US-KRIZNA SKUPINA VOA 23.V.KRIZNA SKUPINA-MIR NA KOSOVU GLAS AMERIKE - VOA23. V. 1999.Preporuke Međunarodne krizne skupine za budući mirovni proces na Kosovu u prilogu Žorža Crmarića."S tri i pol godine iskustva u provedbi Daytonskoga
mirovnog sporazuma u Bosni i Hercegovini, međunarodna se zajednica nalazi na pragu novoga, sličnog angažmana - na Kosovu. Oblik međunarodne nazočnosti koji je predložen sporazumom iz Rambouilleta vrlo je sličan Daytonskoj formuli, s razlikom da su se uvjeti u međuvremenu znatno promijenili. Među organizacijama koje su temeljito pratile provedbu mirovnog sporazuma u Bosni i Hercegovini je i International Crisis Group, odnosno Međunarodna krizna skupina, koja je pokušala - na osnovi problema u provedbi Daytonskog sporazuma - izvući pouke i preporuke za budući mirovni proces na Kosovu. Usporedni studij ta dva slučaja Međunarodna je krizna skupina objavila u opširnom izvješću. U Daytonu se vjerovalo da će provedba vojnog dijela mirovnog sporazuma biti teža od provedbe civilnih odredba. Te su dvije aktivnosti stoga i potpuno odvojene. Sporazum iz Rambouilleta preuzeo je formulu podjele na vojnu i civilnu aktivnost. Iskustvo iz Bosne i Hercegovine pokazalo je sve slabosti svođenja uloge
GLAS AMERIKE - VOA
23. V. 1999.
Preporuke Međunarodne krizne skupine za budući mirovni proces na
Kosovu u prilogu Žorža Crmarića.
"S tri i pol godine iskustva u provedbi Daytonskoga mirovnog
sporazuma u Bosni i Hercegovini, međunarodna se zajednica nalazi na
pragu novoga, sličnog angažmana - na Kosovu. Oblik međunarodne
nazočnosti koji je predložen sporazumom iz Rambouilleta vrlo je
sličan Daytonskoj formuli, s razlikom da su se uvjeti u međuvremenu
znatno promijenili. Među organizacijama koje su temeljito pratile
provedbu mirovnog sporazuma u Bosni i Hercegovini je i
International Crisis Group, odnosno Međunarodna krizna skupina,
koja je pokušala - na osnovi problema u provedbi Daytonskog
sporazuma - izvući pouke i preporuke za budući mirovni proces na
Kosovu. Usporedni studij ta dva slučaja Međunarodna je krizna
skupina objavila u opširnom izvješću.
U Daytonu se vjerovalo da će provedba vojnog dijela mirovnog
sporazuma biti teža od provedbe civilnih odredba. Te su dvije
aktivnosti stoga i potpuno odvojene. Sporazum iz Rambouilleta
preuzeo je formulu podjele na vojnu i civilnu aktivnost. Iskustvo
iz Bosne i Hercegovine pokazalo je sve slabosti svođenja uloge
međunarodnih civilnih predstavnika na puko pomaganje sukobljenim
stranama u provedbi mirovnog procesa, s obzirom da one nisu spremne
surađivati ni međusobno, a vrlo često ni s međunarodnom zajednicom.
Upravo je zbog toga visoki međunarodni predstavnik u Bosni i
Hercegovini postupno proširivao svoje ovlasti, iako ih nije mogao
do kraja iskoristiti jer nema odriješene ruke u upotrebi
međunarodnih vojnih snaga. A bez te mogućnosti visoki će se
predstavnik stalno sučeljavati s problemima, čak i u slučaju
uspostavljanja svojevrsnog 'protektorata' - ocjena je Međunarodne
krizne skupine.
Dakle, na temelju iskustava međunarodnih organizacija u Bosni i
Hercegovini, krizna skupina se zalaže za čvršću vezu između onih
koji provede vojni i onih koji provode civilni dio mirovnog
sporazuma. Drugim riječima, međunarodna bi zajednica tamo trebala
funkcionirati kao svojevrsna vlada, s jedinstvenim čelništvom i
hijerarhijom vlasti i precizno određenim ovlastima. Kad već to nije
slučaj u Bosni i Hercegovini, bi li se takav međunarodni mehanizam
mogao uspostaviti na Kosovu?
Međunarodna krizna grupa u odgovoru na to pitanje uzima jedan
primjer: povratak izbjeglica. U Bosni i Hercegovini se naime
pokazalo da se izbjeglice ne vraćaju kućama u onim područjima u
kojima ih lokalne vlasti ne žele primiti natrag. To bi se moglo
dogoditi i na Kosovu ako tamošnja vlast ostane nepromijenjena. Ako
se srbijanske postrojbe i predstavnici vlasti povuku s Kosova, taj
bi vakuum možda najbolje popunila dobro organizirana Oslobodilačka
vojska Kosova, koja tek treba pokazati spremnost i sposobnost
upravljanja društvom na demokratskim, zapadnim načelima. Međutim,
ako međunarodna zajednica želi stvoriti demokratsko i
pluralističko Kosovo, onda mora spriječiti uspostavljanje
privremene vlasti s kojom bi bilo jednako teško surađivati kao i s
vlastima u Bosni i Hercegovini - smatra međunarodna krizna skupina
i zaključuje: 'Jedini način da se to postigne je osiguravanje
širokih ovlasti po uzoru na protektorat i razmještanje vojne sile s
jasnom namjerom da je se uporabi bude li to potrebno. Prema tom
modelu, raspisivanje izbora bilo bi odgođeno sve dok uvjeti za njih
ne budu zreli.'
Međunarodna krizna grupa dakle vjeruje da su uvjeti na Kosovu pravi
za organiziranje vlasti po formuli protektorata. Drugim riječima,
sumnja se u uspješnost modela koji je ostvaren Daytonskim
sporazumom, a na sličan način određen i u Rambouilletu, prema
kojemu međunarodna zajednica samo pomaže lokalnim vlastima u
provedbi mirovnog sporazuma. Što je to konkretno što u sporazumu iz
Rabouilleta najviše smeta kriznoj grupi?
Kriznoj skupini smeta prevelika sličnost s Daytonskim sporazumom u
određivanju ovlasti najvišeg predstavnika međunarodne zajednice.
U dokumentu iz Daytona se navodi da visoki predstavnik nadzire
provedbu sporazuma, zatim održava blisku vezu sa svim stranama i
koordinira rad civilnih organizacija te pomaže rješavanje
problema, sudjeluje na sastancima, usmjerava i slično. Samim
vlastima u Bosni i Hercegovini prepuštena je dakle glavnina
provedbe mirovnog sporazuma, a visokom je predstavniku dana
paternalistička uloga kad iskrsnu problemi - tvrde u kriznoj
skupini. Više od tri godine kasnije u Rambouilletu se u članku 5
sporazuma predviđa da šef misije za provedbu mirovnog plana ima
sljedeće ovlasti: nadzire i usmjerava provedbu civilnih aspekata
sporazuma, održava bliske veze sa sukobljenim stranama, pomaže
rješavanje prijepora, sudjeluje na sastancima... koordinira
aktivnosti civilnih organizacija na Kosovu, podnosi izvješća.
Sličnost, pa i podudarnost Daytona i Rambouilleta su u ovome
nesumnjivi. U nastavku teksta pariškog sporazuma se međutim
proširuju ovlasti šefa međunarodne misije na Kosovu. To proširenje
ovlasti u odnosu na formulu primijenjenu u Bosni i Hercegovini tiče
se samo civilnog dijela provedbe sporazuma. Unatoč iskustvima koja
su upozorila na loše strane oštre podjele između vojnog i civilnog
dijela međunarodne misije, ni šef civilne misije za provedbu
sporazuma na Kosovu neće imati nikakve ovlasti nad međunarodnim
vojnim snagama. Kako će se to odraziti na povratak izbjeglica?
Za razliku od Bosne i Hercegovine - gdje izbjeglice kojima se
omogući povratak obično zateknu neku drugu obitelj u svojoj kući -
kosovske će se izbjeglice vraćati u prazne kuće. Međutim, golem
broj tih kuća jugoslavenska vojska i srpske paravojne snage već su
uništili ili oštetili. Problem će postati još zamršeniji ako se
konačnim sporazumom predvidi ostanak srbijanskih vlasti na Kosovu.
Ponovit će se priča iz Bosne i Hercegovine, gdje lokalne vlasti čine
sve što mogu kako bi zaustavile povratak izbjeglica - ocjenjuje
međunarodna krizna skupina. U svakom slučaju, krizna skupina
smatra da bosansko-hercegovačka iskustva u provedbi mirovnog
sporazuma daju puno razloga za formulu svojevrsnog protektorata na
Kosovu."
(VOA)