HR-KORUPCIJA NJ 19.VIII.-FR-BAKŠIŠ NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU19. VIII. 1999.Bakšiš je u Bosni dobrodošla dodatna zarada"Kriju se poput drumskih razbojnika uz rub ceste. Njihove plaće nisu dostatne da bi s njima prehranili malu
obitelj. Ako netko naiđe, brzo iskoče iz pozadine i mašu zloglasnom žuto-narančastom pločicom za zaustavljanje. Uvijek postoji neki razlog da se vozaču uzme nekoliko konvertibilnih maraka (KM). Policajac mjesečno zaradi mršavih 200 do 300 maraka, a kazna je dobrodošao dodatak.Budući da za izrečenu kaznu u pravilu ne postoji potvrda, novac nesmetano može nestati u džepu. Prije toga se, naravno, može pregovarati o točnoj visini kazne. Policajac na rubu ceste samo je najvidljiviji primjer i predstavnik 'vrha ledene sante'. A korupcija i podmitljivost nisu iznimka, nego dio sustava.Mješavina tradicije, nejasnog pravnog stanja i niskih plaća čini ljude neotpornima. Koncept uprave kao 'javne službe' još je uglavnom nepoznat. Bilo u doba dunavske monarhije, bilo u doba Titovog komunizma, oni koji su nešto htjeli od nekog službenika, morali su to razvidno pokazati.Nacionalističke stranke u poslijeratnoj Bosni samo nastavljaju tu
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
19. VIII. 1999.
Bakšiš je u Bosni dobrodošla dodatna zarada
"Kriju se poput drumskih razbojnika uz rub ceste. Njihove plaće
nisu dostatne da bi s njima prehranili malu obitelj. Ako netko
naiđe, brzo iskoče iz pozadine i mašu zloglasnom žuto-narančastom
pločicom za zaustavljanje. Uvijek postoji neki razlog da se vozaču
uzme nekoliko konvertibilnih maraka (KM). Policajac mjesečno
zaradi mršavih 200 do 300 maraka, a kazna je dobrodošao dodatak.
Budući da za izrečenu kaznu u pravilu ne postoji potvrda, novac
nesmetano može nestati u džepu. Prije toga se, naravno, može
pregovarati o točnoj visini kazne. Policajac na rubu ceste samo je
najvidljiviji primjer i predstavnik 'vrha ledene sante'. A
korupcija i podmitljivost nisu iznimka, nego dio sustava.
Mješavina tradicije, nejasnog pravnog stanja i niskih plaća čini
ljude neotpornima. Koncept uprave kao 'javne službe' još je
uglavnom nepoznat. Bilo u doba dunavske monarhije, bilo u doba
Titovog komunizma, oni koji su nešto htjeli od nekog službenika,
morali su to razvidno pokazati.
Nacionalističke stranke u poslijeratnoj Bosni samo nastavljaju tu
tradiciju, djelotvornu kočnicu samostalnoga gospodarskog uzleta.
Bez obzira na to je li riječ o humanitarnoj organizaciji ili o
inozemnom ulagaču, oni koji žele djelovati u Bosni suočeni su s
neprobojnim mnoštvom pravila i odredaba. A pravno stanje često je
proturječno ili nejasno.
Privatizacija još zapinje na počecima i imovni odnosi u vezi s
nekretninama ili nekoć samoupravnim pogonima nisu razjašnjeni. U
takvim okolnostima i posve obični poslovi mogu iznenada dospjeti na
loš glas kriminala.
Međunarodna krizna skupina (ICG), od vlade neovisna organizacija,
još je u proljeće u jednom izvješću opisala 'zašto u Bosni nitko ne
ulaže'. Bosanski zakoni i odredbe stvorili su strukturu koja bi na
Zapadu obične poslove kriminalizirala: 'U tom se ozračju
predstavnike vlasti, u zamjenu za novčani prilog, može navesti da
pogledaju u stranu'.
ICG je ispitao veći broj poslovnih ljudi koji djeluju u Bosni.
Nijedan od njih nije se susreo s nekim inspektorom ili službenikom
koji svoju plaću nije popravio 'bakšišem'. To može biti carinik,
tržišni inspektor ili čovjek iz zavoda za zdravstvo.
Humanitarne organizacije i državne organizacije nisu
zainteresirane za oglašavanje svojih gubitaka kod obnove na velika
zvona. Na posljetku, ni oni koji daju novac ne trebaju se skrivati.
Drukčije se ponašaju privatni ulagači, koji zbog birokratskih
zapreka svoje djelovanje u Bosni u pravilu ograničavaju na
istraživačku misiju. Drugi, ponešto duljeg daha, ipak su ubrzo
odustali. Privatna su ulaganja u Bosni i četiri godine poslije rata
zapravo nepostojeća. Volkswagen je, od ponovnog otvaranja
montažnih vrpca u Vogošći kraj Sarajeva, ugledna iznimka. Već i
simbolično ulaganje navodno je ostvareno tek pod velikim
političkim pritiskom.
Prva iskustva, rečeno je u izvješću ICG-a, potvrđuju sumnje u
poslovnost. I Volkswagen se mora boriti s poteškoćama. Carinici
sprječavaju uvoz automobilskih dijelova. Budući da postoje
problemi sa željezničkim prijevozom, uvoz nije mogao krenuti. Osim
toga, bosanske se vlasti nisu pridržavale sporazuma - da će svoj
automobilski park opremati isključivo domaćom proizvodnjom" - piše
Stephan Israel.