AT-LJUDSKA PRAVA AU 24. V. - LJUDSKA PRAVA-PROFIL AUSTRIJAPROFIL24. V. 1999.Koja ljudska prava?"Podrugljivo zvuči kad se govori da NATO vodi rat protiv Jugoslavije zbog ljudskih prava. S pravom se ne spominje samo mnoge poginule u
ratu i ne analizira pogrješne proporcije između sredstava i ciljeva koje treba postići. Kritički prosvijećeno općinstvo sumnja da se iza moralizirajućih fraza političara i generala kriju prljavi interesi, koji ljudska prava samo guraju u prvi plan.Na pitanje koji su pravi motivi bombardiranja, kritičari, dakako, ostaju bez odgovora. Doista: niti pretpostavka da se radi o utjecajnim sferama, niti predodžba da se ratom sprječava golemi useljenički val, niti prepostavka da industrija oružja samo želi testirati svoja nova oružja, ne objašnjavaju tako tešku, opasnu i skupu intervenciju. Takva je argumentacija slaba.No protivnici rata dobivaju bodove kad polemički pitaju: kakva je to politika ljudskih prava ako je vodi SAD?Ne upozoravaju samo na američku vanjsku politiku u Aziji i Latinskoj Americi tijekom hladnoga rata (Peter Handke poetski u
AUSTRIJA
PROFIL
24. V. 1999.
Koja ljudska prava?
"Podrugljivo zvuči kad se govori da NATO vodi rat protiv
Jugoslavije zbog ljudskih prava. S pravom se ne spominje samo mnoge
poginule u ratu i ne analizira pogrješne proporcije između
sredstava i ciljeva koje treba postići. Kritički prosvijećeno
općinstvo sumnja da se iza moralizirajućih fraza političara i
generala kriju prljavi interesi, koji ljudska prava samo guraju u
prvi plan.
Na pitanje koji su pravi motivi bombardiranja, kritičari, dakako,
ostaju bez odgovora. Doista: niti pretpostavka da se radi o
utjecajnim sferama, niti predodžba da se ratom sprječava golemi
useljenički val, niti prepostavka da industrija oružja samo želi
testirati svoja nova oružja, ne objašnjavaju tako tešku, opasnu i
skupu intervenciju. Takva je argumentacija slaba.
No protivnici rata dobivaju bodove kad polemički pitaju: kakva je
to politika ljudskih prava ako je vodi SAD?
Ne upozoravaju samo na američku vanjsku politiku u Aziji i
Latinskoj Americi tijekom hladnoga rata (Peter Handke poetski u
'Sueddeutsche Zeitung': 'Od Vijetnama Amerikance odgajaju samo za
molitve, boom i bombe'). Tu ne šokira samo eklatantna selektivnost
u američkoj politici ljudskih prava ('A što je s Kurdima u Turskoj?
Zašto ne bombardiraju Ankaru?'), Amerika se prema međunarodnim
konvencijama o ljudskim pravima ponaša kao 'država parija',
zaključuje liberalni povjesničar Michael Ignatieff u 'New York
Review of Books'. I upozorava na to da je SAD kao zadnji potpisao
konvenciju UN-a o genocidu.
Konvencija o pravima djece u Washingtonu još nije ratificirana.
Zajedno s Iranom, Irakom, Libijom, Kinom i Alžirom, Amerikanci su
prošle godine u Rimu glasovali protiv ustroja kaznenog suda UN-a za
ratne zločince - najvažnije ustanove za XXI. stoljeće. A SAD kao
zadnja razvijena zemlja još ustraje na smrtnoj kazni.
Dakle: kako se - uz takvu bilancu - u balkanskom ratu kojega vode
Amerikanci, može raditi o ljudskim pravima?
Paradoksalno je što je SAD unatoč takvoj bilanci danas najglasniji
i najdjelotvorniji predstavnik globalne politike ljudskih prava.
Samo zamagljivanje nacionalnih interesa, samo licemjerje?
Nipošto. Već povijesno je Amerika - osim Francuske - kolijevka
ljudskih prava. SAD je ona zemlja gdje su demokracija i sloboda
stvorile nacionalni identitet.
U Americi moralna svjetska politika - unatoč povremenom
izolacionizmu i unatoč čestoj potpori diktatorima - ima dugu
tradiciju. Ali Sjedinjene Države 'vode globalnu provedbu ljudskih
prava kao nacionalnu misiju svjetske sile', analizira njemački
filozof Juergen Habermas, svjetske sile 'koja slijedi taj cilj pod
premisama politike sile'.
Ta čudnovata mješavina humanitarne nesebičnosti i
imperijalističke logike nije primjetljiva tek sada. Čak ima nešto u
njoj. Toj političkoj mješavini Europa već dva puta u ovom stoljeću
zahvaljuje spas: kad su Amerikanci ušli u Prvi i u Drugi svjetski
rat i učinili kraj pokoljima u Europi. Tako bi trebalo biti i sada u
Jugoslaviji.
No tu se otvara ponor između Europe i Amerike. Dok s one strane
Atlantika ljudska prava služe kao moralni imperativ politici
supersile vođene interesima, većina europskih vlada politiku
ljudskih prava shvaća kao projekt dubokosežnog poštovanja prava u
međunarodnim odnosima.
Tu legalitet, tamo mortalitet. Tu perspektiva 'svjetskog
građanskog društva' koje se poziva na prosvijećenost i na filozofa
Immanulea Kanta, u kojem je sve više međunarodnog prava i njegovih
ustanova. Tamo tobožnja vjerska koncepcija misionarske velike sile
čija je povijest stvaranja bila usko povezana s ljudskim i
građanskim pravima.
Europski se pristup čini racionalnijim. No i na kraju XX. stoljeća
djelotvorniji je američki pristup. UN kao institucionalno
prijevremeno rješenje za utopiju 'svjetskoga građanskog društva'
slab je i izgrađen anakrono. Nedostaju mu sredstva za provođenje
ljudskih prava. Ona su, da kažemo s Habermasom,
'podinstitucionalizirana'.
Između viskokog moralnog zahtjeva i legalne i institucionalne
slabosti otvara se rupa. U nju ulazi SAD: sa svojim jakim
interesima, sa svojim silovitim oružanim arsenalom i svojom
vjerskom gorljivošću.
Unatoč svemu: na Balkanu se radi o ljudskim pravima i o vrlo malo
drugoga. Da bi se ona uspostavila, Zapad mora dobiti rat na Kosovu.
Najkasnije kad jugoistok Europe bude pacificiran, izbit će
razilaženja između dviju koncepcija politike ljudskih prava. To će
biti jedna od velikih tema idućeg stoljeća. U toj bi utakmici
Europljani dugoročno mogli imati bolje karte. u pitanju ljudskih
prava Stari je svijet suvremeniji od Novog" - zaključuje Georg
Hoffmann-Ostenhof.