FR-DIPLOMACIJA-Politika FR 14. V. LE MONDE - RUSKA DIPLOMACIJA FRANCUSKALE MONDE14. V. 1999.Suparništvo Istok-Zapad postalo je temelj ruske diplomacije"Postavljanje Jevgenija Primakova na mjesto ministra vanjskih poslova 1996., a
zatim i na čelo vlade, označilo je povratak Moskve klasičnoj diplomaciji. S Eduardom Ševardnadzeom, na kraju vladavine Mihaila Gorbačova, i s Andrejem Kozirjevim, na početku Jeljcinova predsjednikovanja, Kremlj je malo po malo odustajao od koncepcije bipolarnoga svijeta u kojemu je prevladavalo suparništvo Istoka i Zapada, tj. SSSR-a i SAD-a. Više se oslanjao na međunarodnu suradnju nego na konkuriranje, djelomice zato što je Rusiji bila potrebna zapadna pomoć pri provođenju reforma, a i zato što je 'nova gorbačovljevska misao', koja je prilično nadživjela svojega izumitelja, značila i da se mora zauzeti tzv. 'suvremeni' pristup međunarodnim odnosima.No, čak i sam Mihail Gorbačov smatrao je da se, pod dirigentskom palicom Andreja Kozirjeva, Rusi ponašaju kao 'sluge Zapada'. Sa starim zapovjednikom kontraobavještajne službe, Jevgenijem Primakovim, takva opasnost nije postojala. Obrazovan je u skladu s kanonima sovjetske diplomatske škole, koju je i sam kasnije
FRANCUSKA
LE MONDE
14. V. 1999.
Suparništvo Istok-Zapad postalo je temelj ruske diplomacije
"Postavljanje Jevgenija Primakova na mjesto ministra vanjskih
poslova 1996., a zatim i na čelo vlade, označilo je povratak Moskve
klasičnoj diplomaciji. S Eduardom Ševardnadzeom, na kraju
vladavine Mihaila Gorbačova, i s Andrejem Kozirjevim, na početku
Jeljcinova predsjednikovanja, Kremlj je malo po malo odustajao od
koncepcije bipolarnoga svijeta u kojemu je prevladavalo
suparništvo Istoka i Zapada, tj. SSSR-a i SAD-a. Više se oslanjao na
međunarodnu suradnju nego na konkuriranje, djelomice zato što je
Rusiji bila potrebna zapadna pomoć pri provođenju reforma, a i zato
što je 'nova gorbačovljevska misao', koja je prilično nadživjela
svojega izumitelja, značila i da se mora zauzeti tzv. 'suvremeni'
pristup međunarodnim odnosima.
No, čak i sam Mihail Gorbačov smatrao je da se, pod dirigentskom
palicom Andreja Kozirjeva, Rusi ponašaju kao 'sluge Zapada'. Sa
starim zapovjednikom kontraobavještajne službe, Jevgenijem
Primakovim, takva opasnost nije postojala. Obrazovan je u skladu s
kanonima sovjetske diplomatske škole, koju je i sam kasnije
dotjerivao. Rusku vanjsku politiku usmjerio je prema obrani
državnih interesa gledanih kroz prizmu suprotstavljanja Istoka i
Zapada. Iako se oslobodila svojih ideoloških uresa, Rusija je
trebala postati protuteža američkoj moći. Ali suparništvo ne
isključuje suradnju, osobito gospodarsku i financijsku suradnju
koju Rusija i dalje treba, a i diplomatsku suradnju u pokušaju da se
riješe neke krize. No, u toj koncepciji, život na međunarodnoj
pozornici igra je u kojoj netko mora dobivati, a netko gubiti.
Sigurno je da Rusija nema ono što je imao SSSR. Izgubila je svoj
grudobran, njezino je gospodarstvo na koljenima, a vojska
demoralizirana, iako je njezinih oko tisuću nuklearnih glava i
dalje prijetnja, to prije što bi one mogle izmaknuti nadzoru. Sva
vještina Jevgenija Primakova sastoji se u pretvaranju ruskih
slabosti u rusku snagu. Plašenje kaosom sigurno je bio dobar
argument za dobivanje znakova uviđavnosti, jer 'ne smije se
ponižavati Ruse', ali i za potporu međunarodnih financijskih
ustanova.
Od 1996. napori ruske diplomacije razvijali su se u tri smjera.
Primakov je najprije pokušao obnoviti veze sa Zajednicom Neovisnih
Država koja je naslijedila SSSR. Bez velikog uspjeha, budući da
Rusija nije mogla preuzeti gospodarsko vodstvo, a njezini se
partneri nisu željeli upuštati u sklapanje vojnog savezništva koje
je sinonim za rusku hegemoniju.
Drugi način djelovanja bio je suradnja s državama Bliskog istoka
koje stvaraju probleme SAD-u. Zahvaljujući starim vezama Jevgenija
Primakova u toj regiji, Rusija se pokušala približiti arapskim
državama kako bi postala 'jedan od sponzora' rješavanja izraelsko-
arapskoga sukoba. Od toga pa do pomaganja nekih država koje su
Amerikanci nazvali 'rogue states' (lopovske države) bio je malen
korak, a Amerikanci ih sada sumnjiče za kršenje dogovora o
neširenju oružja za masovno uništavanje. Uz pomoć službene
suradnje ili zahvaljujući 'privatnim vezama', Rusija je tako,
navodno, Iranu dostavila centralu za proizvodnju lake vode i
balističke rakete.
Treći je smjer približavanje Kini, a jačina toga približavanja
obrnuto je proporcionalna ozračju koje vlada u rusko-američkim
odnosima, jednako kao i u vrijeme hladnoga rata. Kriza na Kosovu
novi je primjer. Nema sumnje da i Rusi i Kinezi dobro znaju koji su
dugoročni interesi tih dviju suprotstavljenih država, ali ih sada,
kratkoročno, zajednička mržnja prema zapadnom svijetu može navesti
na udruživanje snaga u UN-ovu Vijeću sigurnosti kako bi lakše
usporavali ili se suprotstavljali inicijativama koje budu dolazile
sa Zapada.
Jer Rusima je sve jasnije da Zapad želi djelovati bez poštovanja
ruskih interesa. Najočitiji slučaj je proširenje NATO-a na istok, a
jedina parada koju su Rusi uspjeli smisliti kao protumjeru jest
smiješan savez s Bjelorusijom. Atlantski savez platio je cijenu
potpisivanjem, u Moskvi, sporazuma o stvaranju zajedničkoga vijeća
NATO-a i Rusije. Ali i to je za ruske čelnike bilo razočaranje.
Mislili su da će im zajedničko vijeće omogućiti pogled u to što se
odvija u NATO-u, čak i pravo na ulaganje veta. Kriza na Kosovu
dokazala im je da to neće biti tako i da u ekstremnim situacijama
Zapad neće oklijevati bude li trebalo djelovati bez ruskoga
pristanka.
Pa ipak, politika Zapada bila bi suvislija kad Zapad ne bi istodobno
izjavljivao da NATO mora zadržati slobodu djelovanja i da je Rusija
nezaobilazna pri traženju bilo kakvoga rješenja. Pet tjedana
poslije početka zračnih udara na Srbiju, svima se čini da im Rusija
treba, ako ništa drugo, onda kao posrednik za pregovore s
Beogradom. A Boris Jeljcin ima posve drugo viđenje uloge svoje
države. Mi ne želimo biti samo "poštari", mogla bi se sažeti njegova
poruka kad je zaprijetio da neće više sudjelovati u traženju
rješenja u pregovorima ako se njegovi prijedlozi ne budu
uvažavali.
Dugoročno gledano, strateški interesi Rusije tjeraju Kremlj na
očuvanje suradnje sa Zapadom. No, u bliskoj budućnosti, ruski će
diplomati, a svi su oni manje ili više Primakovljevi protivnici,
pokušati postići neke bodove na štetu NATO-a, jer tu organizaciju i
dalje mrze. Osobito ako se zapadni vođe ne pojave u Moskvi u
svojstvu molitelja usluga", piše Daniel Vernet.