YU-SUD-RATNI ZLOČINI-Sudovi-Ratovi-Kriminal-Politika NJ 9. VI. SZ: OPTUŽNICA PROTIV MILOŠEVIĆA - FARSA? NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG9. VI. 1999.Nepravda jačeg"Sud u Haagu skupio je hrabrost i podigao optužnicu protiv šefa
jugoslavenske države Slobodana Miloševića. Taj se korak po svojoj hrabrosti može usporediti s eventualnom odlukom pravnika u Santiagu (Čile) da krajem 1944. izdaju zapovijed o uhićenju Adolfa Hitlera. Spomenuti je korak očito tako iscrpio sposobnost rasuđivanja haaškog suda da ovaj gotovo nije razmišljao o njegovim mogućim posljedicama.Postoje dvije mogućnosti da međunarodni sud goni ratne zločince. Prva mogućnost obuhvaća zajedničko djelovanje svih država budući da je njihov zajednički interes da se rat ne pretvori u potpuno bezakonje. Države izručuju vlastite zločince sudu i prihvaćaju suđenje njihovim državljanima, uhvaćenim izvan njihovih granica. Prednost te mogućnosti jest međunarodna suradnja, a nedostatak je činjenica da ništa ne može biti učinjeno protiv volje države koja odbija izručiti zločince. Druga mogućnost predviđa nadređenost suda državama, prema tome, da on može hvatati i osuđivati zločince i protiv volje njihovih matičnih država, tj. onih za čiji su račun oni
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
9. VI. 1999.
Nepravda jačeg
"Sud u Haagu skupio je hrabrost i podigao optužnicu protiv šefa
jugoslavenske države Slobodana Miloševića. Taj se korak po svojoj
hrabrosti može usporediti s eventualnom odlukom pravnika u
Santiagu (Čile) da krajem 1944. izdaju zapovijed o uhićenju Adolfa
Hitlera. Spomenuti je korak očito tako iscrpio sposobnost
rasuđivanja haaškog suda da ovaj gotovo nije razmišljao o njegovim
mogućim posljedicama.
Postoje dvije mogućnosti da međunarodni sud goni ratne zločince.
Prva mogućnost obuhvaća zajedničko djelovanje svih država budući
da je njihov zajednički interes da se rat ne pretvori u potpuno
bezakonje. Države izručuju vlastite zločince sudu i prihvaćaju
suđenje njihovim državljanima, uhvaćenim izvan njihovih granica.
Prednost te mogućnosti jest međunarodna suradnja, a nedostatak je
činjenica da ništa ne može biti učinjeno protiv volje države koja
odbija izručiti zločince. Druga mogućnost predviđa nadređenost
suda državama, prema tome, da on može hvatati i osuđivati zločince i
protiv volje njihovih matičnih država, tj. onih za čiji su račun oni
činili nedjela. To znači da pravorijek, tj. zapovijed suda o
uhićenju, mora biti provedena silom. U odnosu prema suverenim
državama to zapravo znači vođenje rata. U ratu pak ne pobjeđuje
pravedna već jača strana, koja može suditi protivničkoj strani zbog
navodnih ili uistinu počinjenih zločina. A haaški bi se sud morao
baviti ratni zločincima općenito - bez obzira na pitanje tko je
pobijedio.
A kako će haaški sud nametnuti svoj autoritet u odnosu prema
pobjednicima ako ovi uskrate izručenje svojih ratnih zločinaca ili
ako ustvrde da nisu počinili zločine? Budući da sud nema vlastitu
oružanu silu, ne preostaje mu ništa drugo nego da postane sudom
pobjednika ili da povede rat protiv pobjednika kako bi se domogao
njihovih zločinaca. Ne nedostaju sudovi - oni mogu biti brzo
uspostavljeni. Nedostaje pandan državnom monopolu na uporabu sile,
oslonac svakog suda koji ne želi postati vlastitom karikaturom. Tko
živi u dobro uređenoj suvremenoj državi, lako to zaboravlja.
Ljudi u srednjem vijeku i u prvoj polovini novog doba imali su
podjednako jasne predodžbe o zakonima i njihovom kršenju kao i mi.
No, tek nakon što je suvremena država nametnula svoj monopol na
uporabu sile, stvoreni su uvjeti za ostvarivanje (doduše samo
unutardržavnog) mira kao pravnog stanja bez stalnih ratnih akcija.
Ako međunarodna zajednica danas ima ikakvu zadaću, tada je to
stvaranje legitimnog i djelotvornog, širom svijeta priznatog
monopola na uporabu sile, koji će nadzirati međunarodni sudovi.
Nedostatak takvog monopola očituje i NATO-ova ratna kampanja, što
se manje ili više smatra policijskom akcijom. Naime, ta akcija
uništava - navodno radi spašavanja nevinih - čitavu jednu zemlju,
gospodarski upropaštavajući i niz susjednih zemalja koje ne
sudjeluju u sukobu. Nijedna civilizirana država ne bi si mogla
priuštiti takav postupak na unutarnjopolitičkoj razini.
Državni poglavari do sada su uglavnom bili pošteđeni sudskog
gonjenja ne zato što nitko ne bi njihova djela smatrao zločinima već
zato što nije postojao sud koji bi ih mogao djelotvorno osuditi.
Haaški sud smatra da ima tu moć. Pritom valja napomenuti da je u
slučaju Slobodana Miloševića podjednako ovisan o noževima
pobjednika kao i raniji sudovi koje su izravno osnivali pobjednici.
Podignuta optužnica haaškog suda nije čin nezavisnosti već gesta
pokoravanja pobjednicima - iako ovi možda uopće nisu sretni zbog
toga poteza, budući da im sužava manevarski prostor", zaključuje
Joerg Fisch, redovni sveučilišni profesor za suvremenu povijest.