ali im to neće biti
dopušteno jer su takve stvari 'top secret').
George Tenet, ravnatelj CIA-e od ljeta 1997., upozorio je nakon
stupanja na dužnost da ne treba gledati unatrag: 'Želio bih
odvratiti naš pogled od prošlosti. Osvrtanje je opasna stvar'.
Ugled njegove 'tvrtke' uistinu je katastrofalno loš. CIA je
uspostavila diktature u srednjoj Americi, uzgajala teroriste na
Dalekom i Bliskom istoku, a mnogi bogataši koji su se uzdigli
krijumčarenjem droge postali su moćni i zahvaljujući svojim
odličnim kontaktima s CIA-om. Osim toga, desetljećima je posebni
odbor, 'Odbor za promjenu zdravstvenoga stanja', obavljao sasvim
uobičajene atentate.
Odmah po završetku Drugoga svjetskog rata u Italiji je pod vodstvom
Amerikanaca stvorena gusta mreža sumnjivih komandosa. Jedna od tih
subverzivnih organizacija bila je i tajna vojska 'Gladio', koja je
navodno imala više od deset tisuća članova i trebala je posegnuti za
oružjem u slučaju komunističkog ustanka. Neke od poslijeratnih
atentata u Italiji počinili su pripadnici te organizacije. Taj
skriveni, suprotstavljeni svijet, neka vrsta diktature unutar
demokracije, vrvi brojnim paleokonzervativnim obavještajcima.
U slučaju subverzivnih organizacija vrijedi, pomalo modificirana,
uzrečica francuskog pisca Henryja de Montherlanta: 'Bezgranično
povjerenje u zajedništvo svih ljudi velika je zabluda: ljudi
rijetko čine sve zlo koje su u stanju učiniti'. No, najkasnije nakon
melodrame, spletene oko račuovođe Dina Bellasija, jasno je
sljedeće: obavještajci su najopasniji u vlastitoj kući, tj. kad
rade svoj posao među prijateljima. Ne staju ni pred vratima
vlastitih kraljeva.
Primjerice, članove britanske kraljevske obitelji 'čuva'
britanska domaća obavještajna služba MI 5 - riječ je o uljepšanom
opisu aktivnosti špijunaže, koja ima dugu tradiciju. Godine 1936.,
kad je Edward VIII. oženio rastavljenu Amerikanku, britanska vlada
došla je na ideju o maskiranju špijuna u tjelohranitelje kako bi u
svakom trenutku bila obaviještena o kraljevim hirovima. U svakom
slučaju, stručnjaci tvrde da su snimke telefonskih razgovora s
dalekim inozemstvom, koje su prije nekoliko godina zabavljale
Britance, ali ne i pripadnike kraljevske obitelji, mogle nastati
samo uz pomoć MI 5. Prince Charles gukao je preko telefona s
Camillom, a ta se stvar zapravo nikoga nije ticala.
Tko je prijatelj, a tko neprijatelj? Granice između tih dviju
kategorija sve su zamagljenije. Amerikanci tradicionalno vole
surađivati s Britancima, a ne vole raditi s Nijemcima kad stvari
postanu ozbiljne. Mossad funkconira kao skretnica među velikim
obavještajnim službama. Njemačka zauzima treće mjesto u
elektroničkom izviđanju, iza SAD-a i Velike Britanije, ali u
usporedbi sa špijunima američkog obavještajnog carstva NSA
njemački su obavještajci obični radio-amateri. Zapadne
obavještajne službe ljubazne su jedne prema drugima, cijene
partnerstvo, ali ipak ne vjeruju jedna drugoj. To najviše vrijedi
za Amerikance. Čak i dugo nakon završetka Drugoga svjetskog rata,
oni se u Njemačkoj ponašaju kao da je riječ o njihovom dvorištu.
Usred Njemačke, u bavarskom Bad Aiblingu, smještena je upravna
centrala za brojne američke špijunske satelite, koji već odavno ne
izviđaju samo stanje na istoku. Nebeska tijela američkoga
podrijetla koja kruže u bliskoj orbiti usisavaju nad Njemačkom
golemu količinu elektronskih signala. Bad Aibling aktivira, putem
odgovarajućega koda, memoriju satelita i pretražuje nagomilane
telefonske razgovore, poruke telefaksom i računalni promet u
potrazi za uzbudljivim materijalom. Do 1995. spomenuta je centrala
imala status službenog objekta NSA. Nekoliko godina kasnije,
zapovjedništvo nad centralom preuzeo je, radi očuvanja privida,
pukovnik američkoga ratnog zrakoplovstva. Po procjenama njemačkih
sigurnosnih tijela, na tom golemom kompleksu radi 800
prisluškivača.
Amerikanci glume pobjedničku silu i ne žele s Nijemcima razmijeniti
podatke dobivene 'nevojnim izviđanjem'. BND nema građu iste
vrijednosti koju bi mogao ponuditi, glasi obrazloženje. No,
vjerojatno je stvar u tome da ne žele odati prijateljima što uistinu
traže. Ako su ispravne ocjene američkih stručnjaka za sigurnost,
Bad Aibling redovito špijunira europske koncerne u korist
američkih poduzeća.
Prije nekoliko godina koelnski Savezni ured za zaštitu ustava
razotkrio je špijuna prijateljske CIA-e. Špijun Peyton K.
Humphries djelovao je od sredine devedesetih godina u Bonnu pod
diplomatskom krinkom. Kao drugi tajnik američkog veleposlanstva
želio je ispitati ravnatelja jednog odjela u njemačkome
ministarstvu gospodarstva. Njemačka vlada nije mogla slijediti
uvriježeni običaj i zataškati slučaj pa je Humphries morao
napustiti zemlju. U Sjedinjenim Država povlačili su paralele s
izbacivanjem četiri američka špijuna 1995. iz Francuske.
Čak i u mračnim obavještajnim krugovima većina smatra da CIA ne bira
sredstva. Sredinom devedesetih godina otkriveno je da je CIA čak
tajno osnovala neku vrstu ministarstva kulture u sjeni. Špijuni su
imali urede u 35 zemalja, tiskali specijalizirane časopise i
uključivali pisce u svoj promidžbeni rat: Manes Sperber i George
Orwell, H. W. Auden i Bertrand Russel služili su na ovaj ili onaj
način CIA-i. Muzej suvremene umjetnosti i bostonski simfonijski
orkestar sponzorirale su organizacije koje su funkconirale kao
fasada CIA-e.
Neki umjetnici nisu ni slutili da su njihovi mecene zapravo
špijuni. Milijunima obavještajne službe 'tvrtka' je, između
ostalog, utemeljila 'Kongres za kulturnu slobodu', preplavivši
Zapad zapadnim parolama. Kulturni hladni rat ostavio je iza sebe
brojne tragove. Nakon što skladišta oružja odavno budu
ispražnjena, a igre lopova i žandara završene, ostat će ono što je
CIA na području kulture smatrala ispravnim i važnim. S druge
strane, valja reći sljedeće: ako je sve CIA, onda ništa nije CIA",
upozorava Hans Leyendecker, glavni urednik 'Sueddeutsche
Zeitunga' i stručnjak za afere i problematiku obavještajnih
služba.