ZAGREB, 28. srpnja (Hina) - Nakon odbijanja jamstva Svjetske banke, nastavak izgradnje autoceste Zagreb-Goričan financirat će se kreditom od 350 milijuna njemačkih maraka dobivenih od dviju svjetski poznatih banaka - američke Goldman
Sachs i njemačke Deutsche Bank. Tim će se iznosom riješiti 225 milijuna maraka ranijeg kratkoročnog kredita, te sa 125 milijuna maraka nastaviti radovi na nekim dionicama, istaknuo je ministar pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec na današnjoj konferenciji za novinare.
ZAGREB, 28. srpnja (Hina) - Nakon odbijanja jamstva Svjetske banke,
nastavak izgradnje autoceste Zagreb-Goričan financirat će se
kreditom od 350 milijuna njemačkih maraka dobivenih od dviju
svjetski poznatih banaka - američke Goldman Sachs i njemačke
Deutsche Bank. Tim će se iznosom riješiti 225 milijuna maraka
ranijeg kratkoročnog kredita, te sa 125 milijuna maraka nastaviti
radovi na nekim dionicama, istaknuo je ministar pomorstva, prometa
i veza Željko Lužavec na današnjoj konferenciji za novinare. #L#
Opširno se osvrćući na objašnjenja Svjetske banke za odbijanje
davanja jamstva, Lužavec je kazao kako je točno da Hrvatska troši
više od europskog prosjeka za promet. Tako će, ističe, biti i idućih
godina jer su takve potrebe Hrvatske. Bez prometa se ne mogu
valorizirati vrijednosti Hrvatske kao turističke i prometne
zemlje, zbog oblika Hrvatske potrebno je više prometnica nego u
drugim zemljama, a Lužavec je upozorio i na naslijeđeno stanje
totalnog zaostajanja u cestama visoke razine.
Lužavec je pak odbacio teze o nerentabilnosti ceste Zagreb-
Goričan, iznoseći procjenu nezavisnog inženjera, koju je po
narudžbi Svjetske banke radila tvrtka Louis Berger, da bi stopa
povrata uloženog novca bila od 10,2 do 13,7 posto (dok predstavnici
Svjetske banke govore o stopi tek od oko osam posto).
Primjedbe Svjetske banke da Hrvatska premalo daje za održavanje, a
previše za gradnju novih cesta za Lužavca su netočne. Ove će se
godine za održavanje utrošiti 80 posto više sredstava nego prošle
godine, a od ukupno dva posto bruto domaćeg proizvoda izdvajanja za
ceste, strategijom prometnog razvitka koja će se uskoro uputiti
Saboru na drugo čitanje, predviđa se 69 posto sredstava izdvajati
za održavanje i rekonstrukcije, a 39 posto za gradnju novih cesta.
"Ti parametri praktično uvažavaju primjedbe Svjetske banke", kazao
je pomoćnik ministra za ceste i cestovni promet Željko Vivoda.
Čelnici Ministrastva ističu da će tako biti idućih desetak godina
dok se ne izgradi temeljna cestovna mreža Hrvatske (Strategijom se
do 2010. godine planira izgraditi 700 kilometara novih autocesta, a
Hrvatska sada ima oko 550 kilometara autocesta i brzih cesta).
Lužavec i Vivoda posebno ističu značaj ceste Zagreb-Goričan,
odnosno Rijeka-Zagreb-Goričan, označavajući je hrvatskim
prioritetom. Ta cesta povezuje Hrvatsku s tranzicijskim zemljama,
vodi na riječku luku, te na područje na kojemu je koncentrirano 60
do 70 posto hrvatskog turizma.
Na autocesti Zagreb-Goričan bilo je gotovo oko 60 posto koridora.
Kada se, ističe Lužavec, završe dionice do Brezničkog Huma ostaje
samo 23 kilometra dionica do Varaždina, na pravcu od 260 kilometara
ceste kojom bi se od mađarske granice za dva sata stiglo do Rijeke.
Kada smo sve to zatvorili nelogično je ne zatvoriti tih 23
kilometra, kazao je.
Kako se i prije pismene odluke Svjetske banke radilo na
alternativnom rješenju financiranja dobijen je kredit dviju
svjetskih banaka u iznosu 350 milijuna maraka. Time će se riješiti
tzv. mosni kredit od 225 milijuna maraka (talijanske banke Medio
Credito Centrale), te sa 125 milijuna do kraja ove godine završiti
gradnja dionica Ivanja Reka-Popovec i Komin-Breznički Hum, a u
jesen započeti izgradnja dionica Breznički Hum-Varaždin.
Čelnici Ministarstva ostaju kod roka kraj 2000., početak 2001. za
završetak te autoceste čiji su koncesionari Transeuropska
autocesta i talijanski Astaldi. Opovrgnuli su i neke novinske
natpise da Astaldi traži 200 milijuna maraka odštete jer nije mogao
početi radove na novoj dionici.
Lužavec je kazao da dugovanja izvođačima radova iznose 120 milijuna
kuna s različitim rokovima plaćanja. Pritom objašnjava da toga
dugovanja ne bi bilo kada bi se mogao dobiti povrat PDV-a u iznosu od
oko 30 milijuna maraka. Stoga je i osnovana nova tvrtka "Hrvatski
graditelj" koja će moći dobiti povrat pretporeza, jer to do sada
nije mogla Hrvatska uprava za ceste koja nema status poduzeća,
objasnili su čelnici Ministarstva.
Ukupna vrijednost investicije autoceste Zagreb-Goričan, dužine 96
kilometara, je 830 milijuna njemačkih maraka. Do sada su završene
dionice Goričan-Varaždin (33 kilometra), do kraja godine u
potpunosti bi trebale biti završene i sve dionice od Ivanja Reke do
Brezničkog Huma (40,5 kilometara). Izgraditi treba još dionice
Breznički Hum-Varaždin (23 kilometra), a vrijednost tih dionica
procjenjuje se na 334 milijuna njemačkih maraka.
(Hina) bn ds