IT-kriza-arbitraža IT-12.V.REPUBBLICA-CASSESE-NATO-SUD ITALIJALA REPUBBLICA12. V. 1999.Ako pokolj završi na sudu"(...) Jučer se u Haagu pred međunarodnim sudom pravde, najvišim pravosudnim tijelom pozvanim da rješava sporove među
državama, otvorio 'proces' koji je tražila Jugoslavija protiv deset zemalja NATO-a među kojima je i Italija.(...) Neke od tih optužba mogu biti i utemeljene (a sigurno to jesu one koje se odnose na kršenje povelje UN-a). No postoji jedan nemali problem: haški sud je u biti arbitražno tijelo: djeluje samo ako su strane prethodno prihvatile njegovu mjerodavnost i samo glede događaja koji su se dogodili poslije tog prihvaćanja. U ovom slučaju Beograd se sudu obratio tek 25. travnja ove godine, nakon početka napada NATO-a. Prihvaćanje Beograda ne može biti retroaktivno i odnositi se na stvari za koje optužuje NATO. Beograd je unatrag više godina prihvaćao ovlast suda samo za genocid. No očito je da vojna akcija zemalja NATO-a nema ništa s genocidom. Stoga se prilično vjerojatnim čini da će sud na kraju kazati da nije mjerodavan.(...)Pravo se pokazuje nemoćnim da zaustavi ili osudi ratno nasilje. Upravljači u Beogradu to znaju, ali su pravnu kartu iskoristili kao politički potez. Služi li
ITALIJA
LA REPUBBLICA
12. V. 1999.
Ako pokolj završi na sudu
"(...) Jučer se u Haagu pred međunarodnim sudom pravde, najvišim
pravosudnim tijelom pozvanim da rješava sporove među državama,
otvorio 'proces' koji je tražila Jugoslavija protiv deset zemalja
NATO-a među kojima je i Italija.(...) Neke od tih optužba mogu biti
i utemeljene (a sigurno to jesu one koje se odnose na kršenje
povelje UN-a). No postoji jedan nemali problem: haški sud je u biti
arbitražno tijelo: djeluje samo ako su strane prethodno prihvatile
njegovu mjerodavnost i samo glede događaja koji su se dogodili
poslije tog prihvaćanja. U ovom slučaju Beograd se sudu obratio tek
25. travnja ove godine, nakon početka napada NATO-a. Prihvaćanje
Beograda ne može biti retroaktivno i odnositi se na stvari za koje
optužuje NATO. Beograd je unatrag više godina prihvaćao ovlast suda
samo za genocid. No očito je da vojna akcija zemalja NATO-a nema
ništa s genocidom. Stoga se prilično vjerojatnim čini da će sud na
kraju kazati da nije mjerodavan.(...)Pravo se pokazuje nemoćnim da
zaustavi ili osudi ratno nasilje. Upravljači u Beogradu to znaju,
ali su pravnu kartu iskoristili kao politički potez. Služi li
pravo, dakle, kao instrument propagande? Ne bih rekao.(...) Ono
između ostalog može pružiti korisne uporišne točke za
razumijevanje stvarnosti međunarodnih odnosa.(...)
Do sada, ako bi se ustanovljavali sudovi, to bi se događalo po
završetku rata, i, kao što se zna, samo sa strane pobjednika protiv
pobijeđenih. Sada je međutim već u trenutku izbijanja
neprijateljstava postojao i djelovao jedan nepristrani
međunarodni sud. Jasno ja da to tijelo do sada nije bilo djelotvorno
u odvraćanju. No istrage su već u tijeku, kao što je više puta
potvrdila glavna tužiteljica Arbour. Ono što je još važnije jest da
su kaznenoj mjerodavnosti tog suda podložne i vojne snage država
poput SAD-a, koji je uvijek odbijao dopustiti suđenje svojim
vojnicima od pravosudnih tijela koja nisu njegova državna.
Logika prava na kraju je, dakle, prevladala nad tradicionalnom
strateškom politikom velikih sila poput SAD-a. Činjenica da se
sudjeluje u zračnim napadima protiv Jugoslavije automatski pokreće
mjerodavnost haškog kaznenog suda.(...)
Kako pravo određuje 'grješke' pilota NATO-a? Međunarodne norme su
odredile države, ali velike sile jako paze da neodređenima ostave
sve odredbe koje na neki način mogu ograničiti uporabu ratne sile.
Zgodan primjer je upravo norma koja određuje napad na vojne
ciljeve. Ta norma nameće da se moraju poduzeti sve 'razumne i
praktično ostvarive' mjere predostrožnosti kako se ne bi pogodili
civilni ciljevi; u svakom slučaju, takozvane kolateralne štete nad
civilima ne smiju biti pretjerane 'u odnosu na konkretne i izravne
vojne koristi'.
Lako je vidjeti da jedna tako formulirana odredba može prilično
teškim učiniti ustanovljavanje odgovornosti pojedinaca ili
država. Još jednom norme o oružanom nasilju, kao i sve koje dotiču
srž strateških interesa, idu u prilog velikim silama. Na tom
području pravo teško uspijeva obuzdati bezumlje država(...)", piše
Antonio Cassese.