US-BA-SUCI-ANALIZE-Organizacije/savezi-Sudovi-Politika VOA-SUDSTVO U BIH-18-7 BRITANSKI RADIO - BBC18. VII. 1999.Neovisno sudstvo u BiH - izvješće Međunarodne grupe za krize. Prilog Bojana Klime."Jedan od najtežih problema s kojima se
susreću zemlje u tranziciji jest postizanje neovisnosti sudstva. U komunističkim zemljama sudovi su ovisili o politici. Međunarodna grupa za krize nedavno je objavila uvodno izvješće o situaciju u b-h sudstvu koje je izradila pod pokroviteljstvom Europskoga povjerenstva. Međunarodna grupa za krize smatra da u oba b-h entiteta politika ima odveć velik utjecaj na sudstvo zbog toga što ne postoje jake središnje sudske ustanove. Primjerice, u Federaciji BiH zakonske su odredbe o ustroju vrhovnoga suda manjkave pa lokalni, kantonalni sudovi u područjima gdje su Hrvati u većini često odbijaju provestio njegove odluke ili pak niječu njegovu mjerodavnost. Slabost središnjih sudskih vlasti, kao i uske ovlasti javnih tužitelja dovode do toga da vladajuće stranke na lokalnoj razini vrlo lako uspostavljaju politički utjecaj u sudstvu, navodi se u izvješću međunarodne grupe za krize. Materijalni i profesionalni položaj sudaca ovisi u velikoj mjeri o vladajućim nacionalističkim strankama. Zbog činjenice da je
BRITANSKI RADIO - BBC
18. VII. 1999.
Neovisno sudstvo u BiH - izvješće Međunarodne grupe za krize.
Prilog Bojana Klime.
"Jedan od najtežih problema s kojima se susreću zemlje u tranziciji
jest postizanje neovisnosti sudstva. U komunističkim zemljama
sudovi su ovisili o politici. Međunarodna grupa za krize nedavno je
objavila uvodno izvješće o situaciju u b-h sudstvu koje je izradila
pod pokroviteljstvom Europskoga povjerenstva.
Međunarodna grupa za krize smatra da u oba b-h entiteta politika ima
odveć velik utjecaj na sudstvo zbog toga što ne postoje jake
središnje sudske ustanove. Primjerice, u Federaciji BiH zakonske
su odredbe o ustroju vrhovnoga suda manjkave pa lokalni, kantonalni
sudovi u područjima gdje su Hrvati u većini često odbijaju
provestio njegove odluke ili pak niječu njegovu mjerodavnost.
Slabost središnjih sudskih vlasti, kao i uske ovlasti javnih
tužitelja dovode do toga da vladajuće stranke na lokalnoj razini
vrlo lako uspostavljaju politički utjecaj u sudstvu, navodi se u
izvješću međunarodne grupe za krize.
Materijalni i profesionalni položaj sudaca ovisi u velikoj mjeri o
vladajućim nacionalističkim strankama. Zbog činjenice da je
prijeratnih sudaca sve manje, sudstvo je danas jednonacionalno,
neiskusno i slabo plaćeno, a suci se imenuju po nacionalnom,
odnosno političkom kriteriju, primjećuje Međunarodna grupa za
krize. Kao ustanove, sudovi su slabo opremljeni. Primjerice, u RS
85 posto općinskih sudova nema fotokopirne strojeve i osobna
računala, a 46 posto ih nema niti faks. Mnogi suci slučajeve moraju
razmatrati u svojim uredima umjesto u sudnicama, a mnogi od
općinskih sudova nemaju sredstva za plaćanje struje ili grijanja.
Međunarodna grupa za krize tvrdi da je u BiH jednostranački sustav
zamijenjen višestranačkim koji se, međutim, prema sudstvu odnosi
kao i prošli, komunistički režim. Politika je, naime, povezana s
organiziranim kriminalom. Prevladava korupcija, a od sudova se
očekuje da ignoriraju kršenje zakona od strane svima znanih
kriminalaca ili pak onih koji su na vlasti, navodi se u izvješću.
Evo i primjera. Hazim Vikalo je zbog korupcije smijenjen s funkcije
guvernera Tuzlansko-podrinjskog kantona, ali mu do danas nije
suđeno. Glede zastrašivanja sudaca navodi se primjer iz zapadnog
dijela Mostara od prije nekoliko godina. Na suđenju optuženom za
ubojstvo nekoliko osoba, svih po nacionalnosti Hrvata, bili su
nazočni Mladen Naletilić Tuta i Vinko Martinović Štela. Navodno,
kako bi provjerili je li suđenje pravedno. Suđenju je predsjedao
sudac iz srednje Bosne, jer iz razloga osobne sigurnosti nije mogao
biti imenovan lokalni sudac. Prestrašeni sudac je izrekao
oslobađajuću presudu. Radilo se, inače, o jednom od prvih
optuženika koje je u svojim optužnicama imenovao Haaški tribunal.
Međunarodna grupa za krize na kraju preporučuje nekoliko mjera koje
bi vodile do neovisnijeg sudstva. Prvo, ukinuti ovlasti
kantonalnih i općinskih organa da imenuju, odnosno, smjenjuju
suce. Tu ovlast trebala bi dobiti sudska povjerenstva zakonodavnih
tijela dvaju entitete, a na prijedlog povjerenstava koja bi
postojala na razini države. Drugo, entitetski bi parlamenti
trebali donijeti jasne odluke o financiranju sudstva. Međunarodna
bi zajednica pomogla u rješavanju materijalnih pitanja. Ta bi se
pomoć dodjeljivala jedino sudovima koji na kadrovskom planu
postignu određen stupanj višenacionalnosti. Treće, treba ojačati
ustanovu savezog tužitelja koji bi trebao imati veće ovlasti od
kantonalnih tužitelja. Četvrto, treba smijeniti korumpirane suce
te političke djelatnike koji se miješaju u rad sudstva. U zaključku
izvješća Međunarodne grupe za krize kaže se da se neke od ovih mjera
već uvode u BiH. No, lokalne vlasti im se opiru. To je šteta,
nastavlja se u izvješću, jer bez neovisnog sudstva BiH neće postati
stabilno demokratsko društvo u kojem zakon štiti građane. Bez te
demokratske stabilnosti, zemlja neće postati moderna europska
država. Nacionalna getoizacija u sferi politike sprječava razvoj
BiH, a nacionalna getoizacija u sudstvu jedan je od najvećih
problema".
(VOA)