GRANADA, 28. travnja (Hina/Reuters) - Španjolski nadrealistički slikar Salvador Dali i pjesnik Federico Garcia Lorca mogli su biti protagonisti jedne od najvećih ljubavnih priča ovog stoljeća, tvrdi njihov biograf u najnovijoj
knjizi.
GRANADA, 28. travnja (Hina/Reuters) - Španjolski nadrealistički
slikar Salvador Dali i pjesnik Federico Garcia Lorca mogli su biti
protagonisti jedne od najvećih ljubavnih priča ovog stoljeća,
tvrdi njihov biograf u najnovijoj knjizi.#L#
Veza nije ostvarena jer se Dali nije mogao potpuno prepustiti toj
ljubavi.
Irski hispanist Ian Gibson u novoj knjizi "Lorca-Dali: nesuđena
ljubav", Dalija predstavlja kao pritajenog homoseksualca koji se
odbijao prepustiti osjećajima i čiji je odnos sa ženom bio
prijevara.
Gibson razrađuje teme koje je već prije dotaknuo u opsežnoj
Dalijevoj biografiji objavljenoj 1997., a inspiraciju za novu
knjigu je, kako tvrdi pronašao u susretu s umjetnikom nekoliko
godina prije njegove smrti, u siječnju 1989. godine.
"O odnosu s Lorcom mi je pričao više od jednog sata, i bilo je jako
dirljivo jer je Dali inače bio potpuno hladan, a ne osoba za koju
biste pomislili da će je preplaviti osjećaji", istaknuo je Gibson.
"Htio mi je, zapravo, reći da je Lorca u njega bio zaljubljen i
fizički te da to nije bio samo neodređen platonski odnos. Tragično
je bilo što mu se nije mogao podati jer nije bio homoseksualac",
rekao je Gibson.
Knjiga nam priča o slučajnom susretu obožavanoga španjolskog
pjesnika i nadrealističkog slikara u usponu na madridskom
sveučilištu 1926. godine.
Iako priznaje važnost Dalijeva odnosa s Galom, egzotičnom
Ruskinjom čija je strastvenost, kako kaže, graničila s
nimfomanijom, Gibson tvrdi da je posrijedi bila više obostrana
korist nego pravi brak.
Dali i Lorca su se sreli 1923. u Madridu, tadašnjoj kulturnoj oazi u
srcu Španjolske. Tamo su se dvije zvijezde u usponu družile i s
filmskim redateljem Louisom Bunuelom.
Bunuel je, kaže Gibson, bio ljubomoran na Lorkin utjecaj na Dalija s
kojim je napravio "Andaluzijskog psa" pa ga je pokušao odvući od
pjesnika kojeg su u rodnoj Španjolskoj već slavili kao genija.
Nakon prvih nekoliko zajedničkih godina u Madridu, Dali i Lorca su
dugo bili razdvojeni, sve dok pjesnik nije ubijen na početku
građanskog rata 1936. godine.
Gibson je većinu materijala za knjigu izvukao iz njihovih pisama,
iako su dva ili tri Lorkina pisma izgubljena.
Dalijeva opsjednutost pjesnikom, tvrdi Gibson, odražava se na
njegovim slikama u čestom motivu Dalijeve glave koja baca sjenu
Lorkina profila, "a to sigurno nitko neće napraviti ako nije
intimno vezan za tu osobom", piše Gibson.
A kad je Lorca umro, Dali je postao opsjednut "Odom Salvadoru
Daliju" koju je Lorca napisao 1926., piše Gibson.
"Dali ju je potpuno upio i počeo je o sebi misliti onako kako je o
njemu mislio Lorca", kaže Gibson.
Gibson priznaje da mnogim ljubiteljima umjetnosti ili čitateljima
životopisi i ljubavi umjetnika mogu biti sekundarne, čak i nebitne,
ali njega, tvrdi, fascinira istraživanje, a sebe doživljava kao
svojevrsnoga Sherlocka Holmesa.
(Hina) car dgk