E-YU-INTEGRACIJE-Diplomacija-Ratovi FR MONDE 25.7.ŠIRENJE EU POSLIJE KOS. FRANCUSKALE MONDE25. VII. 1999.Širenje Europe poslije Kosova"Nakon trenutka oklijevanja, čelnici Europske unije odlučili su nastaviti kao da se ništa nije
dogodilo. Rat na Kosovu i sav metež koji je donio na to područje, žrtve na koje su bili osuđeni siromašni i krhki jugoslavenski susjedi, slabosti koje je otkrio u zapadnoj strategiji za cijeli kontinent, neće donijeti nikakvu promjenu: procedure za proširenje Europske unije, koje su počele poslije dugogodišnjega čekanja i koje su pokrenute u ožujku 1998., neće biti promijenjene. Potvrđeni su 'kopenhagenski kriteriji', stvarni nacrt širenja. Neće biti 'bonusa', kako je rekao Guenter Verheugen, bivši njemački ministar europskih poslova i novi povjerenek u Bruxellesu koji će u ekipi Romana Prodija biti zadužen za širenje. Nema, znači, bonusa ni za države s najvažnijim strateškim položajem, niti za one posebno ugrožene.Europljani (oni zapadni) ne mogu se, ipak, praviti da se ništa nije dogodilo. Sukob na Kosovu pokazao je da je gospodarska i politička integracija kontinenta neprestano ugrožena ako ostane previše okrenuta samoj sebi. A navodi i na pitanje je li razborito pomoći
FRANCUSKA
LE MONDE
25. VII. 1999.
Širenje Europe poslije Kosova
"Nakon trenutka oklijevanja, čelnici Europske unije odlučili su
nastaviti kao da se ništa nije dogodilo. Rat na Kosovu i sav metež
koji je donio na to područje, žrtve na koje su bili osuđeni
siromašni i krhki jugoslavenski susjedi, slabosti koje je otkrio u
zapadnoj strategiji za cijeli kontinent, neće donijeti nikakvu
promjenu: procedure za proširenje Europske unije, koje su počele
poslije dugogodišnjega čekanja i koje su pokrenute u ožujku 1998.,
neće biti promijenjene. Potvrđeni su 'kopenhagenski kriteriji',
stvarni nacrt širenja. Neće biti 'bonusa', kako je rekao Guenter
Verheugen, bivši njemački ministar europskih poslova i novi
povjerenek u Bruxellesu koji će u ekipi Romana Prodija biti zadužen
za širenje. Nema, znači, bonusa ni za države s najvažnijim
strateškim položajem, niti za one posebno ugrožene.
Europljani (oni zapadni) ne mogu se, ipak, praviti da se ništa nije
dogodilo. Sukob na Kosovu pokazao je da je gospodarska i politička
integracija kontinenta neprestano ugrožena ako ostane previše
okrenuta samoj sebi. A navodi i na pitanje je li razborito pomoći
najprije najbogatijim bivšim socijalističkim zemljama,
zanemarujući najzaostalije koje kreću prema reformama. Bronislaw
Geremek, poljski ministar vanjskih poslova, naglasio je na
nedavnoj konferenciji koju je u Varšavi organizirala Zaklada
Bertelsmann na inicijativu predsjednika Krasniewskoga: 'Rat na
Kosovu obvezuje Europsku uniju da ponovno razmisli o svojoj
politici prema cijelom kontinentu.'
Dosad su odluke - koje ne moraju biti nove crte diobe koje će
zamijeniti željezni zastor - bile teorijski prilično jasne. Oko
središnje jezgre koju čine članovi Europske unije, opisuju se tri
koncentrična kruga. Prvi čine pridružene države, kandidati za
prijam. Drugi države koje bi jednoga dana mogle postati
kandidatima.
A treći susjedne zemlje s kojima bi se morala pojačati suradnja, ali
koje nemaju razumnu perspektivu da se priključe Uniji u predviđenom
roku (to je posebno slučaj Rusije).
Kad su 1998. službeno počeli pregovori o širenju prema Istoku, u
prvi su krug uvedene nijanse, a između prvoga i drugoga izgrađeni su
mostovi. Kandidati su podijeljeni u dvije skupine: one s kojima
pregovori počinju odmah (Estonija, Mađarska, Poljska, Republika
Češka, Slovenija i Cipar) i one od kojih se tražio popravni.
Podrazumijevalo se da dobri učenici u svakom trenutku mogu prijeći
iz druge u prvu skupinu. Najmanje tri zemlje (Slovačka, Litva i
Latvija) iskoristit će to pravo potkraj godine na sastanku
Europskoga vijeća u Helsinkiju. (...)
"Sve te odluke, koliko god suptilne bile, ipak nisu mogle omogućiti
odgovor na novi izazov rata na Kosovu i njegove posljedice.
Bugarska i Rumunjska nedvojbeno su bile u drugoj skupini kandidata
za ulazak u Uniju, jako daleko od prijama, ali ni Makedonija ni
Albanija, a da ne govorimo o zemljama bivše Jugoslavije (osim
Slovenije, koja je poseban slučaj), nisu ozbiljno dolazile u obzir
u institucionalnim i financijskim temeljima koje su razradili
Europljani.
EU nije bila iznimka. Strategija širenja Atlantskoga saveza
slijedila je istu crtu: integrirane su prve istočne zemlje koje su
bile najnaprednije, ali istodobno i najmanje ugrožene. Ni
Partnerstvo za mir koje je 1991. osmislio NATO nije odgovorilo na
novu situaciju. Sastanak Atlantskoga saveza u Washingtonu stvorio
je novi Savjetodavni forum jugoistočne Europe koji ne briše
sljedeći paradoks: na Balkanu NATO je vojno prisutan u zemljama
koje imaju najmanje izglede za skori prijam (u Makedoniji, Albaniji
i Bosni), a nema ga u dvije zemlje (Bugarskoj i Rumunjskoj) koje su
na popisu kandidata i koje su pokazale svoju atlantsku revnost
tijekom rata na Kosovu!
Najmanje dvije misli moraju pokrenuti reviziju politike širenja.
Prva je moralna: iako Europska unija ne bi smjela biti dobrotvorna
udruga, ona ima dug prema zemljama kojima su se Zapadnjaci
poslužili kao nosačima zrakoplova i u kojima je rat sputao već
ionako nestabilan razvoj. Druga je strateška: danas kao i jučer,
stabilnost na Balkanu je preduvjet stabilnosti u Europi.
Osmišljavanje Europe u kojoj primanje u EU, takvo kakvo je
zamišljeno, ne bi bilo jedina mogućnost, pitanje je novca, ali i
političke mašte. Mogli bi se osmisliti različiti načini
integracije u kojima kriteriji gospodarskoga razvoja ne bi bili
jedina odrednica. Svima onima koji razmišljaju o konfiguraciji
Europe poslije rata (na Kosovu), jasno je da ne možemo nastaviti kao
prije. Ali nitko ne zna kako uzeti u obzir novu situaciju a da se ne
uništi ono što je postignuto. Kosovo je pogoršalo dvojbu svih
prijašnjih širenja", piše Daniel Vernet.