US-YU-IQ-SANKCIJE-Diplomacija-Vlada-Tržište/cijene US 26./ 27.VI. IHT SANKCIJE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE26./27. VI. 1999.Trgovinske sankcije pogrešno se primjenju"On je vlasnik vrhunske jugoslavenske nogometne
momčadi, vlasnik lanca pekarnica i optuženik za ratne zločine. Njegovo je ime Željko Ražnatović, a poznatiji je kao Arkan, vođa ozloglašene srpske paravojne skupine, okrivljene za neke od najgorih zločina u Bosni i na Kosovu", piše Stanley A. Weiss."On je bogat čovjek zahvaljujući trgovinskim sankcijama nametnutim Jugoslaviji početkom devedesetih. One su bile jednake zaštitnim pristojbama. Hranile su uspon moćne zločinačke elite koja nadzire veoma profitabilno crno tržište benzina i podupire ekstremno nacionalističke političke figure.Obogaćivanje optuženih ratnih zločinaca, poput Arkana, samo je jedan problem u primjeni gospodarskih sredstava za postizanje političkih ciljeva. Pa ipak, mnogi američki političari vole sankcije; kako drugačije poduzeti 'oštru' akciju protiv inozemne države a da se ne riskira američka krv ili novac? Sjedinjene Države postale su toliko oduševljene sankcijama da su ih nametnule 60 puta u posljednjih pet godina.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
26./27. VI. 1999.
Trgovinske sankcije pogrešno se primjenju
"On je vlasnik vrhunske jugoslavenske nogometne momčadi, vlasnik
lanca pekarnica i optuženik za ratne zločine. Njegovo je ime Željko
Ražnatović, a poznatiji je kao Arkan, vođa ozloglašene srpske
paravojne skupine, okrivljene za neke od najgorih zločina u Bosni i
na Kosovu", piše Stanley A. Weiss.
"On je bogat čovjek zahvaljujući trgovinskim sankcijama nametnutim
Jugoslaviji početkom devedesetih. One su bile jednake zaštitnim
pristojbama. Hranile su uspon moćne zločinačke elite koja nadzire
veoma profitabilno crno tržište benzina i podupire ekstremno
nacionalističke političke figure.
Obogaćivanje optuženih ratnih zločinaca, poput Arkana, samo je
jedan problem u primjeni gospodarskih sredstava za postizanje
političkih ciljeva. Pa ipak, mnogi američki političari vole
sankcije; kako drugačije poduzeti 'oštru' akciju protiv inozemne
države a da se ne riskira američka krv ili novac? Sjedinjene Države
postale su toliko oduševljene sankcijama da su ih nametnule 60 puta
u posljednjih pet godina.
Želimo li premjestiti sankcije iz polja simboličnih gesta u svijet
djelotvornoga diplomatskog oružja, potrebno je razlikovati ne samo
unilateralne od multilateralnih sankcija nego i financijske od
trgovinskih sankcija. Financijske sankcije povećavaju trošak
poslovanja; trgovinske sankcije ohrabruju industriju 'uradi
sam'.
Uzmite kao primjer Južnu Afriku. Embargo na oružje zbog apartheida,
koji je UN nametnuo 1977., potaknuo je stvaranje golemog kompleksa
domaće vojne industrije. Tako je Južna Afrika postala ne samo
samodostatna u proizvodnji većine oružja nego je postala i veliki
izvoznik suvremenog oružja. Osamdesetih, Južna je Afrika
zapošljavala gotovo 140.000 ljudi u industriji oružja i bila je
šesta po veličini izvoznica oružja u svijetu. Čak i danas, ona je
veliki opskrbljivač oružja. (...)
Potrebno je slijediti nekoliko osnovnih pravila da bi sankcije
imale ikakvu vrijednost. Prvo, ne namećite sankcije na široko
pristupačnu robu. One neće djelovati. Razmotrite sankcije na
suvremenu opremu, posebno ako ih podupiru druge napredne
industrijalizirane zemlje.
Drugo, ne namećite sankcije na robu koju zemlja o kojoj se radi može
i sama proizvesti. Prije nego što su sankcije usmjerene na Irak, on
je bio veliki izvoznik hrane. Kad su nametnute sankcije, Iračani su
posijali više žita i žetve su bile veće nego prije Zaljevskog rata.
Treće, razmotrite financijske sankcije. One mogu biti djelotvorne
jer je kapital roba za koju nema nadomjestka. Blokiranjem tijeka
fondova od jeftinijih zajmodavaca kroz Svjetsku banku i MMF, cijena
kapitala raste. To šteti političkoj i gospodarskoj eliti, koja tada
mora odabrati između gospodarskoga jada i političke promjene.
Osamdesetih, financijske sankcije koje je Europska zajednica
nametnula Turskoj pomogle su ublažiti autoritarnu politiku vojne
vlade. Slične su mjere igrale ulogu u poticanju Irana, koji je htio
doći do zamrznute imovine u inozemstvu, da pusti američke taoce
1981. Nedavno je suradnja Japana, Sjedinjenih Država i Njemačke
uskratila burmanskoj vladi veoma potrebnu inozemnu pomoć i
natjerala ju da barem prizna problem ljudskih prava.
Usporedba cijene sankcija naspram cijene političke promjene ne ide
uvijek u korist promjene. Teške financijske i trgovinske sankcije
protiv Jugoslavije vjerojatno neće biti dovoljne da svrgnu
predsjednika Slobodana Miloševića, budući da on zna da se predajom
suočava sa zatvorom ili smrću zbog ratnih zločina.
Primijenjene pravilno, određene gospodarske sankcije mogu pomoći u
postizanju skromnih ciljeva. Ako se doživljavaju kao lijek za sve,
one mogu imati nenamjeravanih posljedica. Samo pitajte Arkana."