ZAGREB, 7. srpnja (Hina) - Hrvatski promet pretrpio je stotinjak milijuna kuna štete zbog vojnih operacija NATO saveza protiv Jugoslavije, no završetak rata u susjedstvu Hrvatska je dočekala spremna za ponovno otvaranje svih svojih
prometnih koridora, izjavio je ministar pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec na današnjoj konferenciji za novinare.
ZAGREB, 7. srpnja (Hina) - Hrvatski promet pretrpio je stotinjak
milijuna kuna štete zbog vojnih operacija NATO saveza protiv
Jugoslavije, no završetak rata u susjedstvu Hrvatska je dočekala
spremna za ponovno otvaranje svih svojih prometnih koridora,
izjavio je ministar pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec na
današnjoj konferenciji za novinare.#L#
Najveće štete pretrpio je zračni promet, koji je za vrijeme
intervencije NATO-a pao za 76 posto, ali je Hrvatska to razdoblje
iskoristila za dovršetak cjelokupne obnove sustava kontrole
letenja, istaknuo je Lužavec. Otkako su 27. lipnja otvoreni svi
zračni putevi preko Hrvatske, broj preleta se utrostručio - s 80 na
220 preleta dnevno.
Hrvatska također očekuje da će dio zračnog prometa preko
Jugoslavije skrenuti na hrvatski zračni prostor. Prije sukoba
Jugoslavija je od naplate preleta godišnje zarađivala 100 milijuna
dolara, a Hrvatska samo pet - šest milijuna, kazao je Lužavec, no
sada bi se to trebalo promijeniti.
Hrvatska je otvorila sve cestovne i željezničke koridore,
uključujući i 10. koridor na magistralnom pravcu Zagreb - Beograd,
ali očekivani porast razine prometa zasad je izostao, rekao je
Lužavec.
Krajem srpnja na autocesti Zagreb - Lipovac bit će otvorena 17
kilometarska dionica od Slavonskog Broda do Oprisavaca, a
praktički se dovršava nastavak te dionice do Velike Kopanice, gdje
je sjecište 10. i 5. koridora. Sa spajanjem tih dvaju koridora
autocesta Zagreb - Lipovac "usisat" će još više prometa iz BiH, tako
da će trenutni dnevni promet od 16.000 vozila još porasti, predviđa
Lužavec.
Otvaranje pruge na 10. koridoru zasad je rezultiralo samo
simboličkom uspostavom prometa. Prije rata tim je pravcem godišnje
prevezeno 12 milijuna tona tereta, a sada svega nekoliko tisuća
tona. "Ne znam zašto Jugoslavija nije zainteresirana za taj pravac,
pogotovo s obzirom na tranzit iz drugih zemalja, poput Rumunjske
ili Bugarske", rekao je Lužavec.
Hrvatska s Jugoslavijom ima problema i u vezi obnove riječnog
prometa, koji je praktički blokiran nakon rušenja mostova na
Dunavu. Iako su stručnjaci Dunavske komisije zaključili da bi se
rijeka mogla za mjesec dana osposobiti za plovidbu, Jugoslavija to
odbija tražeći da se prvo obnove srušeni mostovi, pa tek onda
plovidba.
Jugoslavija se može tako postaviti jer ima na raspolaganju okolni
pravac kanalom Dunav - Tisa - Dunav, međutim za Hrvatsku i ostale
zemlje koje ovise o prolasku kroz jugoslavenski dio Dunava to je
potpuno neprihvatljivo, istaknuo je Lužavec. "Jučer sam zajedno s
ministrima prometa Mađarske i Slovačke uputio zahtjev za
omogućavanjem ponovne plovidbe Dunavom, a Dunavskoj komisiji sam
uputio i žalbu zbog zadržavanja naših brodova na ulasku u
Jugoslaviju", rekao je Lužavec.
Jugoslavija će ipak trebati Hrvatsku zbog opskrbe Beograda s pet
milijuna tona naftnih derivata godišnje, a od sisačke rafinerije im
je najkraći i najjeftiniji put, napomenuo je Lužavec. Zbog toga su
obnovljeni brodovi "Dunavskog Lloyda" za prijevoz nafte, a sisačka
luka osposobljena za pretovar nafte, kazao je ministar prometa.
Odgovarajući na novinarski upit o prekidu radova na autocesti
Zagreb - Goričan zbog dugova izvođačima, Lužavec je izjavio da je
dio duga, 60 milijuna od ukupno 180 milijuna kuna, isplaćen ovog
tjedna. Vlada čeka odgovor Svjetske banke hoće li biti jamac
cijelog tog projekta, no, bez obzira na sve, neće odustati od
dovršetka tog pravca do kraja 2000. godine. Ostalo je još 23
kilometra najtežeg dijela trase, ali rokovi neće biti produženi,
ustvrdio je Lužavec.
(Hina) md sšh