FR-TISAK RFI 19. IV. IZ TISKA FRANCUSKI RADIO - RFI19. IV. 1999.Iz tiska(...)Na stranicama posvećenima međunarodnim aktualnostima kosovska kriza ostaje glavna tema. Analizirajući najnovije podatke o broju izbjeglica, 'Le Monde'
naglašava da je pokrajina ostala bez tri četvrtine ukupnog stanovništva. 'Le Mondov' dopisnik iz Makedonije prenosi dojam da se počelo uhodavati upravljanje u izbjegličkim logorima, dok 'Le Figarov' dopisnik iz Kumanova, gdje je posjetio francuske vojnike, javlja da se sve više osjeća neslaganje lokalnog stanovništva s prisutnošću vojnika Sjevernoatlantskog saveza. 'U Albaniji mafija krade stranu pomoć' naslov je članka dopisnika 'Liberationa' iz Albanije koji govori o sporom stizanju humanitarne pomoći u grad Kukes, čiji gradonačelnik kaže da ima malo podataka o mafiji, ali da priznaje da je dio pomoći ukraden kako u Tirani, tako i na licu mjesta. Prema pisanju britanskog 'The Sunday Observera' čiji se sadržaj prenosi u listu 'Les Echos', Sjeveroatlantski savez se sprema za kopnenu intervenciju za otprilike šest do osam tjedana. Pozivajući se na britanske i američke vojne izvore, 'The Sunday Observer'
FRANCUSKI RADIO - RFI
19. IV. 1999.
Iz tiska
(...)Na stranicama posvećenima međunarodnim aktualnostima
kosovska kriza ostaje glavna tema. Analizirajući najnovije podatke
o broju izbjeglica, 'Le Monde' naglašava da je pokrajina ostala bez
tri četvrtine ukupnog stanovništva. 'Le Mondov' dopisnik iz
Makedonije prenosi dojam da se počelo uhodavati upravljanje u
izbjegličkim logorima, dok 'Le Figarov' dopisnik iz Kumanova, gdje
je posjetio francuske vojnike, javlja da se sve više osjeća
neslaganje lokalnog stanovništva s prisutnošću vojnika
Sjevernoatlantskog saveza.
'U Albaniji mafija krade stranu pomoć' naslov je članka dopisnika
'Liberationa' iz Albanije koji govori o sporom stizanju
humanitarne pomoći u grad Kukes, čiji gradonačelnik kaže da ima
malo podataka o mafiji, ali da priznaje da je dio pomoći ukraden
kako u Tirani, tako i na licu mjesta.
Prema pisanju britanskog 'The Sunday Observera' čiji se sadržaj
prenosi u listu 'Les Echos', Sjeveroatlantski savez se sprema za
kopnenu intervenciju za otprilike šest do osam tjedana. Pozivajući
se na britanske i američke vojne izvore, 'The Sunday Observer'
tvrdi da se više ne razmatra slanje mirovnih snaga na Kosovo već
slanje kopnene vojske na oslabljenog neprijatelja. Međutim, te
tvrdnje su odmah bile opovrgnute od glavnoga tajnika NATO-a Javiera
Solane i glasnogovornika NATO-a Jamiea Shea, iako je Solana istog
jutra izjavio da će ukoliko bude potrebe za kopnenom intervencijom
zemlje NATO-a biti spremne i da je izvedu.
Slike rata i tragovi progona i deportacije dojmovi su 'Le Figarova'
dopisnika koji svoje putovanje na Kosovo naziva 'Put u mrtvu
pokrajinu'. U 'Le Mondeu' se nalazi interview s njemačkim ministrom
obrane Rudolfom Scharpingom koji tvrdi da postoje mnogi dokazi
zastrašujućih ubojstva uz kartu na kojoj se vidi iz kojih predjela
Kosova izbjeglice dolaze. U svim novinama se posvećuje pažnja i
francuskom prijedlogu o slanju pomoći izbjegličkim kolonama u
samoj pokrajini i najavljuju se radni sastanci zbog rješavanja
pojedinosti.
Na stranicama rezerviranim za debate u 'Le Mondeu', francuski
državljanin srpskoga podrijetla i profesor tjelesnog odgoja u
Francuskoj Dragan Kotarac daje svoj način doživljavanja kosovske
krize. Kotarac se divi potpuno spontanom humanitarnom refleksu
vlastite djece prema kosovskim izbjeglicama, djeci kojoj, prema
Kotarcu, nije potrebno istaknuti da je riječ o ratu koji se nalazi
na samo dva sata avionom od Francuske. Uz pomoć Albancima, može li
se išta učiniti za taj prokleti srpski narod, pita se Kotarac.
Opisujući iskustva svoje rodbine, Kotarac pokazuje kako se napadi
NATO saveza odražavaju na život civila u Srbiji i izražava
neslaganje s NATO lingvistima koji ubijanje civila smrtonosnim
oružjem nazivaju 'usputnom štetom'.
Na istoj stranici 'Le Mondea' nalazi se i članak Olge Radosavljević
sav sačinjen od pitanja, a koji se zove 'Pravi zločin'. Njezino
razmišljanja se odnosi na Srbe koji se ne slažu s politikom
Slobodana Miloševića i koji se nikako ne pojavljuju. Osuđujući se
na tišinu, ne čine li oni zločin protiv vlastite ljudskosti, pita se
gospođa Radosavljević.
Novinar 'Le Figaroa' je intervjuirao monsignora Dubosta, biskupa
zaduženog za francusku vojsku. Na pitanje je li intervencija u
Jugoslaviji pravedan rat, monsignore Dubost odgovara da se radi o
potpuno novom slučaju u povijesti međunarodnih odnosa u kome je
potrebno pronaći odgovarajuće među mogućim lošim rješenjima. Kada
se kaže da je to pravedan rat, plašim se da se ne radi o
samoopravdavanju zbog čiste savjesti, poput biblijskih farizeja,
kaže Dubost i produžuje: 'Divim se ljudskoj velikodušnosti, ali
zazirem od čiste savjesti'.
Povodom rata u Jugoslaviji u 'Le Mondeu' se oglasila i poznata
francuska intelektualka bugarskog podrijetla Julia Kristeva. U
članku nazvanom 'Tajnoviti značaj pravoslavlja', pisac i
psihoanalitičar Kristeva pokušava opisati bogatstvo i granice
pravoslavne subjektivnosti. Analizirajući s psihoanalitičkih
stajališta duhovne tradicije pravoslavlja i zapadnog svijeta,
Kristova smatra da je pravoslavlje kao jedan od ključnih činioca
stvaranja svojevrsne kolektivne svijesti razvilo neku vrstu navike
da se pojedinac povuče pred pritiskom društvene zajednice kojoj
pripada. Isti entuzijazam pravoslavlja će se kasnije prenijeti u
nihilistički pokret, u ateističke i komunističke struje, tako da će
te ideologije, na prvi pogled slobodarske i kritičke, postati
religiozne time što se temelje na afektivnoj, a ne na kritičkoj
pripadnosti članova grupe.
Na osnovi te izvorne blizine komunizma i pravoslavlja Kristeva se
pita je li ateizam uništio ili barem promijenio duhovnu prirodu
pravoslavnog vjernika ili se na nju nastavio pod skrivenim, ali
nište manje djelotvornim oblikom. Prema toj francusko-bugarskoj
intelektualki, kad se nasiljem nametnute dogme komunizma povuku,
vraćaju se navike neke vrste spontanosti koju programiraju
obiteljske tradicije. Izražavajući žaljenje zbog tragičnog toka
koji su poprimili događaji u bivšoj Jugoslaviji, ali i drugdje,
Kristeva kaže: Patim od dojma duboke pomutnje koju ostavljaju
slavenski pravoslavni narodi, oslobođeni, ali ne i slobodni.
Činjenicu da ne postoje Miloševićevi disidenti, Kristeva
objašnjava dugom tradicijom instrumentalizacije pravoslavne
crkve od strane države i osobitom ulogom koju su ove crkve odigrale
u nacionalnim pokretima pravoslavnih naroda. Cijelo to
razmišljanje je neka vrsta eseja jer kako to sama Kristeva
naglašava, ne postoji vjerska antropologija koja bi bolje
objasnila osjećaj poniženosti, povrijeđenog ponosa i povijanja
jedinke pod težinom spasilačkog jedinstva velike srpske nacije kao
jedinog identitetskog izlaza. Ali ni reakcije kosovskih Albanaca
koji su olako svrstani samo u kategoriju žrtava.
(RFI)