HR-SUSJEDI SLO 16.VI.-DELO-ODLUKA SLOVENIJADELO16. VI. 1999.Odluka je u rukama političara"U bivšoj zajedničkoj državi između Hrvatske i Slovenije protjecala je administrativna međurepublička kopnena granica. Na moru nije postojala, pa
je stoga treba odrediti. U Zagrebu imaju posve dručkije poglede na to kuda bi trebala ići nego u Ljubljani. Odatle spor u kojemu sada svoje pravno neobvezujuće savjete pokušava dati međunarodni posrednik William Perry. Doduše, on nastupa kao privatna osoba, iako nije beznačajno da ima neformalnu potporu SAD-a.Stručnjaci obiju strana obavili su svoj posao, no hrvatsko-slovenski spor teško se može riješiti, jer se nitko od vodećih političara ne usudi preuzeti odgovornost za bilo kakav sporazum. Temeljna stajališta država toliko se razlikuju da je realan samo kompromis koji bi donositeljima političkih odluka mogao donijeti prigovore o 'prodaji svete hrvatske (ili slovenske) zemlje, odnosno mora'.Slovenija želi očuvati cjelovitost Piranskog zaljeva pod svojom jurisdikcijom i teritorijalni izlaz na otvoreno more. Osobito je
SLOVENIJA
DELO
16. VI. 1999.
Odluka je u rukama političara
"U bivšoj zajedničkoj državi između Hrvatske i Slovenije
protjecala je administrativna međurepublička kopnena granica. Na
moru nije postojala, pa je stoga treba odrediti. U Zagrebu imaju
posve dručkije poglede na to kuda bi trebala ići nego u Ljubljani.
Odatle spor u kojemu sada svoje pravno neobvezujuće savjete
pokušava dati međunarodni posrednik William Perry. Doduše, on
nastupa kao privatna osoba, iako nije beznačajno da ima neformalnu
potporu SAD-a.
Stručnjaci obiju strana obavili su svoj posao, no hrvatsko-
slovenski spor teško se može riješiti, jer se nitko od vodećih
političara ne usudi preuzeti odgovornost za bilo kakav sporazum.
Temeljna stajališta država toliko se razlikuju da je realan samo
kompromis koji bi donositeljima političkih odluka mogao donijeti
prigovore o 'prodaji svete hrvatske (ili slovenske) zemlje,
odnosno mora'.
Slovenija želi očuvati cjelovitost Piranskog zaljeva pod svojom
jurisdikcijom i teritorijalni izlaz na otvoreno more. Osobito je
značajno da želi očuvati samo dosadašnji režim, kad je Piranski
zaljev u okviru bivše zajedničke države imao status unutarnjeg
mora. Hrvatska se s tim ne slaže i želi podijeliti Piranski zaljev
po načelu ekvidistance, tj. podjele po sredini. Glede pristupa
otvorenom moru, Hrvatska Sloveniji nudi samo najliberalniji prolaz
kroz hrvatske teritorijalne vode.
Hrvatska Sloveniji nameće načelo ekvidistance kao jedino tumačenje
međunarodnoga pomorskoga prava. Njezina je teza da kod morskog
razgraničavanja primjena postavljanja granice po sredini uvijek
ima prednost ispred drugih načina. Zato zahtijeva najprije
privremeno razgraničenje po tom načelu, a zatim bi zacijelo
nastojala da i konačno razgraničenje bude takvo. Istina je da je to
temeljno hrvatsko pregovaračko stajalište i da su iz Zagreba već
stigli signali da bi za Hrvatsku, kao konačno rješenje, možda mogao
biti prihvatljiv i dogovor po kojemu bi Sloveniji pripao veći dio
Piranskoga zaljeva.
Slovenija drži da primjena načela 'granica po sredini' za
određivanje morske granice između država nije pravno utemeljna i da
je posve neprihvatljiva. Polazi od stajališta da je Piranski zaljev
slučaj sui generis koji nalaže isključivo poštivanje povijesnog
naslova i drugih posebnih okolnosti, među kojima spominje
zemljopisnu prikraćenost Slovenije koja ima malo obale, a i ta ima
nezgodan, konkavni oblik. Osim toga, Slovenija je u razdoblju
zajedničke države imala jurisdikciju nad cijelim Piranskim
zaljevom, a njime je i upravljala. Stoga drži da je najprimjerenija
primjena načela uti possidetis (prema ranijem stanju
posjedovanja), koje pravno potvrđuje vlast Slovenije, kao bivše
republike u sklopu bivše SFRJ, nad cijelim Piranskim zaljevom. Osim
toga, drži da bi i po načelu pravednosti bilo nužno očuvati tu
mogućnost i zato što Hrvatska ima jako dugu i razvedenu obalu.
Pojam zemljopisno prikraćene države uvela je konvencija UN-a o
pomorskom pravu koja je poslije više od desetogodišnjih pregovora
potpisana 1982. godine u Kingstonu na Jamajki, a počela je
vrijediti 1994. Bivša SFRJ konvenciju je potpisala i ratificirala,
a kao njezine nasljedice, ugovorne strane sada su i Hrvatska i
Slovenija. 15. članak konvencije izričito isključuje načelo
razgraničavanja po sredini kao temelj razgraničenja kad se radi o
povijesnom naslovu i drugim posebnim okolnostima" - piše Gorazd
Bohte.