RU-YU-E-SUKOB-SAVEZI-POLITIKA-Vlada-Ratovi-Organizacije/savezi-Diplomacija NJ 21. VI. SPG JELJCIN: EUROPI TREBA POVELJA O SIGURNOSTI U OKVIRU OESS-A NJEMAČKADER SPIEGEL21. VI. 1999.Jeljcin: "Europa bez razdjelnica"List objavljuje
interview urednika Joerga R. Mettkea s ruskim predsjednikom Borisom Jeljcinom. Tema razgovora: Kosovo i stanje u ruskome gospodarstvu.- Gospodine predsjedniče, Rusija se za vrijeme sukoba na Kosovu opetovano izjašnjavala protiv uporabe sile. Kakvu strategiju Moskva slijedi nakon završetka NATO-ova bombardiranja?= Od samoga početka NATO-ovih akcija protiv Jugoslavije, Rusija je vrlo jasno definirala svoje stajalište: bacanje bomba neće riješiti probleme Kosova. Sve strane moraju se vratiti za pregovarački stol. Bili smo i ostajemo protivnici nasilnih metoda. Naše je stajalište na kraju prevladalo.- Ali prekasno?= Smatram razlogom za zadovoljstvo što je sada započeo stvarni proces rješavanja sukoba, što je raznim manevrima pronađen izlaz iz slijepe ulice i pokrenut pokušaj utiranja puta mirnom razdvajanju snaga - i sve to zahvaljujući intenzivnim i konstruktivnim nastojanjima Rusije.
NJEMAČKA
DER SPIEGEL
21. VI. 1999.
Jeljcin: "Europa bez razdjelnica"
List objavljuje interview urednika Joerga R. Mettkea s ruskim
predsjednikom Borisom Jeljcinom. Tema razgovora: Kosovo i stanje u
ruskome gospodarstvu.
- Gospodine predsjedniče, Rusija se za vrijeme sukoba na Kosovu
opetovano izjašnjavala protiv uporabe sile. Kakvu strategiju
Moskva slijedi nakon završetka NATO-ova bombardiranja?
= Od samoga početka NATO-ovih akcija protiv Jugoslavije, Rusija je
vrlo jasno definirala svoje stajalište: bacanje bomba neće
riješiti probleme Kosova. Sve strane moraju se vratiti za
pregovarački stol. Bili smo i ostajemo protivnici nasilnih metoda.
Naše je stajalište na kraju prevladalo.
- Ali prekasno?
= Smatram razlogom za zadovoljstvo što je sada započeo stvarni
proces rješavanja sukoba, što je raznim manevrima pronađen izlaz iz
slijepe ulice i pokrenut pokušaj utiranja puta mirnom razdvajanju
snaga - i sve to zahvaljujući intenzivnim i konstruktivnim
nastojanjima Rusije.
- Čini se da Vaš bijes prema NATO-u još nije ispario...
= ... SAD i njihovi saveznici pokušali su dokazati svijetu da sukob
na Kosovu može biti riješen diktatom sile, vojnim akcijama. Kao što
smo vidjeli - bez uspjeha. Štoviše, ultimativni postupci NATO-a i
njegova sklonost izbjegavanja kompromisa dodatno su suzili
manevarski prostor za prihvatljivo diplomatsko rješenje.
- Smatra li Rusija da na Balkanu još nije zavladao mir?
= Taj je mir, u svakom slučaju, jako lomljiv. Sada moramo donijeti
pomno odvagnute političke odluke i omogućiti bombama razorenoj
Jugoslaviji miran život. U tom će pogledu ključna uloga pripasti
međunarodnim mirovnim operacijama na Kosovu. Meni je, u načelu,
važno da se te operacije odvijaju pod pokroviteljstvom UN-a, kao
što je utvrđeno rezolucijom Vijeća sigurnosti UN-a.
- Rusija se neprekidno odupirala djelovanju NATO-ovih kopnenih
postrojba na Kosovu. Sada su Vaši vojnici odjednom zauzeli položaje
na prištinskoj zračnoj luci. Hoće li biti uključeni u međunarodne
vojne snage?
= Na Kosovo nisu stigle NATO-ove kopnene postrojbe, nego će tamo
biti razmještene međunarodne sigurnosne snage. Tako je odlučilo
Vijeće sigurnosti UN-a. To je velika razlika. Želimo spriječiti
nove moguće sukobe na Balkanu. Stoga sudjelovanje u mirovnoj
operaciji na Kosovu, samo po sebi, za nas i nije cilj. Tek nakon što
je jugoslavensko vodstvo odobrilo razmještanje UN-ovih snaga,
Rusija je, na molbu Beograda, a to je izuzetno važno, odlučila
sudjelovati sa svojim postrojbama.
- Kakvi bi mogli biti ruski prijedlozi za stvaranje posebnog
europskog sigurnosnog sustava - primjerice, daljnjim razvojem
OESS-a?
= Učvršćenje europske sigurnosti smatramo središnjim pitanjem.
Zbivanja na Balkanu pokazala su koliko je to važno. Pred našim je
očima u Europi stvoren krajnje opasan presedan za rješavanje sukoba
- ne na temelju Povelje UN-a, međunarodnoga prava, načela i normi
OESS-a, nego jednostavno isticanjem primitivnog 'prava na uporabu
sile'.
- Katkad je jedini lijek za nasilje - protunasilje.
= No, znate, ovih dana imam osjećaj da nas netko pokušava odvući
natrag u kameno doba. Ne smijemo dopustiti da otvorena NATO-ova
agresija protiv suverene države bude prihvaćena kao presedan.
Pokušaj nametanja tzv. NATO-centrističkog modela europske
sigurnosti, koji ignorira ruske nacionalne i političke interese,
krije u sebi opasnost nestabilnosti ne samo u Europi već i u
cijelome svijetu.
- Kakav je ruski alternativni prijedlog?
= Razvoj i učvršćivanje OESS-a u ulozi jedine uistinu sveeuropske
ustanove koja smije djelovati na sigurnosnom području. Nismo baš
zadovoljni svim današnjim aspektima aktivnosti OESS-a. Bit će
potrebno puno rada da bi OESS ojačao te da bi postigao veću
djelotvornost na području sigurnosti, ali ne samo na vojnom, već i
na gospodarskom, ekološkom i humanitarnom području.
- Mislite li pri tome na čvršću međunarodnopravnu osnovu - odnosno,
kako biste drukčije organizacijski učvrstili OESS?
= U prvom redu, treba bez ograda očuvati konsenzus oko temelja za
donošenje odluka. Nadalje, Rusija se zalaže za Europu bez
razdjelnica. Tom bi nas cilju približila europska povelja o
sigurnosti u okviru OESS-a. Mogla bi postati nekom vrstom 'kodeksa
ponašanja' koji bi vrijedio za sve države i bio bi usklađen s
međunarodnim pravom.
- Rusija i Bjelorusija teže uspostavi federacije u kojoj bi, po
nekima, trebalo sačuvati mjesto i za Jugoslaviju. Što Vi mislite o
tome?
= Ideja o rusko-bjeloruskoj federaciji vuče korijene iz zajedničke
povijesne sudbine i prijateljstva naših dvaju naroda. Bliski smo
kulturno i duhovno, a imamo zajedničke strateške interese. Riječ je
o dragovoljnom međusobnom približavanju država i naroda.
- Usporedivom sa zapadnoeuropskim integracijskim nastojanjima?
= Ne krijem da smo proučili ta iskustva i preuzeli neke stvari. Iako
će naš savez imati svoje posebnosti. No, približavanje Rusije i
Bjelorusije slijedi u stopu globalni i u prvom redu europski
integracijski proces.
- Nije suprotstavljeno tom procesu?
= Ne želimo se udruživati radi suprotstavljanja nekome - želimo u
prvom redu pridonijeti da rezultat tog procesa budu gospodarski
snažne demokratske države, koje će moći voditi računa o svojoj
sigurnosti i o svojem gospodarskom usponu.
- I pritom mislite na srpsku braću?
= Važeći sporazum o federaciji Bjelorusije i Rusije načelno je
otvoren za druge države - naravno, pod uvjetom da ispunjavaju
obveze utemeljene u osnivačkim dokumentima. Što se tiče
Jugoslavije, trenutno smatramo da je najvažnija zadaća obnova
trajnog i pouzdanog mira u toj napaćenoj zemlji.
- Vaše je životno postignuće sprječavanje građanskog rata koji je
mogao izbiti u previranjima nakon sloma komunizma. Držite li da su
stvoreni i temelji za gospodarski rast?
= Poput 150 milijuna ruskih građana, ni ja nisam zadovoljan
gospodarskim rezultatima u našoj zemlji. Mnogi problemi čekaju na
rješenje. Treba napraviti još puno toga. No, ne treba previdjeti ni
preokret ostvaren u godinama reforma. Danas živimo u drukčijoj
Rusiji. Povratak u prošlost apsolutno je isključen: naši ljudi i
naša privreda ne bi to više dopustili.
- No, reforma nije stvorila samo dobitnike - da se poslužimo blagom
formulacijom.
= Ali prevladali smo rigidni sustav upravljanja. Ljudima smo
pružili mogućnost da rade za sebe, za svoje obitelji, a time i za
našu zemlju. U privatnim poduzećima nastaje danas većina našega
nacionalnog bogatstva. Novi naraštaj obrazovanih, dinamičnih i
mladih poduzetnika ne zazire od odgovornosti. To je sasvim novi tip
ljudi. Sretan sam što se njihov broj sve više povećava.
- Vaše riječi uistinu zvuče kao da rusko gospodarsko čudo čeka iza
sljedećeg ugla.
= Vjerujte: Rusija raspolaže golemim potencijalom za gospodarski
proboj. Naša je obveza ne propustiti tu prigodu.
- Raspolaže li nova ruska vlada instrumentima moći za potiskivanje
sive privrede i povećanje državnih prihoda?
= Pokrenuli smo oštre akcije protiv kriminalaca u gospodarskoj
sferi. Za to imamo volju i mogućnosti. Posebno danas, kad na čelu
ruske vlade nije iskusni ekonomist ni diplomat, nego čovjek iz
sigurnosne branše. Sergej Stepašin već je kao ravnatelj Federalne
službe sigurnosti i kao ministar unutrašnjih poslova skupio bogato
iskustvo u borbi protiv često spominjane 'ruske mafije', o kojoj se
tako puno čita na Zapadu, pa i u Vašem časopisu.
- Kako će premijer Stepašin pretočiti svoja znanja u djelo?
= U borbi protiv sive ekonomije ne postoje jednostavna ni brza
rješenja. Ne možete na svakoj benzinskoj crpki i u svakoj
tvorničkoj hali postviti državnog nadglednika. Svladat ćemo taj
problem samo ako naš porezni sustav bude promicao proizvodnju i ako
bude stvorena povoljna klima za ulaganja. Poštene poduzetnike
treba štititi. Pošteni rad i plaćanje razumnih poreza moraju opet
postati isplativi.
- U kakvom vremenskom rasponu Rusija može, po Vašoj procjeni,
ostvariti osjetan porast standarda?
= To ovisi samo o samim ljudima. U našoj zemlji danas gotovo više
nitko ne vjeruje u obećanja kojima su ih ranije šopali vlastodršci.
Primjerice, u obećanje o uspostavi komunizma 1980., odnosno o
vlastitome stanu za svakoga građanina do 2000. Građani shvaćaju da
mana neće pasti s neba. Bolji život pretpostavlja i puno veće
napore.
- Ili još veće kredite.
= Nikakvi krediti ni druga vrsta pomoći izvana ne mogu zamijeniti
djelotvornu državnu privredu. Stanje će se promijeniti iz temelja
samo ako se naša privreda zahukta iz sve snage. Utvrđivanje točnih
vremenskih rokova za taj proces bilo bi nezahvalna zadaća.
- Što će se dogoditi ako Duma odbije zakone koje MMF traži kao uvjet
za nove kredite?
= Ruska sudbina i sudbina ruske privrede ne ovisi samo o kreditima
MMF-a. Možemo se izvući i bez toga novca. No, neuspjeh financijskih
pregovora teško bi opteretio naš proračun i na dulje vrijeme
odgodio početak gospodarskog zamaha, a time i rješenje akutnih
socijalnih problema. U Dumi sjedi dovoljno odgovornih i vrlo
profesionalnih političara koji su toga svjesni. Nadam se da će
prevladati njihov zdrav razum.