US-BA-YU-OBNOVA UPRAVA-Organizacije/savezi-Izbjeglice/prognanici-Vlada-Diplomacija US 5. VI. IHT OBNOVA KOS BA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE5. VI. 1999.Obnova: iskustvo iz Bosne nudi neke smjernice"Obnova Kosova i
života kosovskih izbjeglica možda će se pokazati lakšom nego što se na prvi pogled čini, usprkos obeshrabrujućem opsegu pustošenja, milijun i više raseljenih Albanaca i sablasnim dokazima o zločinima koji će vjerojatno izići na vidjelo kad međunarodne snage i humanitarni djelatnici uđu u pokrajinu", piše Joseph Fitchett."Ključ tog opreznog optimizma među dužnosnicima NATO-a, diplomatima i stručnjacima jest da je međunarodna zajednica skupila znatno iskustvo u posljednje tri godine u Bosni. (...) A Kosovo, za razliku od Bosne, gdje su Sjedinjene Države bile izrazito dominantne, uključuje složeniju političku jednadžbu sada kad Sjedinjene Države žele prisno surađivati s EU-om i Rusijom, pa se ugled i utjecaj tih igrača moraju uzeti u obzir.Ono što bi moglo olakšati uspjeh na Kosovu jest da će ono vjerojatno sadržavati samo jednu veliku etničku skupinu - Albance, za razliku od suparničkih skupna Srba, Hrvata i Muslimana koji tjeskobno žive u Bosni. Iako će Srbi na Kosovu imati jednaka prava, oni su činili
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
5. VI. 1999.
Obnova: iskustvo iz Bosne nudi neke smjernice
"Obnova Kosova i života kosovskih izbjeglica možda će se pokazati
lakšom nego što se na prvi pogled čini, usprkos obeshrabrujućem
opsegu pustošenja, milijun i više raseljenih Albanaca i sablasnim
dokazima o zločinima koji će vjerojatno izići na vidjelo kad
međunarodne snage i humanitarni djelatnici uđu u pokrajinu", piše
Joseph Fitchett.
"Ključ tog opreznog optimizma među dužnosnicima NATO-a,
diplomatima i stručnjacima jest da je međunarodna zajednica
skupila znatno iskustvo u posljednje tri godine u Bosni. (...) A
Kosovo, za razliku od Bosne, gdje su Sjedinjene Države bile
izrazito dominantne, uključuje složeniju političku jednadžbu sada
kad Sjedinjene Države žele prisno surađivati s EU-om i Rusijom, pa
se ugled i utjecaj tih igrača moraju uzeti u obzir.
Ono što bi moglo olakšati uspjeh na Kosovu jest da će ono vjerojatno
sadržavati samo jednu veliku etničku skupinu - Albance, za razliku
od suparničkih skupna Srba, Hrvata i Muslimana koji tjeskobno žive
u Bosni. Iako će Srbi na Kosovu imati jednaka prava, oni su činili
samo 10% predratnoga stanovništva i njihov će se broj vjerojatno
smanjiti dok ljudi budu bježali od prijetnje osvetom kosovskih
Albanaca.
Stoga kosovske stabilizacijske snage neće imati tako težak zadatak
u nagovaranju ljudi da se vrate u blizinu bivših susjeda koje su za
vrijeme krvoprolića zamrzili. U Bosni taj problem muči NATO i
međunarodne agencije. Usprkos njihovoj predanosti stvaranju
multietničkih zajednica širom Bosne, oni nisu riješili problem
povratka izbjeglica u područja u kojima ih lokalna etnička većina
ne želi.
Na Kosovu 'svi shvaćaju da je glavni imperativ potreba za pouzdanom
koordinacijom između vojne i civilne strane', izjavio je u petak
američki dužnosnik.
Može se očekivati da će snage NATO-a, pod vodstvom britanskog
generala, iskoristiti svoje vještine za ubrzavanje obnove minimuma
infrastrukture na Kosovu. U Bosni su NATO-u trebali mjeseci da
počne pružati pomoć i da razmjesti posebne postrojbe poput
žandarmerije, uvježbane za rad s lokalnim zajednicama.
Suradnju također može poboljšati činjenica da su ljudi zaduženi za
odlučivanje surađivali u Bosni. NATO su predstavljali general
Wesley Clark, vrhunski saveznički časnik, i glavni tajnik Javier
Solana, koji je ovoga tjedna prihvatio mjesto predstavnika EU-a za
vanjske poslove. Posebni izaslanik glavnog tajnika UN-a Kofia
Annana je Karl Bildt, a on je bio europski predstavnik u Bosni.
(...)
Već se pokreću dva odvojena niza razgovora o ustrojbi poslijeratnog
Kosova i njegovoj 'privremenoj civilnoj upravi'. Za razliku od
Bosne, nema podrobnog nacrta kakav je pružio Dayonski dogovor, pa
će se ustroj mirovnih snaga pod vodstvom NATO-a i civilne vlasti
razraditi u sljedećih nekoliko dana, a zatim i sastaviti pod
pokroviteljstvom UN-a, kažu dužnosnici.
Vojni nadzor bit će povjeren NATO-u, iako Moskva u javnosti i dalje
nastavlja zamagljivati stupanj podređenosti ruskih mirotvoraca u
sklopu savezničkih snaga. Zapadne su vlade isključile bilo kakav
sustav dvojne odgovornosti koji je oslabio jedinstvo savezničkog
zapovjedništva i nadzora širom Bosne, tako da će najveći sigurnosni
izazov vjerojatno biti razoružavanje OVK-a. Iako su pobunjenici
prihvatili mirovni plan, čvrstorukaške gerilske vođe sad imaju
više potpore javnosti u svojim zahtjevima za neovisnošću.
Civilnu upravu na Kosovu vjerojatno će voditi EU, kao neku vrstu
protektorata pri osnivanju demokratskih ustanova. To je tražila
Francuska, uz tvrdnju da Europa mora dobiti ovlasti u skladu sa
svojim udjelom u prikupljanju fondova za obnovu, što će uglavnom
zapasti Europljane.
Washington bi radije da upravljanje bude u rukama OESS-a. (...) No,
smatra se da u tom tijelu prevladavaju Sjedinjene Države (njegove
promatrače na Kosovu i njihove operacije vodili su bivši američki
izaslanici) tako da je Clintonova vlada prilagodila svoje ciljeve
vodstvu EU-a, kažu diplomati.
U osiguravanju djelotvorne koordinacije između NATO-a, Europske
unije i te sigurnosne organizacije, možda će ljudi biti presudan
čimbenik. Washingtonu odgovara da Solana predstavlja Europljane
kad je riječ o pitanjima sigurnosti nada se da će EU-ov posao na
Kosovu dobiti neko njima simpatično lice, kažu diplomati."