US-DUGOVI- GD, PR, DE, DP-Glasila/mediji-Proračun-Zapošljavanje-0Plaće/Mirovine US WT 12. 7. PLATITI ILI NE SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES12. VII. 1999.Platiti ili ne"SAD bi ove godine mogao izgubiti svoj glas u Glavnoj
skupštini UN-a. Ako se to dogodi, pridružio bi se zemljama kao što su Irak, Jugoslavija i Somalija - ne baš po dobru istaknutim zemljama.UN je upozorio SAD da će izgubiti glas u Glavnoj skupštini ako ne plati barem 250 milijuna dolara zaostalih pristojba do studenoga. Strahujući od gubitka glasa u glavnoj skupštini, koja izražava volju svijeta glasovanjem članica uglavnom o simboličnim pitanjima, vlada i zakonodavci nastoje skupiti novac koji zahtijeva UN. Glasujući sa 98 glasova prema 1, Senat je prošloga mjeseca prihvatio prijedlog zakona radi plaćanja 819 milijuna dolara UN-u tijekom tri godine i oprost 107 milijun dolara koje organizacija duguje SAD-u. Zauzvrat, zakonodavstvo zahtijeva da to tijelo smanji udjel SAD-a u proračunu sa 25 na 20 posto i udjel SAD-a u mirotvornim operacijama sa 31 na 25 posto.SAD ima dobar razlog da pokuša izbjeći povezivanje sa zemljama kao što su Irak, Jugoslavija i Somalija i trebao bi se boriti da zadrži svoj glas u glavnoj skupštini. Washington, kako bilo, ne bi trebao
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
12. VII. 1999.
Platiti ili ne
"SAD bi ove godine mogao izgubiti svoj glas u Glavnoj skupštini
UN-a. Ako se to dogodi, pridružio bi se zemljama kao što su Irak,
Jugoslavija i Somalija - ne baš po dobru istaknutim zemljama.
UN je upozorio SAD da će izgubiti glas u Glavnoj skupštini ako ne
plati barem 250 milijuna dolara zaostalih pristojba do studenoga.
Strahujući od gubitka glasa u glavnoj skupštini, koja izražava
volju svijeta glasovanjem članica uglavnom o simboličnim
pitanjima, vlada i zakonodavci nastoje skupiti novac koji
zahtijeva UN. Glasujući sa 98 glasova prema 1, Senat je prošloga
mjeseca prihvatio prijedlog zakona radi plaćanja 819 milijuna
dolara UN-u tijekom tri godine i oprost 107 milijun dolara koje
organizacija duguje SAD-u. Zauzvrat, zakonodavstvo zahtijeva da to
tijelo smanji udjel SAD-a u proračunu sa 25 na 20 posto i udjel SAD-a
u mirotvornim operacijama sa 31 na 25 posto.
SAD ima dobar razlog da pokuša izbjeći povezivanje sa zemljama kao
što su Irak, Jugoslavija i Somalija i trebao bi se boriti da zadrži
svoj glas u glavnoj skupštini. Washington, kako bilo, ne bi trebao
žrtvovati svoju bitku za pravu reformu u UN-u. Glas SAD-a u Vijeću
sigurnosti nije ugrožen. Senatori su prebrzo odobrili prijedlog
zakona za financiranje UN-a. To će, zauzvrat, na koncu potkopati
nastojanja za reformom UN-a. Za početak, prijedlog zakona Senata
sadrži odricanja koja bi državnoj tajnici Madeleine Albright
omogućila poništavanja unilateralnih zahtjeva za smanjivanje
udjela SAD-a. (...)
Nadalje, UN mora neovisno pokrenuti važnu reformu prije nego što
Washington preda gotovo milijardu dolara određenih prijedlogom
zakona Senata. Naravno da u UN-u tvrde da su to već uradili, no kao
što je Jesse Helms, predsjednik Odbora Senata za odnose sa stranim
državama, kazao, UN i dalje ostaje 'disfunkcionalnom
organizacijom.'
U sklopu nastojanja da se smanje troškovi, UN je 1997. ukinuo gotovo
1000 mjesta za ukupno 8.500 zaposlenih. Ta mjera nije bila dugog
vijeka. Sklonost institucije prema velikodušnosti, u UN-u je, čini
se, neizbježna. Do 1999., UN je povećao broj zaposlenika za 8.900, a
ima proračun za njih 9.050. Tajništvo UN-a navodno je bolje
organizirano otkako su dva odjela spojena u jedan. Djelotvorno
organiziran odjel je, kako bilo, zahtijevao povećanje birokracije
menadžmenta na visokoj razini za 22 posto kako bi funkcionirao.
A članovi glavne skupštine nastavljaju zanemarivati brigu SAD-a o
proračunu. Glavna skupština odobrila je dvogodišnji proračun od
2.55 milijarda dolara u prosincu 1998., prekoračujući maksimalnu
sumu koju je zahtijevao SAD za više od 12 milijuna dolara. Dok je
kontroverza oko duga SAD-a UN-u i dalje u središtu pozornosti,
glavnoj skupštini i manadžmentu UN-a bilo bi pametno da se prisjete
da su SAD još uvijek najveći prinosnik UN-a", stoji u uvodniku
lista.