US-ISTRAŽIVANJA VOA 29. VIII. ANKETIRANJA GLAS AMERIKE - VOA29. VIII. 1999.Istraživanje javnog mnijenja Sjedinjene su Države zemlja anketa, pogotovo posljednjih godina. Ponekad se čini da istraživanja javnog mnijenja 'pokrivaju'
gotovo sve teme: od toga tko je najomiljeniji pjevač, vjeruje li građanstvo u ljubav na prvi pogled, pa sve do toga tko će biti sljedeći predsjednik države. Ukratko, Amerikanci se služe anketama u raznim područjima života - od politike, gospodarstva pa do zabave. Međutim, kako javlja naš dopisnik Jan Ulland, u Europi je situacija znatno drugačija. "Prve suvremene ankete javnog raspoloženja pojavile su se tridesetih godina ovog stoljeća, kada je George Gallup želio saznati jesu li stanovnici jednog malog gradića u Iowi spremni podržati političku kandidaturu njegove majke, koja se natjecala za mjesto u lokalnoj upravi. Od tada, istraživanja javnog mnijenja postaju jedan od stožera američke političke scene. Kritičari ovog trenda tvrde da se otišlo predaleko. Robert Altschuler, profesor političkih znanosti na Sveučilištu New York, smatra da ankete često znaju blokirati inače popularne političke reforme. Kao primjer navodi pokušaj predsjednika Clintona 1994. godine da reformira
GLAS AMERIKE - VOA
29. VIII. 1999.
Istraživanje javnog mnijenja
Sjedinjene su Države zemlja anketa, pogotovo posljednjih godina.
Ponekad se čini da istraživanja javnog mnijenja 'pokrivaju' gotovo
sve teme: od toga tko je najomiljeniji pjevač, vjeruje li
građanstvo u ljubav na prvi pogled, pa sve do toga tko će biti
sljedeći predsjednik države. Ukratko, Amerikanci se služe anketama
u raznim područjima života - od politike, gospodarstva pa do
zabave. Međutim, kako javlja naš dopisnik Jan Ulland, u Europi je
situacija znatno drugačija.
"Prve suvremene ankete javnog raspoloženja pojavile su se
tridesetih godina ovog stoljeća, kada je George Gallup želio
saznati jesu li stanovnici jednog malog gradića u Iowi spremni
podržati političku kandidaturu njegove majke, koja se natjecala za
mjesto u lokalnoj upravi. Od tada, istraživanja javnog mnijenja
postaju jedan od stožera američke političke scene. Kritičari ovog
trenda tvrde da se otišlo predaleko. Robert Altschuler, profesor
političkih znanosti na Sveučilištu New York, smatra da ankete često
znaju blokirati inače popularne političke reforme. Kao primjer
navodi pokušaj predsjednika Clintona 1994. godine da reformira
američki zdravstveni sustav.
= Ankete daju priliku političarima da stvore dojam da se zalažu za
promjene, iako se u stvarnosti mnogi uopće za njih ne zalažu. Osim
toga, služeći se anketama, političari mogu prilično točno locirati
slabe strane protivnikovih prijedloga i efikasno ih napasti i
uništiti. Upravo se to dogodilo s Clintonovim prijedlogom za
reformu zdravstvenog sustava. Njegovi su protivnici pronašli u
planu nekoliko slabih točaka. Svoju su kritiku isključivo
koncentrirali na njih. Plan o reformi je propao, a zdravstveni
sustav nije reformiran.
Mnogi se Amerikanci često žale na prevelik broj anketa, koje
poprimaju ključnu ulogu na političkoj sceni. U zapadnoj Europi su
odlučili po tom pitanju i nešto poduzeti. Primjerice u Francuskoj
je zabranjeno objavljivati rezultate političkih anketa u
posljednjem tjednu izborne kampanje prije nacionalnih izbora.
Italija je to razdoblje produžila na čak 28 dana, dok Turska i
Luksemburg zabranjuju objavljivanje rezultata anketa čak trideset
dana prije izbora. Frank Brettschneider, profesor političkih
znanosti sa Sveučilišta Stuttgart, kaže da su takve mjere
preoštre.
= Radi se o pogrešnoj pretpostavci da bi građani trebali odlučivati
za koga će glasovati bez ikakva utjecaja izvana. To je vrlo naivna
pretpostavka. Osim toga, zabrana objavljivanja anketa neposredno
prije izbora nije u skladu s nizom građanskih prava: pravom na
slobodno objavljivanje ili pravom građana da budu informirani. U
stvari, takve zabrane štete demokratskom sustavu zemlje.
Bivši njemački predsjednik Richard von Weizsaecker je često
kritizirao njemačke političare zbog njihove ovisnosti o
istraživanjima javnog mnijenja. S druge strane, njemački
analitičari tvrde da je takav pristup izbornoj kampanji vrlo
koristan. Naime, socijaldemokrat Gerhard Schroeder je postao
kancelarom i zbog toga što se koristio tipično američkom izbornom
strategijom, koja se temelji na čestom i podrobnom anketiranju
biračkog tijela. Bez obzira na to, njemački političari uglavnom ne
ovise o istraživanjima javnog mnijenja kao što je to slučaj kod
njihovih američkih kolega - tvrdi Dieter Waltz, djelatnik
Instituta Emnid, jedne od najvećih njemačkih tvrtka za
istraživanje javnog mnijenja. On navodi i jedan primjer: vlada želi
smanjiti rast mirovina. To namjerava učiniti bez obzira na oštro
protivljenje građanstva, dokumentirano nizom anketa. Frank
Brettschneider tvrdi da česte političke ankete u zapadnoj Europi
pospješuju integracijske trendove. Jedan od primjera je tvrtka
Eurobarometar, koja ispituje javno mnijenje u svim državama
Europske unije.
= Eurobarometar je dobar primjer jer kontinuirano nastoji
ustanoviti koliko ljudi znaju o Europskoj uniji i što žele da ona za
njih učini. Kako se istraživanja rade gotovo stalno, postiže se
prilično uvjerljiva i temeljita slika o željama građana glede
europske budućnosti.
Takav optimizam glede uloge anketa u Sjedinjenim Državama prilično
je rijedak. Naime, političarima se često prigovara da su gotovo
ovisni o njima, te da će reći bilo što - ako za to nađu temelj u
najnovijem anketnom upitniku."
(VOA)