BA-E-BIH-VIJEĆE EUROPE-Organizacije/savezi-Sudovi-Ljudska prava ŠV 26.IV.NZZ: BIH U VIJEĆE EUROPE ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG26. IV. 1999.Bosna - članica Vijeća Europe?"Ulazak srednjoeuropskih i istočnoeuropskih država u Vijeće
Europe bio je već u nekoliko slučajeva kontroverzan. U slučaju Bosne i Hercegovine, Parlamentarna skupština iznijela je krajem travnja u prvom redu negativnu napomenu da se ta zemlja još suočava s golemim problemima u procesu izrastanja u državnu tvorevinu s djelotvornim tijelima vlasti na razini jedinstvene države.Dva takozvana entiteta koja tvore bosansko-hercegovačku državu - riječ je o bošnjačko-hrvatskoj federaciji i o republici srpskoj - funkcioniraju pak podnošljivo. Oni obuhvaćaju manje-više područja uz granicu koja je krajem rata razdvajala neprijateljske vojske, a ta okolnost, naravno, ne olakšava jačanje identiteta jedinstvene države. Zagovornice i zagovornici skorašnjeg pristupa BiH u Vijeće Europe možda će stoga prigovoriti da današnja Bosna ne može biti proglašena odgovornom za strukture koje je toj zemlji manje ili više propisala međunarodna zajednica.U svakom slučaju, određenu ulogu trebalo bi odigrati i sadašnje raspoloženje u zemlji: naime, Bosni trenutačno prijeti novi val
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
26. IV. 1999.
Bosna - članica Vijeća Europe?
"Ulazak srednjoeuropskih i istočnoeuropskih država u Vijeće Europe
bio je već u nekoliko slučajeva kontroverzan. U slučaju Bosne i
Hercegovine, Parlamentarna skupština iznijela je krajem travnja u
prvom redu negativnu napomenu da se ta zemlja još suočava s golemim
problemima u procesu izrastanja u državnu tvorevinu s djelotvornim
tijelima vlasti na razini jedinstvene države.
Dva takozvana entiteta koja tvore bosansko-hercegovačku državu -
riječ je o bošnjačko-hrvatskoj federaciji i o republici srpskoj -
funkcioniraju pak podnošljivo. Oni obuhvaćaju manje-više područja
uz granicu koja je krajem rata razdvajala neprijateljske vojske, a
ta okolnost, naravno, ne olakšava jačanje identiteta jedinstvene
države. Zagovornice i zagovornici skorašnjeg pristupa BiH u Vijeće
Europe možda će stoga prigovoriti da današnja Bosna ne može biti
proglašena odgovornom za strukture koje je toj zemlji manje ili
više propisala međunarodna zajednica.
U svakom slučaju, određenu ulogu trebalo bi odigrati i sadašnje
raspoloženje u zemlji: naime, Bosni trenutačno prijeti novi val
iseljavanja. Mnogi ljudi koji nisu otišli iz zemlje - nisu
nacionalistički orijentirani i ostali su za vrijeme rata u Bosni -
odbacuju danas nadu u normalizaciju prilika. Time će Bosna izgubiti
upravo one snage koje su jako važne za njezinu obnovu. Činjenica da
je Vijeće Europe otvorilo svoja vrata svim državama nasljednicama
bivše Jugoslavije osim Bosni i SRJ, dakle da je Bosna strpana u isti
koš s očito daleko problematičnijom Srbijom, zasigurno izaziva
veliko ogorčenje kod nekih od tih ljudi.
Daytonski mirovni sporazum iz g. 1995. proglasio je Europsku
konvenciju o ljudskim pravima (EMRK), dakle jedan
međunarodnopravni sporazum, temeljnim zakonom
bosanskohercegovačke države. Time je u Bosni omogućena izravna
primjena prava zajamčenih spomenutom konvencijom, iako istodobno
nije osigurana i primjena zaštitnog mehanizma, također stvorenog
tim dokumentom. Na taj je način isključena mogućnost prizivanja
Europskog suda za ljudska prava. Umjesto njega, Daytonski sporazum
predviđa posebni mehanizam provedbe ljudskih prava, pri čemu bi
posljednja instanca, mjerodavna za obradu prigovora, trebala biti
'komora za ljudska prava'. Pritom valja napomenuti da je riječ o
nacionalnoj instituciji, koja uz Bosance obuhvaća i osam
međunarodnih sudaca.
Bosna je jedina zemlja u kojoj je moguće izravno pozivanje na prava,
zajamčena EMRK-om, ali ne i na Europski sud. Naime, EMRK mogu
formalno potpisati i ratificirati samo članice Vijeća Europe.
Danas iz ratifikacije obvezno proizlazi djelokrug suda za obradu
pojedinih žalbi. Time pristup Bosne i Hercegovine Vijeću Europe
postaje pretpostavkom za normalizaciju u tom smislu što je Europski
sud posljednja instanca, mjerodavna za procjenu povreda,
zajamčenih 'njegovom' konvencijom.
Američko ministarstvo vanjskih poslova već je dva puta u ime Vijeća
Europe zauzelo stav o pristupu Bosne i Hercegovine toj zajednici.
Na početku spomenuto temeljno pitanje američka je diplomacija
popratila ocjenom da odgoda pristupa pruža bolje perspektive.
Prije pristupa Vijeću Europe Bosna mora provesti preporuke
daytonskim sporazumom stvorenih institucija, vezane za
ostvarivanje ljudskih prava, navodi Washington. Pristup Vijeću
Europe mogao bi dovesti u pitanje rad tih institucija budući da
Bosanska komora za ljudska prva uglavnom obavlja istu fukciju kao i
Europski sud za ljudska prava, tvrdi Washington.
Je li moguće da poseban interes State Departmenta u tom pitanju i
njegovo stajalište odražavaju razlike u mišljenjima o metodici
provedbe ljudskih prava, koje su oduvijek postojale na relaciji
Europa-SAD? Otkada su Ujedinjeni narodi prije 50 godina donijeli
Opću deklaraciju o ljudskim pravima, širom svijeta pokrenut je
proces zbijanja redova u zaštiti ljudskih prava. Pritom valja
napomenuti da taj proces kreće od čiste deklaracije u smjeru
međunarodnopravno obvezujućeg sporazuma, od čisto političkog
zahtjeva za poštivanjem ljudskih prava do pravnog zaštitnog
mehanizma i individualnih žalbi, a njegova je posljednja
konzekvencija svjesna odluka pojedinih država o žrtvovanju dijela
suvereniteta u korist međunarodnog sudskog tijela. S time je
povezan i proces razvoja od bilateralnog prema multilateralnom
postupku.
Taj je proces najviše napredovao u Europi; već 1950. taj je
kontinent usvajanjem EMRK preuzeo vodeću ulogu u svijetu u tom
pogledu. Sjedinjene Države pak posebno dosljedno odbacuju
žrtvovanje dijela vlastitog suvereniteta i stoga se ne priključuju
međunarodnopravnim instrumentima koji predviđaju zaštitni
mehanizam s mogućnošću podnošenja individualnih žalbi. Naime, SAD
ne priznaju ni fakultativni protokol u okviru Saveza UN za zaštitu
prava državljana i političkih prava, baš kao ni interameričku
konvenciju o ljudskim pravima, koja za cijeli kontinent predviđa
približno isti zaštitni sustav kao i EMRK. Isto to stajalište
objašnjava i američke ograde u vezi s međunarodnim kaznenim sudom,
koncipiranim prošle godine u Rimu.
U raspravi o stanju u Bosni trebalo bi u vezi sa stajalištem SAD o
perspektivi pristupa te zemlje VE uzeti u obzir spomenutu temeljnu
transatlantsku razliku u mišljenjima. Nadalje, od Bosne ne bi
trebalo u vezi s prijamom u Vijeće Europe tražiti više nego što je
ranije traženo od ostalih kandidata. Bude li u skladu s prijedlogom
Washingtona od Bosne zatražena realizacija preporuka institucija
za provedbu ljudskih prava, stvorenih na temelju Daytonskog
sporazuma, Bosna će morati već prije prijama u VE provesti u praksi
prava, zajamčena EMRK. Ostali kandidati morali su se pak samo
obvezati da će ratificirati EMRK nakon pristupa VE. Općenito
gledano, danas se Europa sve više suočava s pitanjem koliko odlučno
namjerava njegovati vlastitu tradiciju provedbe ljudskih prava. Ta
je tradicija već odavno definirana EMRK, a u međuvremenu je i
potvrđena 11. dodatnim protokolom, koji je ponovno ojačao
proceduru provedbe prava. No, pravna definicija i svakodnevna
praksa nisu same po sebi dovoljne; tradicija mora biti jasno
određena prema van i primjereno politički zastupljena. Ne smije
biti žrtvovana neodređenoj predodžbi o takozvanim 'temeljnim
zapadnim vrijednostima' ako ozbiljna i objektivna analiza pravnih
i političkih čimbenika rezultira spoznajom da unutar Zapada
postoje različite i potpuno suprotne zamisli o metodici zaštite
ljudskih prava.
Odustajanje pojedinih država od dijela vlastitog suvereniteta u
korist međunarodnog sudskog tijela u sferi ljudskih prava
središnje je obilježje europske pravne i državne kulture te bi
iznimke u odnosu na to načelo trebale biti dopuštene tek u krajnjoj
nuždi. Sigurno je dopušteno poći od pretpostavke da je ta nužda
nastupila u završnoj fazi rata u Bosni 1995. No, danas je moguće
iznova raspravljati o situaciji u toj zemlji, pri čemu valja uzeti u
obzir ne samo prilike u Bosni već i njihov utjecaj na cijelu Europu:
upravo u vezi s integracijom novih članica, čiji je pristup bio
kontroverzan, dugotrajno izvanredno stanje u Bosni u sferi
provedbe ljudskih prava moglo bi se pokazati opasnim presedanom.
Naime, izravna primjenjivost prava, zajamčenih EMRK - doduše,
popraćena ukidanjem mjerodavnosti Europskog suda za ljudska prava
- dodiruje sasvim načelno pitanje žrtvovanja dijela suvereniteta.
Upravo u tome leži jedna od teškoća, vezanih za provedbu standarda
VE: sve dok određena članica priznaje svoju obvezu uvođenja tih
standarda, nalazi se zajedno s VE na putu razvoja. Provedba tih
standarda postaje pak problematična kad određena država u
potpunosti odbija prilagodbu određenim standardima, pozivajući se
pritom na svoju posebnost i na svoj suverenitet. U tom kontekstu
predstojeća strassburška rasprava o Bosni i Hercegovini mogla bi
biti jako osjetljiva budu li uz aktualne argumente svakodnevne
politike spomenute i načelnije - posebno pravno-političke -
spekulacije", upozorava Gret Haller, pučka pravobraniteljica za
ljudska prava u Bosni i Hercegovini i švicarska veleposlanica pri
VE, koja će se kandidirati i za budući položaj povjerenika za
ljudska prava u VE.