DE-GOSPODARSTVO-RAST-KONKURENTNOST-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Gospodarski pokazatelji NJ 14. VII. SZ: RANG NJEM. TVRTKI NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG14. VII. 1999.Analiza: konkurentnost"Nijemci dodatno zaostaju u međunarodnoj
konkurenciji - rezultat najnovijeg izvješća Svjetskoga gospodarskog foruma poklapa se s percepcijom brojnih njemačkih građana: plaće i porezi su previsoki, država previše troma, a socijalnu državu nije moguće financirati. Dakle, površno gledano, valjalo je očekivati da će njemačka privreda nazadovati na listi konkurentnosti ali pozornost privlači činjenica da Njemačka u mikroekonomskoj sferi postiže bitno bolje rezultate nego u sferi makroekonomije. Općenito gledano, mikroekonomska sfera obuhvaća privredno okružje i sposobnost poduzeća da se njime služe. Stvarni njemački teret jest makroekonomija, dakle porezi, subvencije i socijalna izdvajanja, a autori drže da je uzrok tom problemu 'diskontinuitet njemačkog ujedinjenja'. Ta veza postaje još jasnija kada razmotrimo inovacijsku snagu privrede. Harvardski profesor Michael Porter utvrdio je za potrebe izvješća 'inovacijski indeks', koji bi trebao omogućiti mjerenje sposobnosti za privrednu obnovu. Navedeni indeks obuhvaća čimbenike poput broja zaposlenih u sferi
i pokazatelji
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
14. VII. 1999.
Analiza: konkurentnost
"Nijemci dodatno zaostaju u međunarodnoj konkurenciji - rezultat
najnovijeg izvješća Svjetskoga gospodarskog foruma poklapa se s
percepcijom brojnih njemačkih građana: plaće i porezi su
previsoki, država previše troma, a socijalnu državu nije moguće
financirati. Dakle, površno gledano, valjalo je očekivati da će
njemačka privreda nazadovati na listi konkurentnosti ali pozornost
privlači činjenica da Njemačka u mikroekonomskoj sferi postiže
bitno bolje rezultate nego u sferi makroekonomije. Općenito
gledano, mikroekonomska sfera obuhvaća privredno okružje i
sposobnost poduzeća da se njime služe. Stvarni njemački teret jest
makroekonomija, dakle porezi, subvencije i socijalna izdvajanja, a
autori drže da je uzrok tom problemu 'diskontinuitet njemačkog
ujedinjenja'. Ta veza postaje još jasnija kada razmotrimo
inovacijsku snagu privrede. Harvardski profesor Michael Porter
utvrdio je za potrebe izvješća 'inovacijski indeks', koji bi trebao
omogućiti mjerenje sposobnosti za privrednu obnovu. Navedeni
indeks obuhvaća čimbenike poput broja zaposlenih u sferi
istraživanja i razvoja, izdvajanja za više stupnjeve obrazovanja i
ulaganja u istraživanje i razvoj. Po tom indeksu Njemačka zauzima
peto mjesto na svjetskog rang-listi - nakon Sjedinjenih Država,
Švicarske, Japana, Švedske, a ispred Danske i Francuske. Dakle, i u
toj su točki Nijemci zauzeli bolju poziciju nego na općenitoj rang-
listi.
Doduše, narušena je i njemačka inovacijska snaga. Porter piše:
'Zbog povoljnih promjena u regulativnoj politici i stope ulaganja u
prosvjetu, istraživanja i razvoj, skandinavske zemlje vjerojatno
će učvrstiti svoj položaj vodećih inovacijskih središta. Japan je
sačuvao visoku i sve veću razinu ulaganja u dugoročne inovacijske
kapacitete. Položaj Njemačke vjerojatno će polako erodirati - u
najbolju ruku, moguće je da će učinci ujedinjenja jenjati te da će
obnovljeno zanimanje za dugoročna ulaganja promijeniti rečenu
projekciju'. Porter smatra da će oslabiti i inovacijska snaga
Sjedinjenih Država - između ostalog i zato što se s druge strane
Atlantika postupno javlja manjak znanstvenika i inženjera.
Zanimljiv je i podatak da autori Svjetskoga gospodarskog foruma
raspravljaju o temeljnoj problematici svog pristupa.
Konkurentnost određene tvrtke relativno je lako ocijeniti po
računskom odnosu njezine dobiti i njezinih gubitaka, po razvoju
njezinih tržišta i brojčanim podacima konkurencije. Tu je ocjenu
daleko teže utvrditi u slučaju nacionalne ekonomije, u kojoj je
većina tvrtki obično konkurentna (u protivnom tvrtke nestaju s
tržišta). Posebno je problematična tvrdnja da zemaljska ekonomija,
koja - poput njemačke - ostvaruje visoki trgovinski suficit, više
nije konkurentna.
Kao mjerilo konkurentnosti, Svjetski gospodarski forum definira
dugoročne izglede za gospodarski rast određene zemaljske privrede,
koje utvrđuju na temelju statističkih podataka i ankete među
manadžerskim snagama. Zanimljiva provjera vrijednosti tog
koncepta jest azijska kriza; autori - uključujući i harvardskog
profesora Jeffreya Sachsa - sami priznaju da provjera još nije
završena.
U Izvješću o globalnoj konkurentnosti za 1997., napisanom dva
mjeseca prije izbijanja azijske krize, sve su krizne države
osvojile očigledno bolje mjesto od Njemačke (24.): Malezija se
našla na 9. mjestu, Indonezija na 15., Tajland na 18, a Koreja na 21.
U međuvremenu su Tajland i Indonezija daleko zaostale, ali ostale
su krizne zemlje još uvijek plasirane ispred Njemačke. Azijska
kriza nije sama po sebi argument koji osporava valjanost mjerila
konkurentnosti. Napokon, navedeno mjerenje trebalo bi utvrditi
srednjoročne odnosno dugoročne izglede pojedine zemlje za
ostvarivanje gospodarskog rasta. Doduše, u tom bi slučaju kriza
trebala brzo biti dokončana.
Autori izvješća također zastupaju takvo stajalište: smatraju da
kriza nije izbila toliko zbog unutarnjih problema azijskih zemalja
(nepotizma, lošeg bankovnog sustava) koliko zbog manjkavosti u
monetarnoj politici i međunarodnom financijskom sustavu. Nakon
jenjanja spekulacijskog tajfuna, rast bi se trebao nastaviti:
'Možda je poredak iz proljeća 1997. uistinu precijenio potencijal
za srednjoročni rast azijskoga gospodarstva. Potraje li razdoblje
slabog rasta azijskoga gospodarstva još nekoliko godina, morat
ćemo prihvatiti taj zaključak. Ako se pak azijske zemaljske
privrede sljedećih godina oporave, smatrat ćemo da je indeks
rehabilitiran'. Počela je zanimljiva faza provjere za ekonomiste
koji barataju egzaktnim podacima", zaključuje Nikolaus Piper.