HR-MIR,EU NJ 5. VI.-FR-IPIT IZDRŽLJIVOSTI NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU5. VI. 1999.Čudesni ispiti izdržljivosti"Krajem ožujka Gerhard Schroeder je bio pred neugodnom alternativom: ili pustiti da sastanak EU-a na vrhu o reformama iz
Agende 2000 propadne ili da građanima poučenim da budu nevoljki neto platiše prizna kako će se u Bruxellesu i u buduće 'rasipati' milijarde njemačkih poreznih obveznika. Ali tada je izbio kosovski rat. On je postao tema broj 1 za razliku od sitničavih svađa manje važnosti. Ishod više nije morao posebno opterećivati političara koji je želio nastupiti kao lukavi trgovac, ali su okolnosti od njega tražile da bude državnik.Poslije deset tjedana, 15 tisuća bomba i jednog sastanka na vrhu EU-a, kancelar je ponovno pred sramotom: njegov veliki sretni paket, nazvan 'Europski sporazum o zapošljavanju', morao je biti raspakiran i ispitan. Općinstvo je već imalo na usnama ljutiti povik: 'Piljevina!', ali stigao je mir, a Martti Ahtisaari, čovjek koji je u Koeln donio veselu vijest s Balkana, nije mogao prestati s pohvalama za čovjeka kojemu treba zahvaliti za taj blagoslov: Gerhardu Schroederu.
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
5. VI. 1999.
Čudesni ispiti izdržljivosti
"Krajem ožujka Gerhard Schroeder je bio pred neugodnom
alternativom: ili pustiti da sastanak EU-a na vrhu o reformama iz
Agende 2000 propadne ili da građanima poučenim da budu nevoljki
neto platiše prizna kako će se u Bruxellesu i u buduće 'rasipati'
milijarde njemačkih poreznih obveznika. Ali tada je izbio kosovski
rat. On je postao tema broj 1 za razliku od sitničavih svađa manje
važnosti. Ishod više nije morao posebno opterećivati političara
koji je želio nastupiti kao lukavi trgovac, ali su okolnosti od
njega tražile da bude državnik.
Poslije deset tjedana, 15 tisuća bomba i jednog sastanka na vrhu EU-
a, kancelar je ponovno pred sramotom: njegov veliki sretni paket,
nazvan 'Europski sporazum o zapošljavanju', morao je biti
raspakiran i ispitan. Općinstvo je već imalo na usnama ljutiti
povik: 'Piljevina!', ali stigao je mir, a Martti Ahtisaari, čovjek
koji je u Koeln donio veselu vijest s Balkana, nije mogao prestati s
pohvalama za čovjeka kojemu treba zahvaliti za taj blagoslov:
Gerhardu Schroederu.
Taj rat se na upravo čudesan način poklopio s velikim ispitima
izdržljivosti novog Europljanina iz Donje Saske i u njegovu korist
izmijenio mjerila. S tim bi se lako moglo povezati sve moguće
cinične komentare. No bilo bi to pogrešno. Nepovjerenje prema
Schroederu i njegovi motivi uvijek su zdravi. Ali činjenica je da je
crveno-zelena vlada unatoč očekivanjima dobro položila nadasve
težak ispit čvrstoće na posljetku i u okvirima Europske unije koju
sada vodi. Već objavljene negativne bilance - još nedovršenog -
njemačkog predsjedavanja, posve su točne u mnogim točkama dnevnoga
reda EU-a. Ali prolazi na ispitu sposobnosti u ovom polugodištu.
Dakako, više je nego glupo ako sada krene natezanje je li 'Fischerov
plan' ili 'Schroederov plan' dao presudne poticaje naporima za
političko rješenje sukoba. Zasluge mogu podijeliti kancelar i
ministar vanjskih poslova i neka nas poštede dosadnih svađa oko
prava na zaštitni znak - osobito stoga što na diplomatskoj kao i na
vojnoj fronti nisu bili u akciji samo Nijemci. Finac Ahtisaari, Rus
Černomirdin i Amerikanac Talbott naposljetku su odigrali važnu
ulogu. Glede njihova europskog smjera, bonnska se diplomacija može
pohvaliti da je u dva pogleda bila pogonska snaga: u naporima da se u
međuvremenu zanemareni Rusi opet zaposle u potrazi za primirjem i u
širenju stajališta da najvažniji instrumenti smirivanja EU-a na
posljetku nisu bombe ni granate, nego dugoročne strategije koje će
njihovu primjenu učiniti nepotrebnom: politička i gospodarska
integracija.
Na obje razine, diplomatskoj kao i vojnoj, unija je u Koelnu krenula
putom načelnoga novog poretka i širenja svojih struktura. I tu je
iskustvo vlastite nedostatnosti u balkanskim sukobima izazvalo
želju za stvaranjem. A kako EU misli u budućnosti uravnotežiti oba
elementa, ne može se sagledati ni približno.
Zamršeni plan izgradnje zajedničke vanjske i sigurnosne politike
slabo je prikladan za jačanje notorno slabe volje za jedinstvom.
Trebamo biti sretni ako - kad bude predočen - ne bude spriječen.
Prvom 'visokom predstavniku' Javieru Solani pridružen je zamjenik
u liku dosadašnjeg francuskog veleposlanika u Europskoj uniji
Pierrea de Boissieua, kojega čak i zemljaci, kad je riječ o timskome
radu, drže jednako nesposobnim koliko i nestručnim. A u
bruxelleskom povjerenstvu, po predodžbama njegova imenovanoga
šefa Romana Prodia, i u buduće će više kuhara miješati po loncu
zajedničke vanjske i sigurnosne politike. Hoće li Solana u tim
uvjetima uspjeti osigurati donekle vjerodostojne ovlasti za
predstavljanje unije prema van, dvojbeno je.
Glede nove 'obrambene unije', nije zagonetno samo ime: ne misli se
izričito na obranu u užem smislu, ona i dalje treba ostati stvar
NATO-a. Tu je unija došla do zaključka da u odnosu prema Slobodanu
Miloševiću i gopspodi njegova kova Washington ne želi uvijek
posuđivati sredstva te da mora ukloniti taj nedostatak. Trebamo li,
želimo li zbog toga vojsku EU-a? 'Zašto ne', kažu jedni, dok drugi
kažu 'nipošto'. Proces za izgradnju 'zajedničke sigurnosne i
obrambene politike' počeo je i to je za sada sve.
U iznuđivanju mira za Kosovo EU je bolje funkcionirao nego se
očekivalo. Načelni zaključci za prevenciju rata još se ne mogu
izvući" - zaključuje Knut Pries u uvodniku lista.