US-YU-DOGOVORI KRIZE BOMBE-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija-Ratovi US 3.VI. CSM VANJSKPOL.NERED SAD SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR3. VI. 1999.Američki vanjskopolitički nered"Koliko je stanje loše? Dopustite mi da
pobrojim. U nevladinoj vanjskopolitičkoj zajednici sve je veći konsenzus da američka vanjska politika nikad nije bila u takvu neredu. Kosovo je taj problem dovelo u žarište.Vanjskopolitička momčad predsjednika Clintona ne zna kako da se izvuče iz nereda u koji se lakomisleno uvukla. Ne zna to ni Kongres. Niti postoji išta slično dogovoru među članovima javnosti koji se time bave. U korijenu tih problema su nedostatak jasnih ciljeva i prioriteta te, ono najvažnije, pokušaj provođenja jeftine vanjske politike. Postoji nespremnost da se plate uzvišeni ciljevi i nevoljkost da se prihvate žrtve koje idu uz vojnu akciju.To je nametnulo ograničenja na bombardiranje i zasad isključilo borbu na kopnu, gdje se odlučivalo o svim prijašnjim ratovima. (...) Bombardiranje je izazvalo ono što je trebalo spriječiti.Ono pogoršava i druge probleme u našim međunarodnim odnosima, posebno s Rusijom i Kinom. U slučaju Rusije, saveznički rat protiv Srbije bacio je u vjetar deset godina oklijevanja, ali sve veće
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
3. VI. 1999.
Američki vanjskopolitički nered
"Koliko je stanje loše? Dopustite mi da pobrojim.
U nevladinoj vanjskopolitičkoj zajednici sve je veći konsenzus da
američka vanjska politika nikad nije bila u takvu neredu. Kosovo je
taj problem dovelo u žarište.
Vanjskopolitička momčad predsjednika Clintona ne zna kako da se
izvuče iz nereda u koji se lakomisleno uvukla. Ne zna to ni Kongres.
Niti postoji išta slično dogovoru među članovima javnosti koji se
time bave. U korijenu tih problema su nedostatak jasnih ciljeva i
prioriteta te, ono najvažnije, pokušaj provođenja jeftine vanjske
politike. Postoji nespremnost da se plate uzvišeni ciljevi i
nevoljkost da se prihvate žrtve koje idu uz vojnu akciju.
To je nametnulo ograničenja na bombardiranje i zasad isključilo
borbu na kopnu, gdje se odlučivalo o svim prijašnjim ratovima.
(...) Bombardiranje je izazvalo ono što je trebalo spriječiti.
Ono pogoršava i druge probleme u našim međunarodnim odnosima,
posebno s Rusijom i Kinom. U slučaju Rusije, saveznički rat protiv
Srbije bacio je u vjetar deset godina oklijevanja, ali sve veće
suradnje, povećao rusku sumnjičavost prema NATO-u i potvrdio
najgore ruske strahove o proširenju NATO-a.
Na kosovsku politiku ministrice vanjskih poslova Madeleine
Albright utječu posljedice umirivanja Hitlera u Munchenskom
dogovoru. No ono što je dovelo Hitlera na vlast bilo je
razjedinjavanje Njemačke početkom tridesetih. Rusija danas ima ono
što Njemačka tad nije imala - tisuće nuklearnih oružja pod
nesigurnim zapovjedništvom i nadzorom. To je zastrašujuće. Među
našim najvišim prioritetima trebali bi biti pregovori o nadzoru
oružja - koji u ovom ozračju ne mogu napredovati.
Kosovo je unazadilo i odnose s Kinom. Od posjeta predsjednika
Nixona 1972., marljivim se radom diplomacija obiju strana postupno
smanjivalo međusobno nepovjerenje. To je nepovjerenje sad ponovno
oživjelo u obje zemlje. Mnogi Kinezi misle da savezničko
bombardiranje njihova veleposlanstva u Beogradu nije bilo
slučajno. Mnoge američke sumnje prema Kini potvrđene su kineskom
špijunažom i političkim prinosima za demokrate.
Slušajući svu tu antikinesku galamu, čovjek bi pomislio da Amerika
nikada nije nikoga špijunirala niti pokušala utjecati na izbore u
drugoj zemlji. Kongres je s pravom uznemiren, ali njegova ljutnja
bi trebala biti usmjerena na protuobavještajne servise koji su
propustili spriječiti špijunažu te na ljude koji su prihvatili
prinose.
Neki u Kongresu i javnosti žele ta sredstva za razdraživanje
iskoristiti kako bi vratili američko-kineske odnose u najgore dane
hladnoga rata. Taktika je povezati stvari koje nisu povezane.
Antikinesku gomilu ljuti što su Kinezi dovoljno pametni da ukradu
naše tajne i dovoljno surovi da trpaju disidente u zatvor; stoga se
oni suprotstavljaju prihvaćanju Kine u Svjetsku trgovinsku
organizaciju. Njima nije važno što je Sjedinjenim Državama bolje da
je Kina u Svjetskoj trgovinskoj zajednici nego izvan nje; ta bi
organizacija dala Sjedinjenim Državama forum za rješavanje
trgovinskih razmirica s Kinom.
Da se Kosovo nikad nije dogodilo, Rusiji bi ipak prijetio raspad, a
s Kinom bi ipak bilo teško raditi. Kosovo te stvari samo čini manje
pristupačnima za rješavanje.
Jedinstvo NATO-a se raspada. Američka je politika prepuštena
slučaju u Južnoj Americi, Aziji i Africi. Kongres neće ni
poduprijeti rat ni iskoristiti svoje moći da ga zaustavi. Umjesto
toga, Kongres čini ono što prolazi kao politika obrane, tako što
odobrava čak veću količinu novca nego što i Pentagon želi, i to za
oružja poput antibalističkih raketa koje neće imati uspjeha.
Optužnica protiv jugoslavenskoga predsjednika Miloševića kao
ratnog zločinca stvari još više komplicira. Još ih zamršenijima
čini gđa Albright, koja je neki dan za CNN izjavila da se nema o čemu
pregovarati. G. Milošević, izjavila je ona, mora prihvatiti uvjete
NATO-a, inače... To je jednako bezuvjetnoj predaji - potpunom
porazu za Miloševića, potpunoj pobjedi za NATO. To jamči dugačak
rat; pa ipak što duže rat traje, to su njegovi učinci gori. Sad je
prešnije dokončati rat nego u njemu pobijediti. To nije lako.
Trebali bismo riješiti Kosovo najboljim dogovorom koji možemo
postići. Zatim se možemo latiti dugačkog i teškog zadatka obnove
naših međunarodnih odnosa", piše Pat M. Holt.