CH-ORGANIZACIJE-SKUPOVI-TRGOVINA-Organizacije/savezi-Trgovina ŠV 17.7.NZZ:NU PROTIV GLOBALIZACIJE-WTO ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG17. VII. 1999.Hoće li nevladine udruge diktirati pravila u svjetskoj trgovini?"Na internetskoj
stranici Svjetske trgovinske organizacije možete pročitati sljedeće: nevladine udruge (non-governmental organizations, NGO) koje žele sudjelovati na trećoj ministarskoj konferenciji WTO, sazvanoj od 30. studenog do 3. prosinca u Seattleu, moraju podnijeti zahtjev za dodjelom akreditacije prije 16. kolovoza. Pristup će dobiti samo one nevladine udruge, koje se dokazano bave temama relevantnima za WTO, istaknuto je u nastavku. Valjana je pretpostavka da će mnoge udruge htjeti sudjelovati na tom skupu. Naime, na summitu WTO trebao bi biti označen početak devetog kruga razgovora o svjetskoj trgovini - trebala bi biti utvrđena područja koja će biti predmet pregovora.Dobiju li nevladine udruge mogućnost pristupa kako bi - poput predstavnika medija - pratile i promatrale zbivanja na licu mjesta, njihovoj akreditaciji ne bi se baš imalo što prigovoriti. No, nevladine udruge drugačije tumače svoju ulogu. One žele utjecati na događaje, biti nazočne za pregovaračkim stolom, dakle sudjelovati u razgovorima i u procesu donošenja odluka. Kao i na prvoj
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
17. VII. 1999.
Hoće li nevladine udruge diktirati pravila u svjetskoj trgovini?
"Na internetskoj stranici Svjetske trgovinske organizacije možete
pročitati sljedeće: nevladine udruge (non-governmental
organizations, NGO) koje žele sudjelovati na trećoj ministarskoj
konferenciji WTO, sazvanoj od 30. studenog do 3. prosinca u
Seattleu, moraju podnijeti zahtjev za dodjelom akreditacije prije
16. kolovoza. Pristup će dobiti samo one nevladine udruge, koje se
dokazano bave temama relevantnima za WTO, istaknuto je u nastavku.
Valjana je pretpostavka da će mnoge udruge htjeti sudjelovati na
tom skupu. Naime, na summitu WTO trebao bi biti označen početak
devetog kruga razgovora o svjetskoj trgovini - trebala bi biti
utvrđena područja koja će biti predmet pregovora.
Dobiju li nevladine udruge mogućnost pristupa kako bi - poput
predstavnika medija - pratile i promatrale zbivanja na licu mjesta,
njihovoj akreditaciji ne bi se baš imalo što prigovoriti. No,
nevladine udruge drugačije tumače svoju ulogu. One žele utjecati na
događaje, biti nazočne za pregovaračkim stolom, dakle sudjelovati
u razgovorima i u procesu donošenja odluka. Kao i na prvoj
ministarskoj konferenciji WTO, održanoj 1996., nevladine udruge
žele i u Seattleu biti nazočne u najmanju ruku u plenarnim
sjednicama. U državama poput SAD, Danske, Norveške ili Nizozemske,
vlast i utjecaj raznovrsnih nevladinih udruga toliko su veliki da
vlade ne mogu potpuno odoljeti njihovu pritisku. Primjerice,
povodom 50. rođendana Općeg carinskog i trgovinskog sporazuma
(Gatt) predsjednik Clinton pozvao je WTO 'da otvori vrata
sudjelovanju javnosti'.
Veliki interes nevladinih udruga za rad WTO možda na prvi pogled
iznenađuje budući da je to tijelo u prvom redu zaokupljeno
ukidanjem trgovinskih zapreka u smjeru slobodne trgovine. Rad
trgovinske diplomacije u Ženevi uistinu je bio gotovo neprimijećen
sve dok je glavni cilj bilo ukidanje granica. Radikalna promjena
nastupila je najkasnije nakon prijelaza s Gatt-a na WTO. Urugvajski
skup i premještanje naglaska s mjera liberalizacije na granici na
mjere liberalizacije unutar granica radi prilagodbe
multilateralnih odredba uznapredovalom procesu globalizacije,
suzili su nacionalnu autonomiju članica WTO - točnije rečeno,
suzili su njihov diskrecijski manevarski prostor u određenim
područjima. U tom kontekstu valja se prisjetiti samo
multilateralne discipline u sustavu javnih nabava. Stoga daljnji
razvoj multilateralnih pravila sve više postaje političkim
pitanjem, što pak nudi navladinim udrugama (i ostalim interesnim
skupinama) mogućnost instrumentalizacije trgovinske politike za
vlastite ciljeve. Takvu tendenciju očituju, primjerice, zahtjev za
međunarodnim ekološkim, socijalnim i potrošačkim standardima.
Pokušaji nevladinih udruga da iskoriste svoj utjecaj na vlade
potpuno je legitiman - bar u pluralističkom društvu: lobiranje je
sastavni dio demokratske svakodnevice. No, iz više je razloga
nelegitiman zahtjev za sudjelovanjem u pregovorima u okviru WTO.
Prvo, ta organizacija utemeljena je na međunarodnopravnom
sporazumu, koji su sklopile vlade. Samo one snose odgovornost za
funkcioniranje i daljnji razvoj režima svjetske trgovine i samo su
one ovlaštene zastupati interese svojih zemalja. Nevladine udruge
nemaju takvo ovlaštenje. Niti su demokratski izabrane, niti se mogu
pozvati na argument da u neku ruku djeluju u ime naroda samo zato što
ne zastupaju uske ekonomske interese kao što to čine sindikati ili
udruženja industrijalaca. Ne mogu čak ustvrditi ni da govore u ime
onih skupina koje navodno zastupaju: ne može se reći da baš svi
potrošači u Švicarskoj drže da njihove interese štiti Zaklada za
zaštitu potrošača (...)
Drugo, nevladine udruge ne snose odgovornost ni za svoje
djelatnosti, koje obično oblikuju maksimalno medijski djelotvorno
kako bi utjecale na javnost odnosno politiku. Tu tvrdnju dojmljivo
ilustrira sukob tvrtke Shell i Greenpeacea 1995. oko 'ispravnog'
načina uklanjanja naftne platforme 'Brent Spar'. Zaštitnici
okoliša uspjeli su uz pomoć opsežnih međunarodnih prosvjeda i
bojkota Shellovih benzinskih crpka inicirati odustajanje od
potapanja platforme u sjevernom Atlantiku. Kasnije je Greenpeace
bio prisiljen tiho priznati da je pogriješio i nametnuo pogrešno
rješenje. I to je bilo sve. Štetu diktata koji su izgradili
zaštitnici okoliša snosio je i snosi Shell i, na kraju krajeva, sam
potrošač.
Treće, konkurencija vlada i među nevladinim udrugama. Primjerice,
u svim zapadnim industrijskim državama postoji puno skupina,
djelatnih na području razvojne politike. Kojima od njih treba
otvoriti vrata - da se poslužimo Clintonovim riječima? Onima koji
imaju najviše članova? Onima koji posebno spretno privlače
pozornost medija? Ili onima koji na svom području postavljaju
najradikalnije zahtjeve? U svakom slučaju, WTO-ovi kriteriji
selekcije za skup u Seattleu ponešto su prejednostavni. Činjenica
da se određena nevladina udruga bavi problematikom vezanom za WTO
nije uvjerljiva i stoga nije dobar kriterij.
Sigurno je samo da utjecaj nevladinih udruga - bilo izravan ili
neizravan - zasigurno neće olakšati savjetovanja i pregovore na
ministarskoj konfenciji u Seattleu. Naime, koliko god heterogeni
bili ciljevi tih udruga, većina njih slaže se u stajalištu da je
globalizacija više prijetnja nego prigoda - i to za zemlje, branše i
radnike. Stoga taj proces, za koji je pojednostavljeno odgovornim
proglašen WTO, treba zakočiti, možda čak i zaustaviti. Već kruži
dosjetka da kratica 'NGO' označava 'no-go', budući da je cilj
nevladinih udruga navodno konzervacija statusa quo na kulturnom,
gospodarskom i socijalnom području.
Posrijedi nisu tek prazne tvrdnje. Prošle je godine niz nevladinih
udruga dao na ogled svoju vještinu sprječavanja liberalizacijskih
procesa. Ujedinjenim snagama pridonijele su propasti planiranog
sporazuma o ulaganju (Multilateral Agreement on Investment - MAI) u
okviru Organizacije za gospodarski razvoj i suradnju (OECD).
Oboružan znanjem dobrog poznavatelja prilika, bivši glavni
ekonomist OECD-a, Britanac David Henderson, podrobno je u
zanimljivom uratku 'The MAI Affair. A Story and its Lessons' (MAI:
priča i njezine pouke) opisao način djelovanja nevladinih udruga,
koji se uglavnom sastojao od tvrdnje da članice OECD-a žele
sklopiti sporazum takoreći daleko od očiju javnosti jer bi on
navodno rezultirao podvrgavanjem članica-potpisnica diktatu
multinacionalnih poduzeća.
Suočene s nadasve djelotvornom, međunarodno orkestriranom
kampanjom, neke su se vlade uplašile, donijevši na kraju odluku o
povlačenju. Takav rasplet zaslužuje žaljenje - posebno zato što je
cilj MAI-a bio ravnopravan tretman domaćih i inozemnih ulagača na
području koje pokriva OECD - drugim riječima, sprječavanje državne
samovolje u odnosu prema 'stranom' kapitalu - i stvaranje
slobodnog, liberalnog ustrojstva. Ta je prilika proigrana.
Iskustva s OECD-om upućuju na zaključak da aktualni krug razgovora
u WTO 'na pragu novog tisućljeća' vjerojatno neće uroditi nikakvim
napretkom.
No, ta iskustva također pokazuju da predstojeći krug
multilateralnih razgovora o daljnjoj liberalizaciji svjetskog
trgovinskog ustroja može biti okrunjen uspjehom samo ako
međunarodna trgovinska diplomacija ne dopusti nevladinim udrugama
da je na razini argumenata potisne u defenzivu. Zato je prije i za
vrijeme novog kruga pregovora o svjetskom trgovinskom ustroju
potrebna što opsežnija i transparentnija informativna politika.
Smatraju li pak vlade da će svoj cilj ostvariti aktivnim
uključivanjem nevladinih udruga i istodobno zabilježiti bodove na
unutarnjopolitičkoj pozornici, vjerojatno ih čeka ružno
otrježnjenje", zaključuje Reinhold Gemperle.